Gå til innhold

Jeg blir forvirret jeg, grøt, næringsstoffer, nestle, hioo, hopp og topp...

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i dette gamet her og kan og vet ikke noeom sånn barnemat og sånn.

Blir litt overasket over at produkter som "altid har vert der for barn" som natusan og nestle ikke lenger er bra.

Nesten ikke lenger sosialt akseptert å burke deres produkter.

Har bladd tilbake og lest en del av innleggene men blir litt forvirret.

Har en pike som nå skal begynne med grøt, og må si tanken om at jeg ikke skulle kjøpe den grøten de har i lokalbutikken, den som "alle andre" er oppvokst på har ikke streifet meg.

Er det virkelig så dårlig med næringsstoffer og så mye sukker i feks nestle sin grøt, og produkter generelt at det annbefales fra faglig hold å la være, eller er det overhysteriske mote-mammaer som hyler om dette?

Jeg mener, hvorfor er firmaer som Nestle så ille, hvorfor så mange mammaer som boykotter dem?

Er Hipp, småfolk, holle, hirse, eller hva de nå heter alle sammen så mye bedre, egentlig?

Hvis Nestle er sååå ille, hvorfor annbefaler HS den da?

Jeg vil ikke ha mange svar tilbake med kjeft forde jeg dømmer mammaer som boykotter nestle, for det gjør jeg ikke, jeg bare undrer på hvorfor så mange gjør det.........kanskje hvis jeg får litt mer innfo, så blir jeg en av de mammane som boykotter dem jeg også.

Føler at det ikke lenger er stuerent med nestle og natusan.....

...sikert jeg dom er treig, men har ikkeheilt fott med meg hvorfor.

Håper noen tar seg tid til saklig begrunninger,

Fortsetter under...

Ja,skjønner deg godt:)

Noe av info.ang.Nestle får du på ammehjelpen.no

Det er en link som heter "boikott nestle"

Les den og gjør opp din egen mening:)

Nestle blir boikottet på grunn av Politikk ikke fordi den ikke er bra.

Natusan inneholder parabener som er hormonforstyrrende og kan i verste fall føre til sterilitet i voken alder. Så ville ikke brukt det.

Som nevnt, så er det andre grunner enn næringsinnhold som gjør at endel boikotter Nestle. Nå har det også vært mye sukker i mye av maten deres, men de har nå fjernet alt tilsatt sukker og salt. Det betyr jo ikke at det ikke er karbohydrater, men det er ikke rent sukker. Selv synes jeg ikke det gjør så mye at babyene får i seg fruktsukker, men det bør jo ikke bli for mye av det heller.

Når det gjelder andre merker, så er det veldig varierende hva de innholder. Gutten min elsker Hipp-grøt, og det skjønner jeg jo når jeg ser at den innholder masse sukker. Man blir fort lurt av at økologiske ting høres sunt ut.

Småfolk bruker både sukker og salt i noe av maten sin. Men de har vel en profil som er at maten skal smake litt mer som "vanlig" mat, og ikke være helt annerledes fra det vi spiser selv.

I tillegg er det jo fordeler med å lage egen mat, da det både er billigere og du vet hva barnet ditt får. Men selv må jeg si at jeg oftest ender opp med å gi han den ferdige babymaten. Det tar for mye tid og det er så små mengder det er snakk om uansett, så jeg gidder ikke. Mange barn liker jo heller ikke den hjemmelagde maten.

når jeg leser at natusan inneholder hormonforstyrrende stoffer og kan skade og noen annbefaler å ikke bruke den, så (enkelt å greit) bruker jeg den ikke!!

Horfor liksom? fordi den har vore til i såå mange år å alle har vokst opp å bruk den å ditt å datt, ja jeg har sikkert brukt den jeg oxo, men hvorfor ta sjansen? finst såå mange andre å velge mellom så....

og om jeg skulle velge holle sin grøt ville jeg ikke kalt meg for en overhysterisk motemamma..... har ikke begynt meg grøt enda så...

men som ei skreiv i et innlegg så vil jeg tro at den grøten som er minst bearbeidet den beste, skal ikke si mer for jeg har egentil ikke peiling....

men kanskje noen bare må innse at det kommer flere å flere konkurenter til natusan og nestle, selv om de har vært til i mange år vil det ikke si at de er de beste!

Annonse

Trendene innen barnestell går mye opp og ned. Det som vel er den største trenden nå for tiden er at man ikke har så blind tro på slike produkter som tidligere. Da jeg var baby var det nestle og natusan som gjalt, og gjerne mye av det! Særlig kremer og slikt fra natusan pøste de jo på med. Og det har jo blitt folk av oss også, men vi vet jo ikke hva årsakene er til at så mange av oss er plaget med allergier og eksemer og sånne ting.

