Anonym bruker Skrevet 21. mai 2006 #1 Del Skrevet 21. mai 2006 Lurer litt på hva som skjer før selve ks...Blir det tatt prøver, evt hvilke? Bedøvelse, kateter, får man babyen opp til seg etter at den er tatt ut, ulike drypp...? Lurer sånn på hva som skjer rundt ks...håper noen kan svare Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolla:) Skrevet 21. mai 2006 #2 Del Skrevet 21. mai 2006 før ks sjekker de blodsukker,setter inn kateter,veneflon,barberer nedentil og legger deg inn på sykehuset..med andre ord gjør deg klar... når du kommer inn på operasjonsstua setter de inn en spinalbedøvelse så du blir lam fra brystet og helt ned(ikke vondt) ca 5 min etter at de har begynnt å operere får du se din lillegullklump dersom alt er bra...de holder barnet opp til deg både før og etter de har vasket den lille... syingen tar ca 20-30 min... på overvåkningen får du ha barnet inntil brystet og prøve å amme... håper du ble klokere hehe... det er en herlig opplevelse:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5111859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym ;) Skrevet 21. mai 2006 #3 Del Skrevet 21. mai 2006 Prosedyrene varierer noe..... Faktisk også litt fra sykehus til sykehus, og også alt etter hvilken "type" keisersnitt du skal ha. Det som "Bolla" over her beskrev er et typisk standard ks som er helt normalt standard ks. Mitt er bittelitt anderledes. Dette fordi jeg fikk ei prematur tøtte. Om du blir skrevet inn kvelden i forveien, eller samme dag, er avhengig av når du skal opereres. Og ikke bli forbauset om du nå vente litt, for det hender ofte at dem må stokke litt om på pasientene. Dette bl. a avhengig av kapasitet på f. eks overvåkning, nyfødtavdeling, labene osv osv. Jeg kom inn om morgenen. Var først til ul for å sjekke at alt var ok, altså som før med den dysmature tøtta mi, som uten grunn hadde bestemt seg for kun å legge på seg i lengden og innvendig, men ikke i vekt. (Hun kom i uke 32, på Halloween, og var 40cm lang og veide 2 dager etter ks vel usle 1200g.) Så tok dem blodprøver. Dette for å sjekke at antall blodplater er høyt nok til å gi spinalbedøvelse. Så fikk jeg utdelte den utrolige sexy sykehuskittelen før satte dem på bånd og sjekka ungen igjen mens dem forberedte meg. Så smurte dem inn private områder før dem satte inn kateter. Så la dem inn to venfloner. 1 i hver hånd. 1 til bruk og 1 til reserve. Så barberte dem halv kroppen min, før dem la hyggelig nok ei dyne over meg. Så ble jeg kjørt ned til operasjonssalen, og der var det folksomt. I tillegg til to kirurger, sto avdelingssjefen og overvåket begivenhetenes gang, sammen med ei turnusjente som var med for første gang. I tillegg var det også barnelege og spesialsykepleier fra Nyfødt Intensiv der. Anestesilegen min var så flink at jeg nekte for at jeg hadde fått bedøvelsen!!! Mens dem venter på at bedøvelsen skal begynne blir du sjekket om og om igjen. Dem måler blodttrykk, og det er hundre apparater rundt deg. Atmosfæren på mitt KS var så koselig at jeg IKKE fikk med meg at dem begynte å skjære, så da jeg fikk beskjed om at nå skjer det noe, trodde jeg at nå begynner dem, men i stedet hørte jeg verdens nydeligste hyling. Og den overraskede kirurgen kunne fortelle at tøtta mi hadde HYLT til henne før hun var tatt helt ut...... Så ble tøtta mi overrakt teamet fra Nyfødt Intensiv som viser meg tøtta før dem legger henne på et bord og sjekker. Tøtta mi fikk 9 på Apgar, og det til og med før hun var rensa. Så ble tøtta mi lagt i reisekuvøse og overført til Nyfødt Intensiv mens jeg ble stifta igjen med stiftmaskin. Og etterpå ble jeg sendt over på oppvåkninga. Og det er et kapittel for seg selv Der er det apparater overalt, og det kom et masende men smilende hyggelig menneske hvert 5. minutt for å sjekke. Etter overvåkninga blir du hentet og kjørt opp på den avdelinga hvor du skal være ei ukes tid sånn cirka. Det som skjer når du kommer opp kan også variere litt. Med meg så kom det inn ei dame som vasket og rengjorde skrotten min og ga meg litt mat før dem bestilte en portør som kjørte meg opp på avdelinga hvor tøtta mi lå. Den lille tøtta mi trengte absolutt ingen hjelp, og lå kun i kuvøse i under to uker fordi hun ble litt fort kald. Hun kom hjem etter en drøy måned, og hadde sikkert kommet hjem før hadde hun bare blitt litt fortere flink til å ta flaska si. I dag, 6,5mnd gammel, er tøtta mi 63cm og har passert 7kg. Jeg ønsker deg lykke til Forresten, er du tilfeldigvis i Trondheim, så håper jeg du får Magnussen som kirurg. Hun må være St. Olavs beste? Jeg har ikke hatt noen som helst problemer i ettertid, og arret mitt er borte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5114006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 22. mai 2006 #4 Del Skrevet 22. mai 2006 Nå spør du sikkert fordi du skal ha planlagt ks eller? Det vet ikke jeg noe om, for mitt var i hui og hast.. Det ble bestemt på føden (etter full åpning og 1/2 time pressrier), og alt skjedde fryktelig