Gå til innhold

Hadde dette som svar i en grøttråd, men legger det ut som eget innlegg:

Anbefalte innlegg

Tro det er få som tror at Nestlegrøt er 80% suker altså.-)

Vi brukte bare helsekostgrøt til snuppa vår(hun spiser Bjørns havregrøt nå, 20 mnd, og kommer til å gi helsekostgrøt til lillesnupp også)

Jeg tok en telefon til Helios som importerer Holle og snakket med en som var ansvarlig for grøt. Han var mye i Tyskland på fabrikken der, og hadde snakket om det at grøt er tilsatt jern her i Norge. Dette er ikke noe tema i Tyskland, og de skjønte ikke hvorfor det var det.

Jo mere raffinert(bearbeidet) maten er, jo mindre næringsstoffer. En Hollegrøt inneholder mye mer naturlige næringsstoffer enn feks Nestle sin(som jeg sier det igjen; virker som oppmalt kjeks) og dermed naturlig jern. De kornsortene som brukes i grøten inneholder naturlig mer jern.

I tillegg vil jeg påstå, og sikkert få halve DB etter meg, at folk som velger å bruke grøt kjøpt på helsekost er mer bevisste når det gjelder mat og kosthold enn kanskje det store flertallet. Derfor har de et naturlig sammensatt kosthold som dekker de vitaminer og mineraler vi skal ha, og ikke trenger å kjøpe det tilsatt.

Vi feks kokte og moste aprikoser som vi frøs ned og puttet i grøten i terninger. Dette inneholder mye c-vitaminer som gir et økt jernopptak. Så dermed dekker vi jernbehovet på en naturlig måte.

Jeg selv er ingen helsekostfrik, og det er stor sett grøt til barna og Weledaoljer til stell jeg kjøper der.

Og det å velge å gi barna slik grøt framfor feks Nestle er jeg litt lei av å bli hengt for hele tiden. Det handler slik jeg ser det, og å ta et bevisst valg når det gjelder hva jeg putter i munnen til mine barn. Og det må jeg vel få lov til uten at "Nestlemafian" tar helt av alltid:-)

Fro meg blir det å gi en grøt fra Nestle det samme som å gi barnet mitt ferdigmat hver dag, og det ønsker ikke jeg. Ønsker å gi mat med naturlige næringsttoffer

Fortsetter under...

Hei Luca, har et lite spørsmål til deg ang. grøten til Holle, Hvordan blander du den?

Har vært på helsekosten å sett å lest på pakke men det virker så innviklet! Står noe om 100ml søtmelk og 100ml vann etc. så ble så usikker, kjøpte da Nestle isteden.

Har veldig lyst til å prøve Holle:-)

Fordi kanskje noen syns det er ok info. Det kan nemlig virke som det er monopol på grøt til barn til tider, og ønsker å informere om alternativer....

Og det siste jeg ønsker er en ny grøtdebatt:-)

Enig at det kan virke innviklet, men det er det ikke.

Jeg koker opp 2 dl vann, avkjøler

rører i 3 måleskjeer mme(som tilsvarer hvis du skulle laget 100 ml mme)

rører i en 5-6 ss grøtpulver

1 ss ca god olje, jeg kjøper på helsekost

Hvis du pumper deg, orket aldri det jeg, bruker du jo 100 ml mm og 100 ml vann

Annonse

Aner ikke næringsinnhold i de, men all mat har mest næring i seg når den er ubehandlet. Så en fruktmos man lager selv, vil jo være mest naturlig.

Det er veldig enkelit å lage selv også. Koker bare aprikos og moser i blender(har stavmixer med boks under) fryser ned i isterningsbrett, og har en i grøten.

Gjør det samme med svisker slik at magen fungerer....

Hei.

Min sønn er 10 mnd og jeg har brukt nestlegrøt siden han var 6 mnd. Har vurdert å gå over på en annen grøt som ikke er så søt, og nå tenkte jeg å følge rådet ditt med aprikoser, tror nok det blir vanskelig å venne han av denne grøten som han elsker, den smaker jo snop.... Har egentlig angret på at jeg ikke startet med en annen type grøt, men tenkte at siden nestle nå er usukret begynte jeg med denne. Jeg merket etterhvert at grøten var kjempesøt likevel pga fruktose. Men til poenget:Har holle grøttyper som bare skal blandes med vann?Eller er det nødvendig at det er melk i grøten (nestle sin grøt som bare skal blandes med vann er jo tilsatt tørrmelk)Jeg ammer ved siden av så han får i seg melk.

En ting til:-) Jeg er ikke enig med at de som handler grøt på helsekost er mer bevisst enn andre, mange av varene de selger der har liten eller ingen dokumentert effekt derfor skjønner jeg at mange er skeptisk til helsekostbutikkene , men du skriver at du bare kjøper holle grøt og weledaoljer og dette virker som naturlige bra ting, det er jeg enig i:-)

Mvh

Se svaret mitt over ang blandingsforhold.

