Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå laget en blanding av potet og gulrot og most det helt og det har fallt i smak, men jeg vil så gjerne prøve nye ting men har liksom ingen gode ideer om hva.. er det noen som har noen oppskrifter? det er kun 1 mnd siden han først fikk smake så han har ikke spist de så lenge. Han har ikke fårr tenner heller, vet ikke om det har noe å si..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa vår på 6 mnd får nå hjemmelaget middag med små smaksprøver av det vi spiser...!! Lager en "base" av potet, gulrot, makaroni/ris, også tilsetter vi små biter med det vi har til middag, men seff tar jeg av til henne før jeg krydrer/salter da...!! Og hun får ikke "alt" da...dersom jeg vet at vi f.eks skal ha noe hun ikke kan spise dagen etterpå, lager jeg større doser og fryser ned

klemmer fra

Skrevet

makaroni og ris var smart.. det har ikke jeg tenkt på.. det skal prøves :-)

Skrevet

Så lenge maten er godt most speler det ingen rolle at babyen ikkje har fått tenner enno.

Hos oss var gulrot det vi begynte med, og så etter kvart utvida vi "forrådet" med potet, brokkoli, asparges og kålrabi. Men brokkoli/gulrotmos er/var favoritten. Då guten vår var rundt 7 mnd begynte vi å blande litt leverpostei i grønsakene, og det var veldig populært.

Ein baby treng ikkje så veldig mange ulike rettar til middag (dei har jo tross alt levd på ein og same matvare (melk) i eit halvt år og har kost seg med det), men det kan jo sjølvsagt vere greit å variere litt.

http://www.barnemat.com/ er det massevis av oppskrifter.

Skrevet

Jeg lager baby-midda som jeg fryser ne;kjempelurt, for da vet jeg hva hun får i seg..er litt skeptisk på e-stoffer +++ som de stote matprodusentene kan lure oppi...

Til nå (hun er 6 mnder) har vi testet potet, brokkoli, blomkål og gulrot..og hun er kjempefornøyd! jeg pleier å blande slik at det er min 3 grønnsaker i en middag, men hun spiser med glede alle 4 blandet sammen..har testet det selv og det skamer ikke så verst (ser verre ut enn det det er...:)

Skrevet

Dette er nok tidenes lengste svar!!!!!

Jeg har tatt vare på mange oppskrifter fra dette forumet etterhvert som jeg har sett dem. Det er ganske rotete, og oppskrifter til forskjellige aldersgrupper, men kanskje du kan finne noe? Selv har jeg laget gulrot, kålrot, nepe og brokkoli mos, hver for seg, og fryst dem i isterningbrett. Nå er sønnen min 7 mnd og er oppe i 8 terninger, ca 2 av hver, pr middag. I går kokte jeg kyllingfilet i 10 min, moset med litt av kokevannet, tilsatte litt kardemomme og olivenolje og fryste ned. Byttet ut to av grønnsaksterningene med to terninger kylling i dag.

Har også laget kyllinggryte fra kardemommeby eller noe i den duren, som jeg fant på barnemat.com. Tror den står lenger ned her også.

Men guten min likar min lever med potet og gulrot mos:

2 gulrøtter

2 poteter

Ein klatt melange utan salt og mjølk

1 boks stabburets leverpostei.

Koker potet og gulrot mør, moser først gulrot, deretter tilsetter eg potet og tilslutt leverpostei.

Eg har også laga "denne" med kålrabi og kyllingpostei, fall i smak det også!!

Er ikkje så superoppfinnsom, så eg håper fleire slenger på oppskrifter!!!

Dessert: svisker eller aprikos kokt opp og mosa med litt av kokevatnet..det er ein hit!!

God ide ingrun, dette har jeg også vært nysgjerrig på. Jeg bruker som oftest en del av det som blir igjen av vår mat, men skal prøve å lage oppskrifter ut av det (Tenkte faktisk i går på at "dette må jeg skrive ned. For innen nestemann er født husker ikke jeg hvordan man lager babymat mer...)

