Gå til innhold

Bør jeg late som jeg er alenemor?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg er 23 år og student, har kun ett år igjen på lærerskolen. I tillegg til skolen har jeg 3-4 bijobber, hvor jeg blant annet er selvstendig næringsdrivende i to av dem. Har hørt at jeg vil få godt betalt i permisjonen av de gamle jobbene, men hva med lånekassen? Jeg har en samboer som tjener relativt bra, men hva vil jeg få av de? Har også hørt at jeg burde late som jeg er alenemor, ved å gjøre dette vil jeg få ca. 18.000kr i mnd fra lk, stemmer dette? Da vil jeg evt sitte med 30.000kr i mnd, og det er jo ikke galt til å være student...

help...

Fortsetter under...

Eg hadde skjønt problemstillinga di om du faktisk kom til å sitte trangt i det som studentmamma, men det høres ut som du komme til å ha det veldig greit uansett. Så eg syns ikkje du bør late som nåkke helst. Ei venninne av emg gjorde det, og både ho og samboeren måtte signere på at det faktisk va et samlivsbrudd. Men de bodde heller ikkje sammen da - han jobba et sted, ho hadde med barnet og gjorde studiet ferdig et annet sted. Ikkje at det va nåkke bedre altså...men uansett, hvis du får rimelig god økonomi uten å å være aleinemor, koffor gjøre det då? Mykje vil ha meir??

Det va vel neppe svaret du ville ha, men eg skreiv likevel...

ei som også blir studentmamma, men uten enrome summa på kontro kvar mnd..

DU kan få permisjonspenger fra bijobbene dine, men husk at om du tjener over 100 000 i året, så blir en god del av stipendet ditt gjort om til lån... Dette gjelder også fødselspengene... Hvis samboeren din tjener bra, så blir sikkert ikke økonomien noe problem...

Å late som om du er alenemor, er trygdesvindel rett og slett!!

Hvis det blir oppdaget (gode muligheter fir det), må du betale tilbake pengene du har fått, og kan i tillegg få fengselsstraff!! Så det er ikke tilo å anbefale!

Å utnytte systemet på den måten er utrolig råttent gjort, selv om jeg skjønner godt at det frister med de ekstra pengene. Vi er studenter begge to og klarer oss godt med det vi får fra lånekassen. Eneste ekstra inntekten vi har er at samboer jobber en helg i mnd. Det hadde selvfølgelig ikke gjort noe om vi hadde hatt litt mer å rutte med, men vil ikke svindle trygdekontoret av den grunn..

Har også tenkt på å lure lånekassen m å si eg e alenemor... Eg har ikkje tenkt å studere fra høsten av, og kan dermed flytte "hjem", og eg å sambo er ikke registrert på samme adresse. Jeg har ikke valgt ka eg skal enda, men det er jo selvsagt fristende. Men eg vil kun gjøre det med lånekassen, og ikkje trygdekontoret! Så du bør tenke gjennom ka du vil...

Annonse

Gjest 5 andre

Jeg tror oxo anonym sikter til at man som aleneforsørger får overgangsstønad fra tk på over 8000 kr i mnd, hvis man opplever brudd. Det hadde oxo lønt seg for meg å "flytte" fra typen, men det er forferdelig urimelig for de som betaler for seg. Like bra som å snike til seg uføretrygd. Det vil gjøre at slike rettigheter blir fjernet fra folk som trenger det siden........

Synest ikke du bør gjøre det. Ser jo ut som om dere har en temmelig ok økonomi. (ivertfall i forold til oss) De hender faktisk at de skjekker slike ting og da må du punge ut vist det blir oppdaga.

Men sjønner deg godt. Har tenkt på dette selv. Synest det er urimelig at jeg som alenemor ville hatt mere penger alene enn hva vi to har tilsammen nå. Og det på tross av at det er en munn mere og mette osv...

Kommer ikke til å gjøre det, men det frister. Er ikke flau over å innrømme dette så jeg signerer med nick.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...