I dag er fokuset på at man skal bruke så lite syntetiske stoffer som mulig til barna våre. Minst mulig kremer og såper og sånn generelt, og de man bruker bør være uten stoffer som er påvist skadelige eller er antatt skadelige. I natusan sine produkter er det ingen stoffer som er påvist skadelige, men helsemyndighetene antar at parabenene kan utgjøre en helserisiko. Og natusan nekter å fjerne dem, ergo bruker ikke jeg natusan.

Når det gjelder mat vil jeg tro at de fleste boikotter nestle av politiske grunner, da nestle har gjort mye skade ved å markedsføre mme som bedre enn amming i land hvor de ikke har hatt råd til nok mme-pulver og heller ikke har hatt rent vann til å blande det ut med.

Ellers ser mange ut til å være ekstremt opptatt av salt og sukker, jeg forsøker igjen å tenke at jeg ikke ønsker for mye syntetiske stoffer til min lille pode. Der de har fjernet sukkeret fra maten, har de jo putta inn andre ting... så jeg velger først og fremst å lage maten selv, deretter hipp og småfolk.

Jeg mener at alle skal respektere hverandre for den man gjør. Jeg respekterer at folk bruker både nestle og natusan men jeg gjør det bare ikke! Det gjør meg ikke til en hysterisk motemamma. Eldste barnet mitt på 11 år har heller ikke fått disse produktene. Det er et bevisst valg jeg har tatt. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen har problemer med det....dårlig samvittighet kanskje.....

Så HI du må tenke litt lenger neste gang og ikke sette folk i bås på den måten!

nå tror jeg ikke HI prøvde å sette noen i bås..HUn spurte jo bare om hva som lå bak avgjørelsene om å boikotte disse produktene...

ER ogs veldig forrvirret om alt dette, men har funnet ut at jeg må ta mine egne valg og føle det jeg synes er best...skulle jeg ha hørt på alle andre sine meninger om alt her inne på formuet, ville mjeg har skutt meg selv for jeg ville ha trodd jeg var en dårlig mor...:)

Annonse

Jeg må si MG66 at du følger ikke så mye med dersom du mener at dette med sukker er en motegreie! Ære være all forskning så kan man konstatere at sukker og fett er grunner til overvekt (!) og alle sykdommer som følge av dette. Jeg nevner også den ekstreme økningen av diabetes blandt barn som kommer som følge av overvekt og høyt sukkerinntak! Du må være lite opplyst som påstår dette!!!!!

Jenta mi fikk nestle som begynnergrøt. Da var hun 6mnd. Da fikk hun 4mnd grøten. Men den var forferdelig klissete. Men hun likte den da.

Men så tåler ikke jenta mi kumelk så derfor måtte vi gå over til Holle grøt fra helsekosten siden vi skulle over på 6mnd grøt å det finnes ingen grøt i butikken fra 6mnd som er uten kumelk.

Men den Holle grøten er visst sunnere å noe annent positivt er at den er ikke klissete i det hele tatt. Hun får havregrøten å hun liker den veldig godt.

Ser at flere har svart deg angånde det andre du spurte om.

hehe, overhysteriske motemammaer....nå har jeg hørt det også:-)

Og begynner å bli litt lei den frasen om at vi vokste opp på ditt og datt og det har da blitt folk av oss også.

Dette handler om å ta litt bevisste valg her i livet, og det ikke en trend og noe nytt. Og det gjelder da ikke bare barnematen, vi er da bevisste på resten av familien også. Det finnes jo de som slenger ræva si nedpå en stol på McDonalds annenhver dag, og tar det valget med sitt liv og helse, og så finnes det de som ønsker et litt sunnere levesett....og vi skal da henges for det.

Og dette med både Nastusan og sukker er da vel ikke noe nytt vel! Min første datter fikk jeg for 17 år siden, som 20-åring. Jeg brukte ikke Natusan til henne, og vi fikk da den toalettmappen med prøveprodukter på barsel den gang også(mange sykehus har heldigvis sluttet å dele den ut nå) Jeg tok et valg den gang også om å bruke remedier som var m,er naturlige på den sarte barnehuden hennes.

Og når vi var ute på shopping på kjøpesenter fikk hun ikke stappet et skolebrød eller bolle i hånden som jeg ser de fleste får og fikk både nå og dengang. Hun fikk et grovt rundstykke og var kjempefornøyd med det...og det samme får snuppa som nå er 20 mnd. Og for 17 år siden var det også små juicekaronger, men hun fikk heller ikke det men var veldig fornøyd med vann på koppen sin...og det samme gjelder nå.