Jeg mente ikke at de som handler på helsekost nødvendigvis er mer bevisste, for er enig i at det kan være mye rart der sikkert.

Men jeg tror at hvis du tar et beviss valg i at du ikke ønsker å gi barn en grøt med så mye sukker, så er du kanskje mer bevisst på kost generellt. Og demed sørger for et variert og godt sammensatt kosthold. Og mener jo ikke at de som gir Nestle ikke sørger for det heller da:-)

Hmmm, mener vel at hvia man setter seg litt inn i mat, så sørger man for at barna får de næringsstoffer de trenger, og trenger ikke kjøpe mat som er beriket..feks jernberiket grøt.

Jeg blander hollegrøten med vann. Den kan også blandes slik som luca beskriver.

Jeg mener at fruktpure og mat til babyer som har 2 års holdbarhet i romtempratur bør unngås. Det er ok å bruke når man reiser og er på farta. Jeg anbefaler hvertfall at en er kritisk til hva man gir til disse små gullene våre. Det er utrolig lett å lage maten selv. Jeg bruker kanskje en time i uken. Lager store porsjoner og fryser, det klarer alle.

Koster rundt 30 kr for 20 middager!!!! og du vet hva som er i!!!!

Ellers er jeg veldig enig med luca. Hvitt sukker har vi ikke bruk for!

Annonse

vi har gitt hipp grøt til veslemor siden hun var 4 mnd. hun har ikke villet spise annen grøt. men jeg har ikke prøvd holle. som jeg så en annen hadde skrevet har jeg sett på pakken men syntes det så så innviklet ut. nå er veslemor 10 mnd og skal vel snart slutte med grøt, men tror jammen jeg skal kjøpe en pakke holle på mandag og se om hun vil spise den.

takk for tipset! :-)

Ja, jeg må si at jeg mange ganger har angret på at jeg ikke startet med hirsegrøt, denne fikk jeg først øynene opp for etter han hadde fått maisgrøt ca 1 mnd, og da jeg skulle gi han hirsegrøt nektet han plent, og jeg lovte meg selv dyrt og hellig at med nr 2 skal jeg begynne rett på hirsegrøt, h*n skal ikke få smaken på den søte grøten:-)Han liker heldigvis middagene mine, men der også måtte jeg jobbe litt siden jeg først hadde begynt med middagsglass, men fant jo fort ut at jeg kunne lage mye bedre og billigere selv.

Ja, vi er også ganskle strenge på kosten til snuppelure. Vi lager stort sett middager selv (lager opp 7-8 posjoner og fryser ned) og fruktmos selv (lager opp stort her også). Synes hjemmelaget fruktmos smaker mye bedre enn den man kan kjøpe (prøvde Hipp fruktmos, men synes ikke den var så god jeg). Av grøt har vi også bare brukt Hipp (kjøpte nestle en gang), men synes det er vanskelig med at det så mange grøter man skal blande med melk. Jeg får nemlig ikke til å pumpe, og jeg har ikke lyst til å bruke mme fordi jeg ammer til hvert måltid i tillegg. Takk for tips om at man bare ken bruke vann selv om det står melk, det gjør det litt lettere neste gang vi skal kjøpe grøt.

Jeg ammer fortsatt og blander bare ut med vann. Jeg har brukt både Hipp og Holle sine grøter og ofte blander jeg disse to grøtene. Greit med litt variasjon! Lille snuppa spiser uansett : )

Kan jeg spørre hvorfor dere koker vannet først? På helsestasjonen sa de at nå var anbefaling om å koke det fram til 3 måneders alder borte også.

Må bare si til hovedinnleggeren: Utrolig bra innlegg!!!

Jeg studerer medisin og en av lærerene mine i sosialmedisin har forsket på baby-mat i forhold til både sukkerinnhold, skadelige preserveringsmidler, overvekt og kreft (alle raffinerte matprodukter øker jo som kjent faren for kreft).

Resultatene var ganske skremmende. Det var utrolig mye sukker i de fleste produktene og selv de sunnere alternativene var fremdeles fulle av preservativer som man ikke vet enda hvor skadelige de er for barna. Det samme resultatet på forskningen har de hatt over hele verden. Men, likevel kjøper mødre slik mat til barna sine. Og hvorfor?

Læreren min mente at den sukkerholdige grøten aldri skulle gis til barna, mens mat på glass kun skulle brukes en sjelden gang om foreldrene absolutt ikke hadde tid til å gjøre istand ordentlig mat til ungen sin. Å basere barnets måltider på slik mat mente han ble det samme som å fore en voksen med is og mcdonalds mat. (visste dere forresten at en mcdonalds meny består av anbefalt mengde fett:protein:karbohydrat ratio? det er bare HELT feil type fett, karbo og protein..)

Hei,Luca.

Jeg har lagt ut en egen tråd til deg hvor det står "Luka se hit" har egentlig fått svar på det jeg lurte på av noen andre.

Kan du ikke se på den,kanskj du har noe å tilføye eller no:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...