Anonym bruker Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 når er det normalt at den begynner å blir kortere? min har gått fra 7cm til 4cm på et par uker bare.jordmor sa det var tidlig å blir den kortere så må jeg legges inn på sykehuset pga fare for tidlig fødsel. er i uke 32 nå. noen som har erfaring på dette området? som har opplevd det samme?
Gjest Skrevet 21. mai 2006 #3 Skrevet 21. mai 2006 Hei! Jeg hadde livmorhals på 3,5 cm i uke 26, samt premature rier. Jeg ble bare sykemeldt og fikk beskjed om å ligge mest mulig. Var til kontroller en gang i uken med innvendig ultralyd frem til uke 36. Etter dette var "faren" over. Fik også beskjed om at dersom fødselen starter i uke 32, vil de ikke gjøre noenting for å stanse den. Jeg var kjempeheldig og klarte å gå til uke 37. ANbefaler deg å ta det veeeldig med ro, så går det bra skal du se:-) JM sa også at jeg måtte kutte ut ananas-spisingen min da det er noen enzymer i frukten som kan sette i gang fødsel. (hadde pica på ananas gjennom hele svangerskapet!)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2006 #4 Skrevet 21. mai 2006 jeg fikk beskjed av jordmoren på sykehuset at jeg kanskje ble lagt inn hvis livmorhalsen min hadde blitt kortere siden sist jeg var på kontroll (tirsdag denne uke). skal på kontroll på onsdag. jeg vil jo helst slippe å ligge på sykehus. gjorde det med førstemann til jeg var 34 uker på vei. lå der en uke. fikk han 4 dager etter jeg kom...
elstro Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Hei! I forrige sv.skap fikk jeg beskjed om at jeg hadde kort livmorhals i uke 33 (2.7 cm.), og at jeg høyst sannsynlig ville føde tidligere enn termin. Jeg gikk til to dager ETTER termin. Dette med lengde på livmorhals er nok individuelt, men det kan jo lønne seg å være forberedt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 Ble litt bekymret jeg nå... Var til ekstrakontroll (innv. ultralyd) i uke 24 for å måle livmorhalsen fordi jeg har hatt en konisering (fjernet en del av livmortappen pga celleforandringer). Den var da 4,7 cm. Fikk beskjed om at det da ikke var økt risiko for for tidlig fødsel fordi livmorhalsen var "så lang". Er nå i 30.uke. Men dersom det er "kort" med 4 cm i uke 32, bør jeg da sjekkes på nytt snart???
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 22. mai 2006 #7 Skrevet 22. mai 2006 Jeg kom på sykehuset fordi jeg hadde premature rier var da 26 uker på vei med tvillinger. Livmorhalsen var da 2,5, men ingen åpning. Ble lagt inn og var innlagt nesten en uke. Når de sjekket meg var det blitt bedere. Da var den på 3,1 og så 2,8. Fikk beskjed på å ikke gjøre noe som helst. Jeg skulle ikke ta på magen eller brystene og jeg skulle ikke ha sex. (da dette kan stimulere til rier igjen) Var på kontroll igjen uka etter for å sjekke igjen og da var den på 3,2. Jeg spurte hvor lang den skal ligge på og da sa de at alt mellom 3-4 cm er normalt. Nå fikk jeg også beskjed på at jeg kunne gjøre mer, men jeg får ikke lov til å ta på magen og brystene eller ha sex nå heller. Skal på kontroll igjen på fredag for å sjekke da hvor lang den er. Lykke til!! Det går nok bra skal du se..
Gjest -lilly- Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Min livmorhals var 35 mm, og jeg fikk beskjed om at den var lang og lukket. Ser at vi har fått mange forskjellige svar om hva som er normalt. Jeg har ikke fått beskjed om å holde meg i ro eller noe. Men skal til kontroll igjen nå i uka....
Rut Bram Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 Sist jeg var gravid hadde jeg livmorhals som målte 2,4 cm i uke 32. Måtte ikke ligge stille eller noe sånt! Fikk aldri premature rier, og fødte 10 dager over termin... Nå er jeg gravid igjen, men denne gangen får jeg ikke noen ekstra oppfølging fordet, siden alt forløp "normalt" sist gang. Så så lenge du ikke har tegn til at det er fødsel på gang, ville jeg ikke bekymret meg!!! (Jeg gikk til kontroll gjennom hele svangerskapet sist fordi jeg i utgangspunktet har kortere livmorhals enn normalt, fjernet litt av den ved operasjon før jeg ble gravid. 4 cm er ikke SÅ kort!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå