Gå til innhold

Gravid og nattejobbing


Meg og mine to skjønne jenter

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 8. Men sliter til tiders med tretthet. Har i løpet av de siste 3 ukene hatt tre netter på jobb, og ikke klart å holde meg våken. Jeg jobber som sykepleier, og har ikke lov til å sove på jobben.

 

Hva skal jg gjøre............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber bare nattskift, slitsomt som fy, men har ikke råd til å la være.

 

Nå er faktisk sjansen for å miste 50% større når man jobber natt, så jeg priser meg lykkelig for at det har gått bra! Blant annet pga dette (+ stort søvnbehov som du nevner) så kan folk som jobber natt, be om å få slippe når man er gravid.

 

Det som varierer er hvorvidt man får dekket det økonomiske tapet man får ved å jobbe dagtid. Der jeg jobber får man ikke gjort det. Jeg har heller ikke råd til å gå sykemeldt, for vi får bare utbetalt 65% av lønnen.

 

Utrolig irriterende, kommer jo til å bli sykemeldt etterhvert, og skulle gjerne vært det allerede pgs smerter, men dette reduserer fødselspengene mine betraktelig, så jeg sliter meg gjennom dagene. Hadde det ikke vært slik at jobben forskutterer lønn (for så å få etterbetalt av Trygdekontoret), men pengene hadde kommet rett fra Trygdekontoret i stedet, så hadde jeg fått 100% av lønnen (tjener under 6G).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også sykepleier. Du skal ikke behøve å jobbe natt når du er gravid. Ved forrige svangerskap skrev jordmor et fritagelsesbrev (skjema) som sa at jeg pga graviditet måtte fritas fra nattevakter. Jeg fikk da andre vakter istedenfor nettene mine, men samme lønn. Hadde ikke arbeidsgiver kunnet oppfylle dette, ville jeg blitt sykemeldt fra nattevaktene i stedenfor.