KALKUNMIDDAG

1 pk naturell kalkunpålegg i skiver

1 dl ris

1 rød paprika

1-2 ss smør

vann

Kok opp risen med 2 dl vann (ikke salt). Kutt paprikaen og kalkunen i biter. Ha alt sammen i en bolle, og mos med stavmikser. Spe med vann underveis.

FISKEMIDDAG

3 tykke skiver fiskepudding, eller 4 fiskeboller

2 kokte potetes

1/2-1 gulrot (kokt eller revet)

2 ss smør

vann

Spe med vann etterhvert, mens du moser det eller stavmikser det. Alt ettersom ønsket konsistens. (Klumper eller ikke klumper).

* Banan - som bare er moset med en gaffel.

* Eple - skrelles, og kuttes i terninger. Has i en gryte med litt vann i , ca. 1 dl vann til tre store epler, og la det småkoke i ca 3min. Hell kokevannet i en kopp, og mos eplene med stavmikser. Spe ev. med kokevannet.

* Pære - samme fremgangsmåte som eplene.

* Mango og ananas - skrell en mango og kutt fruktkjøttet i biter. Bland sammen med 3 bokser hermetisert ananas som har rent av seg vannet. Mos alt sammen med stavmikser. "Yndlingsmaten" her i huset!

* Jordbær - På Rema 1000 selger de 1kg pakker med usukrede jordbær. La dem tine i et dørslag og trykk dem litt rundt i dørslaget så en del av saften går ut av bærne (dette tar du vare på og blander med vann. Så har du jordbærsaft uten sukker til den lille :) . Ta bærne i en bolle, og mos med stavmikser.

Graut lagar me av;

ca 2 ss mjøl pr dl. Har tilsett litt forskjelleg; mme ellr olje+frukt.

Bruker havremjøl, maismjøl og speldtmjøl.

Avocado, mosa, er fin babymat. Kjøp den "burgunder" og mjuk. Den grøne er ikkje moden, men blir et etter nokre dagar på kjøkkendisken.

Jeg blander som sagt litt etter humøret men her er grunnoppskriften jeg bruker:

ca 10 dl

600 gram poteter (ca 10 stk)

ca. 300 g grønnsaker

vann til å koke i

200-300 g kjøtt eller fisk

ca 3 dl kraft, kokevann eller mm til å mose maten i

ev. 2-3 ss olje eller mykt plantemargarin

Slik går du frem:

La grønnsaker og poteter koke til de er myke. Kjøtt og fisk må være gjennomkokt.

Sil fra kokevannet. Bruk lite kokevann til poteter/grønnsaker og bruk det til å mose maten i.

Mos kjøtt/fisk, poteter og grønnsaker sammen med stavmikser. Noen ganger må du tilsette væske for å få moset maten. Bruk kokevannet, ev. mer vann.

Spe til ønsket konsistens. Tilsett ev. olje/plantemargarin

Ps: ved dypfrysing: Avkjøl rask, feks i kaldt vannbad. Fordel mosen i porsjonspakninger.

Grunnoppskriften egner seg godt med magert kjøtt av kalv,storfe,lam, kylling, kalkun og svin eller med beinfrie fileter av torsk, sei og ørret.

Jeg brukte lammekjøtt, kålrabi, gulrot og potet og en porsjon med svinekjøtt, blomkål gulrot og potet når jeg laget

Sv: Ny oppskriftsbok... ;-) 00:46 15.12.2005

3 poteter

2 gulerøtter

litt kålrabi

1 kyllingfillet

koke og mose med margarin

I går laget jeg en ny middag som også gikk ned på høykant:-)

(2-3 porsjoner)

1 dl vann

1 kyllingfilet

1 potet

1 gulrot

1 ananasring

1 ss olje

1/2 ts kardemomme

Kok opp vannet.

Kutt potet og gulrot i små biter og kyllingen i terninger.

