Gå til innhold

Fosterdiagnostikk - tester og ultralyd for gravide 38+

Gla-mor

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser at en del lurer på dette med duotest, ultralyd osv. for å se om hvordan det står til med fosteret. Jeg hentet ut denne brosjyren fra Sosial- og helsedirektoratet som jeg synes var veldig informativ og grei. Det er imidlertid ikke alle regioner som tilbyr duo og trippeltest. Jeg fikk vite ved mitt lokale sykehus, svangerskapspoliklinikken at de hadde valgt å benytte kun ultralyd fordi det var godt nok. En duotest ville bare kunne avdekke noen få prosenter av risikoen. Etter ultralyd i uke 12, var risikoen for avvik så liten at de ikke syntes det var nødvendig med fostervannsprøve. Jeg tok den likevel siden vi ville være helt sikre.

Brosjyren fra Sosial- og helsedirektoratet kan lastes ned fra denne siden:

http://www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/informasjon_til_gravide_om_fosterdiagnostikk_36199

(du må kopiere over begge linjene i adressefeltet for å finne fram)

Andre som har erfaring med informasjonskilder som er gode?

Fortsetter under...

Hei og takk for innspill!

Klarte ikke å komme frem på linken, men ser av tittelen at det sannsynligvis er den brosjyren jeg allerede har fått på helsestasjonen. Jeg er blant dem som har en mange spørsmål angående testing (selv om jeg altså har fått tak i en del informasjon!) og det jeg synes blir spesielt forvirrende hva som skal skje i hvilken rekkefølge og i hvilke uker. Tar brosjyren med til samtale hos legen siden han ikke kjente til begrepet duotest, så får vi håpe at vi kan legge et bra løp sammen! Lykke til til oss alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...