Gå til innhold

Spørsmål til dere som har ammet tidligere :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nå fått høre skrekkhistorier om brystvotter (morsomt ord fra tidligere tråd) som nesten har ramlet av og sårhet som gjør at man ikke kan amme lenger. Har blitt anbefallt fra ei venninne å herde vottene fra allerede nå (23 uker) for å hindre at de blir ødelagte under amming. Så da lurer jeg litt på... Dere som har ammet tidligere, har dere opplevd ekstrem sårhet eller votter som nesten ramler av? Eller har dere vært flinke til å herde underveis?

Et annet problem som oppstår når jeg forsøker å herje med de stakkars brytsvottene mine er jo lekkasjer allerede! Ikke akkuratt lekkert det heller så tidlig.

Hilsen meg :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble veldig sår i begynnelsen, blødde litt og jeg fikk også brystbetennelse.....-men etter noen få uker gikk ammingen helt smertefritt og det var bare kos. Brystvortene holdt ikke på å falle av, men det var ganske vondt da jeg var på det såreste. Brystskjold brukte jeg litt i det baby tok de første sug, og fjernet når utdrivningsrefleksen var godt igang.

Tror nok det kan hjelpe å herde litt og å amme MASSE de første par ukene, og få igang utdrivningsrefleksen før du legger baby til.... smøre vorten med melk og la lufttørke etter amming.

:-)

Skrevet

Hei. Har tre barn og har ammet alle tre. Gjorde ingenting med brystvortene med førstemann og ble veldig sår mens jeg lå på barsel. Fikk varme kluter og salve som hjalp veldig av ei flink barnepleier der. Har nesten ikke hatt plager etter det. Fikk høre at det som var feil var at gutten sugde feil og for lenge. Han brukte puppen som smokk og det visste jo ikke jeg som var førstegangsfødende. Du må ikke høre på alle skrekkhistorier. Som oftest går det bra. Spør om råd når det gjelder amming mens du er på barselavd, for mye har med riktig teknikk å gjøre. Det er mitt råd.

:-)

Skrevet

Hadde sopp en ganske lang periode, spesielt ille på ene puppen, og da var det sårt, ja. Men det går jo over, og begge vortene er på plass. Gjorde ingenting for å herde brystvortene da, og har ingen planer om det nå heller. De er såre nok som de er allerede.

Skrevet

Etter å ha ammet 4 barn, kan jeg bare si at alle gangene var det forskjellig. Med 1.mann ble jeg veldig sår, men det var HELT smertefritt etter 6 uker. Med nr. 2+3 var jeg sår da også, men mye mindre, og det gikk fortere over. MEN, med nr 4 var det 12 uker med mareritt - store sår på begge brystvorter med gule stafylokokker, i tillegg til sopp i brystene - GRUSOMT, men når det til slutt ornet seg etter iherdig innsats på alle områder vaar alt bare fint!

Men det rådet jeg har til deg er at hvis du først begynner å bli ganske sår - slik at du blør, avlast da brystvortene litt med å håndmelke og gi dette med kopp (blir mye søl, men da får sårene litt bedre tid til å gro). Gjør dette noen dager, og det blir raskt bedre.

I tillegg er det greit å kjøpe en brystvortekrem som du smører med ved den minste antydning til sårhet.

Og ja, ikke la barnet bruke deg som smokk. Kjøp heller en skikkelig smokk (selv om mange sier at det kan gjøre barnet sugeforvirret før ammingen er skikkelig etablert - men min erfaring er at det er mye bedre enn at det brukte meg til smokk).

Lykke til, og håper det går problemfritt!!!

Skrevet

Hei og takk for fine svar.

Godt å lese at jeg ikke nødvendigvis må herje så voldsomt med de før babyen i det hele tatt er her. Får håpe det ordner seg når den tid kommer. :)

Skrevet

Jeg herdet ikke - og det gikk ganske greit. Hadde en liten sprekk det gikk verk i - men da bare smørte jeg med morsmelk og gikk litt toppløs her hjemme... Til stor fonøyelse da selvsagt...

Skrevet

Eg var veldig flink til å herde vottane på forhånd, og hadde ikkje problem i det heile. Er veldig glad for at eg gjorde det.

Kjem faktisk på at eg snart må begynne å herde dei igjen..

Skrevet

Jeg har tro på albueskjell som jeg hadde plukket i fjæra og kokt på forhånd. De hadde jeg på vottene mellom ammingen og de ga fukt og helet

når vottene ble såre. I tillegg brukte jeg bare ammeinnlegg i ull og det beskytter også. Smør såre votter med melk og unngå å vaske brystene med såpe!!

Skrevet

Jeg ble velig sår første gangen, men så fikk jeg albueskjell av de på sykehuset. Etter noen dager var jeg fin igjen. Den andre gangen tok jeg de på med en gang og ble ikke sår i det hele tatt. Denne gangen blir de også med på sykehuset. I tillegg til å funke, ser en ut som en pinupjente med DE brystvortene. Mange som gjorde store øyna da.

Skrevet

Heisann! Jeg var sår et par uker, og etter da har det stort sett bare vært fryd og gammen med amminga.

Dette med herding har jeg hørt bare negative ting om, da fra sykehushold også, og har ingen planer om å forsøke dette neste gang heller. Hvis du gjør det "skikkelig" så er du jo sår på forhånd! Da er du hvertfall 100 % sikret såre brystvorter.. -Men det er jo fint hvis andre har positive erfaringer fra dette, selvsagt.

