Gå til innhold

Hva slags mat skal 7-8 mnd babyer ikke spise?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg også lurer på hvorfor de har jordbær i mat til barn helt ned i 4 måneders alderen. Jordbær er allergifremkallende, så hvis familien har mye allergier og slikt ville jeg ikke ha gitt det til barnet mitt. Vi er en skikkelig 'allergifamilie' så vesla her får ikke noe som inneholder jordbær.

Annonse

finnes 8mnd glass med fisk så den er litt teit oxo.jeg har gitt gullet fersk laks,fers uer og fersk sei jeg da.troro det har med størrelse å gjøre.han får både kålrot og brokkoli.

eneste jeg unngår er nøtter,jordbær(det er pga jordbakterier på ferske jordbær og honning.han får vanlig naturell yoghurt.han er 8 mnd og sprek som en fole:)

Er det ikke noe allergi i familien er det ikke mye du ikke KAN gi til babyen. Dersom det ikke er noe arvelig allergi sies det at det at de får smake på ulike matvarer mens de ammes, kan dette være med på å beskytte mot allergi. Det er ingen ting i veien for å gi en på 7-8 mnd fisk, jordbær etc da!

Ting en bør være forsiktig med, og helst ikke gi før barnet er over året er; spinat, rødbeter, blad selleri, nesle og mangold. Rosiner bør ikke de små spise noe særlig av heller.

Når det gjelder bruk av fisk i maten så kan du lese litt her ang hvilke fisker og fiskemat du ikke bør bruke: http://matportalen.no/Saker/1118133815.68

;o)

Ein bør unngå kumelk, sitrusfrukter, egg, jordbær og honning til så små barn. Ellers er det stort sett fritt fram, med mindre det er mykje allergi i familien. Eg fekk "lov" av helsesøster å gje guten vår fisk då han var 6 mnd, så det burde gå heilt fint. Nøtter skal du sjølvsagt heller ikkje gje barn under 3 år, då dei er harde å tygge og lett kan settast i halsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...