Gå til innhold

Kan de nekte meg narkose??

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal føde med keisersnitt nå snart i begynnelsen av juni. orker ikke høre noen moral preken av folk i mot keisersnitt, så vær så snill å respekter det. fått det innvilget av medisinske grunner og eget valg. Skal til samtale med lege om hva slags bedøvelse jeg kan få under keisersnittet. har hele veien uttrykt at jeg ikke klarer å være våken under et slikt inngrep. jeg veit alt som følger med, både ved valg av spinal bedøvelse, og narkose. legen har i tillegg forklart meg det ca 100 ganger.. har sosial angst, og får panikk i "låste situasjoner" som jeg veit jeg ikke kan komme bort i fra der og da. har forklart dem det oxo,og har rapport/brev fra psykologen min om det.. For meg er det ikke så viktig å få barnet rett opp til meg,mere viktig at jeg kommer igjennom den opplevelsen som noe jeg setter pris på og ikke husker som et mareritt siden. barnet får uansett være hos faren mens jeg sover og til jeg er i stand til å se henne/han selv.

Men sist gang jeg var hos legen var de veldig strenge på det med narkose. Hadde liksom roa meg ned litt jeg nå, fordi de på en måte hadde lovet det allerede.. kan jeg stå på mitt og kreve det? jeg veit jeg har gode grunner, og jeg veit hva jeg går til.. eller kan de på en måte overkjøre det jeg ønsker og gjøre det på sin måte??

håper det er noen der ute som kanskje har opplevd noe av det samme som kan fortelle meg hva jeg bør si/gjøre..

Går bare å gruer med jeg nå, og jeg som hadde det så fint for noen uker siden :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5106114-kan-de-nekte-meg-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at legene er strenge med narkosen, de vil jo ha minst mulig stoffer over i morkaken og til barnet. Men jeg ville undersøkt nærmere hvis jeg var deg, og du virkelig trenger det.

Men la oss si at det ikke går. Kan jeg spørre deg hvorfor du får panikk ved tanken på å være våken? Skjønner det du sa om låste situasjoner, men hvis du ikke kjenner smertene, er det noen mulighet for at du kan konsentrere deg om noe helt annet? Eller vil du ikke kunne klare å "koble ut"?

Der hvor jeg jobber, hos oralkirurger, kommer det mange pasienter som får litt panikkangst ved å sitte i stolen og fjerne visdomstann, eller hva det nå er de kommer dit for. Noen av dem hører på musikk på mp3-spilleren mens vi holder på, for å "drømme seg vekk". Hadde du klart det tror du?

Nå har ikke jeg fødsels angst,heldigvis men må bare si at jeg forstår HL`s angst for å ligge der våken under keisersnittet, for meg måtte det også vært det værste jeg kunne vært med på, ligge der å vite at de skjærer i meg, sist jeg fødte måtte jeg sy,fikk bedøvelse selvfølgelig, men bare tanken på hva de dreiv med gjorde at det vrei seg inni meg,de forstod det heldigvis , så jeg fikk lyst gass til de var ferdige.Kjenner hjertet begynner å gå fortere bare ved tanken på at jeg måtte gjennomført et keisersnitt i våken tilstad!

Krysser fingre for deg HL håper de forstår deg, og gir deg narkose, når du nå har funnet ut at det er det beste for deg:-)

Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle nekte deg narkose dersom du ønsker dette. Jeg har to keisersnitt bak meg og skal snart ha mitt tredje og jeg har ett med narkose og ett med spinal/epidural. Jeg vet hva jeg ville valgt og skal ha denne gangen men det er jo mitt valg.. For meg var opplevelsen med narkose at det tok så vannvittig lang tid før jeg var "klar og våken" etterpå . Følte meg veldig tåkete og trett og de gikk mange timer før jeg var helt med. I tillegg så ble jeg ganske sår i svelgen pga slangen i halsen. MEN jeg hadde et hastesnitt og jeg var veldig syk så ting er sikkert annerledes når det foregår i rolige former. Jeg synes personlig at det å være våken å se barnet med en gang var helt fantastisk. Og husk at pappan får som regel sitte ved din side så det blir en opplevelse dere deler. Kanskje det vil føles tryggere for deg da når han er med?

Ja, de kan nekte deg narkose, av hensyn til barnets beste. Ved hastekeisersnitt hender det at kvinnen får narkose, fordi de ikke rekker å legge inn epidural. Men det er, som du allerede vet, ikke optimalt for barnet!! Men ved planlagte keisersnitt benyttes det vanligvis epidural fordi det er det beste for deg og for barnet. Dessuten sitter den smertestillende effekten av epiduralen igjen en stund, slik at du ikke har behov for så mye medikamenter etterpå. Du får tilbud om beroligende medisin i forkant av keisersnittet! Jordmor er sammen med deg hele tiden, det samme er anestesipersonell og operasjonspersonell. Det er en anestesisykepleier som passer på bare deg, og anestesilegen er aldri langt unna. Forhåpentligvis har du pappaen der også. Du får musikk på ørene hvis du ønsker det, og du ser inn i et grønt klede og har ikke mulighet til å se hva som skjer.

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg ikke brukt så mye energi på å ergre meg over akkurat det at du ikke blir tilbudt narkose, men heller på å glede meg over det du har i vente! Selv om det er ubehagelig å tenke på, så er realiteten at den lille babyen er mye mer sårbar enn deg og meg, og at det nødvendigvis er hensynet til babyen som viktigst! Jeg er sikker på at du greier deg helt fint gjennom både keisersnitt og tiden etterpå! Husk at keisersnittet er veldig fort gjort, det babyen er ute i løpet av minutter!

Det er ikke meningen å være moraliserende eller bedrevitende, men jeg snakker av erfaring fra min jobb på fødeavdelingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...