Skrevet

jeg har heller ikke tro på herding av brystvortene før fødsel. man blir ofte sår de første dagene man ammer og viss barnet ikke har riktig sugeteknikk med en gang kan det foverres. det som er viktig er å få go veiledning på barsel smøre med litt melk og la det lufttørke. morsmelk er en god medesin. albueskjell virker også kjempegodt. på apoteket fins en krem som heter unguentum. den har jeg hatt god erfaring med.den kan smøres på rett før du ammer og etter behov.

lykke til når den tid kommer:o)

Skrevet

Moren min har vært aktiv som ammehjelp i mange år, og hun sverger til herding av brystvortene... Men jeg orker ikke ennå...har fremdeles ømme pupper i uke 24... :P Og lekker melk....

Skrevet

Vel...jeg har ingen skrekkhistorier egentlig. Men jeg har hørt at det ikke går å "herde" dem.. Mindre følsomme blir de jo uansett når man ammer...syntes jeg hvertfall. Jeg hadde ingen opplevelse av at de "datt av" eller ekstrem sårhet. Hadde blodblemmer på puppen de første dagene, men det var fordi jeg ikke passet på at hun fikk riktig grep. Jeg fikk beskjed om at puppen skal aldri komme til barnet, men barnet skal komme til puppen, og så skal de gape over hele areolan nesten. Ikke bare rundt brystvotten.

Skrevet

Henger meg på de som anbefaler albueskjell her, det er bare helt fantastisk mot såre brystvorter. Litt sår blir jo de fleste, men kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å herde.

Skrevet

Albueskjell, kjøpt på helsekost/apotek gjør underverker. Heler såre vorter og forebygger. Jeg hadde dem på hele tiden etter jeg ble så innimari sår, måtte passe på å tømme dem noen ganger så det ikke renner utenfor.

Skrevet

Jeg gjorde ingenting for å herde brystvortene før fødselen, og fikk heller ingen problemer med sårhet og den slags (kanskje jeg var veldig heldig?) Passet alltid på at de fikk lufttørke etter ammingen, og smurte de kanskje med litt morsmelk innimellom. Brukte også ammeinnlegg av ull for å unngå brystbetennelse. Håper det går like fint denne gangen!

Skrevet

På apoteket får man kjøpt "brystvorter i plast". Disse setter du på vorta og babyen ruger på dem og får ut melk, dette avlaster.

De sa ikke noe om disse på sykehuset, ble tipset av en 5barns mor. Kan være at enkelte kan surre til amminga mer med bruk av de, da barnet kan forvirres. Ikke vet jeg.

Men for meg fungerte dem strålende, vortene ble beskyttet, holdt fuktige av morsmelk mens datteren min drakk. Jeg brukte dem 3-4 dager. Det var som magi, ble finfin etter det.

Skrevet

Ja jeg synes det var litt rart det der..ruger?? hva i alle..jaja hva vet vel jeg liksom;)

Jeg var sinnsykt-giga-ekstrem-sår!!! Men det varte jo bare en periode da. Beit tenna sammen og lot det stå til, og etter et par uker var det helt fint:)

De skjella syntes ikke jeg var så fatstiske som alle sa (og sier her) Joda de hjalp vel. Fikk en krem på sykehuset (fikk og med meg hjem i en liten boks, holdt leeenge) som fungerte veldig bra. Husker såklart ikke hva den heter (8-9 år siden tross alt) men den var sånn gul-brun, fet, litt merkeligluktende sak. (husker visst en del alikevel..hehe) Noen som husker navnet på den???

Brukte og slike øøhhh...sånn greie du putter på puppen, sånn beskyttelseskoppdings. Var fortsatt sabla vondt men avlastet litt.

Herding...har nå og hørt at man ikke sakl filke for mye fordi man da setter igang produksjonen, og babyn har godt av råmelken som kommer først.

Ellers tror jeg ungene klarer seg fint uansett jeg altså. Og skulle det gå helt gæli vokser mange sunne frisk barn opp med morsmelkerstaning au:))

Skrevet

Tror det er veldig forskjellig fra person til person - det er ikke alle som blir så veldig såre. Jeg brydde meg ikke om å herde noe som helst, og ble heller ikke noe særlig sår. Litt vondt de første dagene, men så mye å bry seg om. Tror det er viktigere å ta vare på dem når ammingen starter, jeg brukte en salve (Uguentum eller no sånt) som man før kjøpt på apoteket som lindret godt og som jeg tror forebygget godt for sårhet.

Skrevet

hei jeg har ammet tidligere, jeg opplevde ikke noe slikt.

nå står deti det nyeste nummeret av gravid at det ikke hjelper å prøve å herde brystvortene.

når det er sakt, så andbefaler jeg å kjøpe bryst skjold på apoteket,disse kandu ha utpå bryst v. mensdu ammer og da blir du ikke så sår.

jeg brukte ikke disse sist, trengte ikke. men kjenner flere som i perioder var litt såre og da valgte de å bruke dem for å ikke bli mere såre.

det er også lur hvis mulig å klemme ut litt melk etter amming og smøre utover vorten og ladet gjerne luft tørke dette er det beste ved såre eller forå unngå såre brystvorter.

lykke til !

Skrevet

Ser det er flere her som anbefaler brystskjold. jeg brukte det med min første og han ble avhengig av dem og fikk ikke til å suge av brystet etterpå.jeg mista melka til slutt pga av det.men jeg vet også om folk som har ammet i 9 mnd med de så det kan jo fungere.

jeg ble ikke anbefalt å bruke dem av verken jordmor eller helsesøster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...