Ha alt oppi vannet å la det koke i ca 10 min (kanskje noe mer)

Ha i ananas mot slutten av koketiden

Tilsett olje og kardemomme

Mos til ønsket konsistens

Middagsmos av høstens rotgrønnsaker (Fra 6 mnd, gir ca 6 porsjoner)

De minste sjarmtrollene er ofte begeistret for rotgrønnsaker, på grunn av den naturlige søtsmaken. Grønnsakene er rike på betakaroten, fiber, folat og C-vitamin. Retten kan fryses.

2 gulrøtter

2 nypoteter

1/4 kålrot

1 liten nepe

Skrell og hakk grønnsakene i mindre terninger. Ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann. La retten koke over middels varme i ca. 20 minutter, til de er møre. Mos grønnsakene til en jevn puré med omlag 1 dl av kokevannet. Om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin. råkostblandinger

Tomat og blomkål (9 mndr)

150 gr. blomkålbuketter

250 gram tomater uten frø og skinn (skoldes og renses)

2 ss smør

1,5 dl. revet ost

Damp blomkålen i 10-12 minutter. Smelt smøret i en panne, ha i tomatene og la dem falle sammen. Ta det av varmen og la osten smelte inn. Ha i blomkål og mos.

Linsegryte (3 porsoner, fra 8 mndr)

Olivenolje

1 rød løk

boks hakka tomater

1 blomkål

2 dl røde linser

buljong og basilikum

Ha i litt olivenolje i en gryte. Hakk løken og fres denne. Tilsett tomatene. Ha i blomkålen delt i buketter og la dette putre i ca 10 min. Kok 2 dl. skylte røde linser i en annen gryte. Sil av vannet og ha i gryta. Tynn ut med litt vann og krydre med buljong og basilikum. Mos og server.

Linse og grønsakspure ( fra "First meals" av Annabel Karmel)

2 ss smør

125 gr. purreløk, finsnittet

2 ss hakket selleri (sellerirot tror jeg)

2,5 dl (en amerikansk "cup") hakkede gulrøtter

1 - 1,5 dl (1/2 amerikansk "cup") røde linser

250 gr. søtpoteter

1 laurbærblad

5 dl. (2 amerikanske "cuper" vann (eller kraft uten salt)

Smelt smør, surr løken. Ha i selleri, gulrøtter og linser. Kok i 2 minutter. Ha i søtpotet, laurbærblad og dekk med vann. La koke opp, reduser varmen og la det trekke i 30 minutter til alt er mørt. Ta bort laurbærbladet og most.

Den skal være rik på betakaroten, fiber, folsyre, protein og vitamin C. Nok til ca. 8 porsjoner.

Pølse med ris og salat.

1 røkt kjøttpølse

2 porsjoner med (ming) ris

bearnesaus

Salat:

halv agurk

litt...isbergsalat

1 raspet gulerot

5 barneskjeer mais

ut av dette fikk eg 6 middagsglass (etter at eg hadde smakt litt så kanskje 7glass) :-)

Nå har jeg laget fisk til gullet. Den slo virkelig an. Oppskriften er helt hjemmelaget, men kan dele den med dere likevel:

400 gr laksefilet

800 gr poteter

400 gr gullerøtter

litt purreløk og dill og sitronsaft

Kuttet purreløken i små biter og hadde oppi med grønnsakene så det skulle sette litt god smak på kokevannet som jeg skulle spe med etterpå.

Skrevet

Oi, det var et langt, men fint innlegg! Vi lager også middagsmaten selv og det er godt å få litt inspirasjon. Jenta vår er 7,5 mnd, så vi har bare gitt middag i litt over en mnd.

Vi har gitt

-potet- og gulrotmos med litt olje.

-potet, gulrot, brokkoli og leverpostei (gildes ferske, den hermetiske til stabburet inneholder visst noen stoffer som ikke er så bra for barn under 3 år)

Tenkte å lage noe med fisk neste gang og har kjøpt laksefilet. Men så var det noen for et par dager siden som mente at man ikke kunne gi fisk til så små?? Lager dere med fisk i? Det står jo i helsesøsterboka at det kan gies fisk i middagsmaten, regnet med at dette var fra 6 mnd siden det ikke sto noe spesifikt om alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...