Gå til innhold

Gravid og nattejobbing


Meg og mine to skjønne jenter

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 8. Men sliter til tiders med tretthet. Har i løpet av de siste 3 ukene hatt tre netter på jobb, og ikke klart å holde meg våken. Jeg jobber som sykepleier, og har ikke lov til å sove på jobben.

 

Hva skal jg gjøre............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber bare nattskift, slitsomt som fy, men har ikke råd til å la være.

 

Nå er faktisk sjansen for å miste 50% større når man jobber natt, så jeg priser meg lykkelig for at det har gått bra! Blant annet pga dette (+ stort søvnbehov som du nevner) så kan folk som jobber natt, be om å få slippe når man er gravid.

 

Det som varierer er hvorvidt man får dekket det økonomiske tapet man får ved å jobbe dagtid. Der jeg jobber får man ikke gjort det. Jeg har heller ikke råd til å gå sykemeldt, for vi får bare utbetalt 65% av lønnen.

 

Utrolig irriterende, kommer jo til å bli sykemeldt etterhvert, og skulle gjerne vært det allerede pgs smerter, men dette reduserer fødselspengene mine betraktelig, så jeg sliter meg gjennom dagene. Hadde det ikke vært slik at jobben forskutterer lønn (for så å få etterbetalt av Trygdekontoret), men pengene hadde kommet rett fra Trygdekontoret i stedet, så hadde jeg fått 100% av lønnen (tjener under 6G).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også sykepleier. Du skal ikke behøve å jobbe natt når du er gravid. Ved forrige svangerskap skrev jordmor et fritagelsesbrev (skjema) som sa at jeg pga graviditet måtte fritas fra nattevakter. Jeg fikk da andre vakter istedenfor nettene mine, men samme lønn. Hadde ikke arbeidsgiver kunnet oppfylle dette, ville jeg blitt sykemeldt fra nattevaktene i stedenfor.

Det er faktisk ikke bra for gravide å jobbe natt. Jg har lest noe forskning på det, og det er større sjanse for å miste blant annet. -Og det er jo helt uutholdelig å jobbe om natta når man er så trøtt at man omtrent sovner stående/gående/sittende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres veldig underlig ut. Har du undersøkt med trygdekontoret at du faktisk bare har krav på 65% om du blir sykmeldt? Så vidt jeg vet gjelder det bare selvstendig næringsdrivende og de får jo bestandig utbetalt fra trygdekontoret? Er du registrert som selvstendig næringsdrivende hos et vikarbyrå eller noe er det mulig det går ann men slik du beskriver det høres det ikke riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg er fast nattvakt stilling. Er det noen regler i.f.t det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også sykepleier på et stort sykehus i Oslo, det er mange gravide på avdelingen, jeg er redd for å få problemer med jobben hvis jeg ber om fritak fra nattevaktene, jeg går 100% stilling, har dette stor betydning for lønn? Fint å få svar. Er 6 uker på vei, når må jeg si i fra på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...