Jeg er ingen fanatiker når det gjelder kosthold, ønsker bare å holde sukkernivået på et minumun for mine barn ikke minst med tanke på tennene. Det finnes jo dem som legger barna med saft på tåteflaske til å sove, er jeg da overhysterisk hvis jeg syns det er helt villt å gjøre??

Nei, vi må alle ta våre valg og repektere hverandre for det, men er lei av å bli kalt hysterisk bare fordi jeg tar andre valg enn de som roper høyest her. Sier som en over her, er det dårlig samvittighet eller noe sånt eller??

Er helt enig med deg petter dasss. Har nettopp begynt med grøt her i huset, og har kjøpt Nestle sin maisgrøt. Står jo at den er usukret og helsesøster mente at det var den rette grøten siden den inneholder alt et lite barn skal ha.

Så nå vet jeg sannelig ikke! Vil jo gi det beste til barnet mitt, men blir helt forvirret her. Selv om noen av damene her sverger til det ene eller det andre, så vil jo ikke det si at det er det beste eller det rette å gi. Alle sammen har hørt forskjellige ting om de forskjellige produktene. Tror jeg må bare tro på helsesøster her jeg altså (heller det i stedet for damer her inne jeg ikke vet hvem er/bakgrunn etc. - no affense).

hehe, hvis du blir så forvirret så får du jo enten sette deg inn i ting da vet du.....eller så får du stole på det helsesøster sier til deg:-) Og fordet om noen sverger til det ene eller det andre som du sier, så betyr ikke det at du må henge deg på nei. Sett deg heller inn i det, og bestem deg da. Fordi om jeg sverger til Volvo, så betyr det slett ikke at det er best nei.....og jeg mener heller ikke da at alle skal kjøpe Volvo. Men det er jeg som har funnet ut at Volvo passer best for oss, og så må du finne ut hva som passer best for deg.

Men nå var vel problemet med nestlet politisk og ikke innholdet i maten.. Derfor har vel hs helt rett, og du trygt kan velge det... :)

Lurer veldig på hva jeg selv kommer til å ende opp med når det er på tide å begynne med annet enn mm...

Vi lager det meste av maten snuppa spiser. Det tar ikke lang tid i det hele tatt! Vi skreller noen poteter og gulrøtter, deler opp litt brokkoli, skjærer opp litt kjøtt, koker dette mørt og bruker stavmikseren til å få passelig konstistens. Og vips, så har vi 10 middager framover. Samme gjør vi med frukt, skreller og koker eple, pærer og mango, moser dette sammen og vips så har vi 10 posjoner med fruktmos i fryseren. Jeg får en god følelse av å gjøre dette. Jeg vet akkurat hva jeg putter i munnen til jenta mi, det er nætringsrikt, lite bearbeidet, usalta og usukra. Og dessuten er det mye billigere og smaker det mye bedre enn det du kjøper synes jeg. Skal vi bort tar jeg bare med en boks fra fryseren, ikke noe mer pes det enn å ta med et glass med ferdigmat. Av grøt holder vi oss for det meste til Hipp, har også kjøpt Nestle en gang, men synes det er veldig greit å ikke støtte de så mye. Tenkte å kjøpe den holle-grøten mange snakker så varmt om neste gang. Vi bruker sinksalva til Natusan, den inneholder ikke parabener og er etter min mening den beste sinksalva vi har prøvd. Ellers inneholder natusan sine produkter endel stoffer som ikke er bra, så vi kjøper helst andre produkter. Det er forøvrig utrolig mange produkter som inneholder parabener, ikke bare natusan sine, men natusan har kommet veldig dårlig ut på miljøtester også. Synd nestle og natusan omtrent har monopol på daglivarebutikkene. Jeg regner meg ikke som fanatiker, men er bevisst endel ting og handler stort sett deretter;-)

Jeg kan si det samme som på linken over her..

Det er generellt ikke sunt å spise ferdigprodukter!!! Det er alltid bedre å spise uraffinert mat. ferdigproduter inneholder mye konserveringsmidler, og disse midlene vet vi lite om hvordan påvirker unger. Veldig mange av stoffene som er lovlige i Norge i dag (gjennom EU reglene) er bevist kreftfremkallende hos forskningsdyr. Selv om dette ikke er så farlig for oss som er voksne i dag, kan det være farlig å vokse opp med en slik eksponering.

Derfor er den riktige barnematen ALLTID den naturlige, uraffinerte maten (MM og mat man lager selv fra bunnene) og ALDRI den man kjøper ferdig på butikk.

Phiu!

Dette har vi hatt MASSE om i samfunnsmedisin på medisinstudiet. Ernæring er jo utrolig viktig for å forebygge livsstilsykdommer som diabetes, overvekt og kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...