fort. Det ble satt inn kateter, jeg fikk ridempende (og sikkert andre ting som ble stukket inn i meg uten at jeg merket det). Oppe på operasjonen gjorde de meg klar på bordet, og jeg fikk spinal (herregud så godt) og de satte inn slike sprøyter i begge hender (vet ikke hva de heter), der fikk jeg stadig nye doser av et eller annet (noen sa likegladsprøyter). Disse fikk jeg MANGE av.. Jeg fikk ikke baby opp til meg etterpå, for han måtte ut å hjelpes i gang, men han kom inn i noen minutter etter han var vaska og før han ble tatt med til barneavdelingen (lå første 1/2 døgnet i kuvøse/til observasjon). Syinga tok 1 time, og etter det lå jeg 2 timer på intensiven. Jeg mista masse blod, så de fulgte nøye med. I dagene etterpå var det en del blodprøver, og 1 blodfortynnende sprøyte hver dag.. Dette var jo ved hastesnitt da, veldig forskjellig sikkert.. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5115277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. mai 2006 #5 Del Skrevet 22. mai 2006 Jeg hadde planlagt med minsten. Mandag 4juli: skrevet inn kl 12. Tok blodprøver og dro hjem. Kom tilbake kl 18 for snakk med anestesilegen. Og egentlig klyx og blodfortynnende sprøyte..men slapp begge deler. For det var svensk jordmor på jobb og i Sverige bruker de itte dette dagen før. Dro hjem..(etter restaurantbesøk) Og sov til neste dag. Tirsdg 5juli: kom inn kl 07.00 Ble fulgt på rommet mitt...(nr 527!!) Skiftet til den lækre skjorta. Fikk veneflon og kateter..så barbrte de magen. Så fikk jeg fred og ro å leste avisa og skravla med gubben..tok siste magebilde. Så hentet de meg og førte meg ned til oprasjonsstua... Fikk der komme over på oprasjonsbordet..og fikk spinal...absolutt itte vondt! Så ble jeg lagt på rygg, mens de ga alt mulig dill dall av blodtrykksmedisiner, hjertemåler osv osv..så kom gubben og gy inn og så var det igang. Plutselig kom gullet og gubben fikk holde han og jeg kose påhan! De gikk opp å vasket og veiet..mens jeg ble sydd og trilla på overvåkningen. Da de var ferdig med gullet kom de ned til meg med han..og koplet han på puppen..og der ble han resten av barsel oppholdet!!!!!!! Var oppe å gikk samme kveld. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5115545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #6 Del Skrevet 22. mai 2006 Tusen takk for fine svar! Veit ikkje sikkert om eg får innvilga ks endå. Har hatt ein samtale med jordmor på St. Olavs, og ska til ny samtale med ein overlege no på onsdag. Har vore gjennom to fødsla, og sist gang hadde eg total reptur, og havna på operasjonsbordet i narkose...dette har ført til at eg har fått fødselsangst.. Men, det ordener seg for snille piker. Ser lyst på ks også no etter svar frå deko. Tusen takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5117438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym ;) Skrevet 23. mai 2006 #7 Del Skrevet 23. mai 2006 Du har vel ikke tilfeldigvis jordmor Vigdis? Hun er den greieste jordmora på gyn.-polio-klinikken. Og også den med mest forståelse. Jeg gikk der under svangerskapet mitt, og hadde kontakt med flere, men Vigdis var bare best Hvilken overlege er det du skal til? Bolås, Magnussen, Stokstad, Andersskog eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5131948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ceknes og Aksel Skrevet 28. mai 2006 #8 Del Skrevet 28. mai 2006 Nei, eg har gått te ei so heiter Anita. Kjempe forståelsesfull og koslig Var til samtale med Bolås, og snakk om å bli overkjørt!! Møtte so lite forståelse at da e heilt utruli.. Men, ny samtale med jordmor Anita i måro, og ho ska ordna ny time hjå an lege, og evt ein time hjå ei an jordmor so har jobba med fødseelsangst. Men etter den samtalen blei eg endå mindre lysten på ein vanlig fødsel... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5183589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #9 Del Skrevet 28. mai 2006 Anita? Knøttlita dame på 1m40cm med mye "krutt" i? Grei nok, men er litt for flink til å jatte med, og når det kommer til stykket så får hun ikke gjort noe allikevel....... Hadde egentlig passet utrolig godt som politiker i stedet, selv om hun er faglig dyktig......... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5185804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irismor Skrevet 30. mai 2006 #10 Del Skrevet 30. mai 2006 Dette er hva de gjorde med meg når det ble bestemt at det ble hasteks. -blodprøver -barbering nedentil, akkurat øverst. -satt inn kateter på operasjonstua -spinalbedøvelse -drypp -hengt opp forheng slik at du ikke ser noe babyn ble holdt inntil meg slik at jeg fikk se henne når hun hadde kommet ut. Så forsvant babyn og pappan tilbake til føden. De kom innom oppvåkningen der jeg lå til observasjon et par timer, før jeg ble trillet til barsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5111557-hva-skjer-f%C3%B8r-keisersnitt/#findComment-5210954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå