Gå til innhold

April: Min drømmefødsel :o) - for de som vil lese :o)


lykkelig og solstrålene

Anbefalte innlegg

Natt til 12.april kjente jeg de første tegn til at fødselen endelig var igang!!! Hadde gått med kynnere og murringer et par uker, og var begynt å lure på om det kom til å skje noe i det hele tatt..... (var en uke over termin)

Lå og kjente på svake murringer hele natta (men sov ganske bra likevel), og i 5-6 tiden om morgenen var jeg sikker på at NÅ skjer det :o)

Lå og døste til klokken var halv 8, da våknet storebror, og siden eg skulle på overtidskontroll kl 09 så stod jeg opp med han.

Riene kom da regelmessig ca hvert 10.min, men var veldig svake.

 

Kom på sykehuset og gikk igjennom det vanlige. Sa ifra om at jeg var ganske sikker på at fødselen var igang, og fikk på belter for å måle riaktivitet og spark. Hadde da 6 rier på 20 min, og merket jo at de var begynt å ta seg opp litt.

 

Siden min forrige fødsel tok veldig lang tid, så var jeg forberedt på at det kom til å ta litt tid denne gangen også.

Jeg reiste hjem fra sykehuset med en hel del planer for dagen. Litt vasking, bimming, og så middag hos svigers i 4-tiden....

Joda, gikk ikke helt som planlagt..... hehe :o)

 

Som noen av dere kanskje husker så satt jeg altså her inne til klokken var ca 12.... da kom riene med 3-4 minutters mellomrom og var begynt å ta seg opp. Jeg begynte jo å lure litt siden de kom så tett, men var liksom forberedt på å gå lenge så jeg tok det veldig med ro! Ikke var det så vondt heller...

Bestemte meg for å ta meg en god varm dusj, og DA plutselig gikk det opp for meg at det kanskje var på tide å tenke på å komme seg på sykehuset :o)

Riene ble ganske intense mens jeg stod i dusjen, og samboer begynte å få litt hetta! Tror han var litt redd for å bli jordfar, hehe...

Storebror våknet heldigvis fra luren sin, og vi fikk dusja han også (alt man skal finne på når man er i fødsel!!!)

Vi kom oss ut i bilen (jeg sleit litt siden riene kom med bare 2-3 min mellomrom...)

Vi kjørte småen til svigers, og måtte bare "kaste" han innenfor dørene. Han trodde sikkert vi skulle reise fra han stakkars, for han hylskrek når vi hadde reist (første gang han har gjort det, han er 17 mnd).

Vi har heldigvis bare 5 min til sykehuset! Synes synd i de som må ut pålang biltur med rier, ikke noe godt nei!!!

Kom på sykehuset ca 13.30, og da måtte jeg virkelig konsentrere meg om riene, orket ikke ta tiden engang.... men likevel var jeg helt sikker på at det kom til å ta mange timer til.

Jeg hadde planer om å føde uten epidural denne gangen, og fikk miljøstua som er mye koseligere enn en vanlig fødestue.

Klokken 14 var riene så intense at eg ba om å få lystgass, himmelsk! :o)

Jordmor sjekka også åpning da, og jeg hadde da 4 cm åpning. Forrige fødsel hadde jeg 2 cm åpning etter 30 timer, så ble ganske optimistisk når jeg fikk høre at det var 4 cm ja :o)

Greidde å tenke ganske positivt hele tiden, men fikk litt infall av panikk innimellom også.

Klokken 15 var det vaktskifte, og jeg fikk da plutselig for meg at NEI dette greier jeg IKKE!!!!!! Full panikk, jeg ville ha epidural!!! Var sikker på at riene kom til å bli enda mer intense, og jeg tenkte at det kom jeg aldri til å greie!

Jordmoren var litt i tvil om dette med epidural, hun mente at dette kom til å gå ganske raskt. Og det fikk hun rett i :o)

Sjekka åpning, og der var det 7 cm, så ble ingen epidural på meg.....

Fikk litt panikk til å begynne med, og var sikker på at jordmoren lurte meg og at jeg egentlig ikke hadde så mye åpning...

Men fant etterhvert ut at riene holdt seg på det nivået de var på, og jeg greidde kjempefint å jobbe meg igjennom de :o) Fikk igjen motet litt, og etter at jordmoren skrudde opp lystgassen litt så var det ingen problem, hihi... :o)

Lå der i halvsvime og holdt samboer i hånda under riene, og syntes egentlig det gikk veldig fint.

Selvfølgelig var det vondt, men ingenting i forhold til det jeg hadde innbildt meg at det skulle være! Jeg sa faktisk til jordmora at dette var da ikke så ille :o)

Jordmora tok vannet ca 15.30 for at vi skulle få litt fortgang i sakene. Fostervannet var misfarga, men det var så liten tid igjen så hun sa at det ikke var noe å bli stressa for.

Klokka var vel ca 15.45 når jeg kjente at jeg måtte presse. Det var fremdeles en liten kant igjen, så jeg måtte holde igjen et par rier. Ikke noe gøy!!!

15.55 var det fremdeles en liten kant igjen, men jordmoren sa at hun kunne holde for den, så jeg fikk lov til å presse.

Var litt redd for å presse på de første riene, men kom inn i det etterhvert. Nå var det ikke lenge igjen, så det var bare å gi alt!!!!

plutselig stod hodet i åpningen, og fy f... helt jævlig!!! Ikke så lett å la vær å presse, men jeg greidde det :o)

Klokken 16.07 var jenta ute, etter 12 minutter med pressrier.

Fødselen tok i alt 5, 5 timer. 4 timer aktiv fødsel.

Det er den mest fantastiske opplevelsen jeg har vært med på!

Så utrolig glad for at jeg fikk en enkel fødsel denne gangen, siden min første var så tung.

Rett etter at jenta var ute sa jeg til samboer at "ja men dette var da ingen sak, er bare å sette i gang en gang til!" Hehe.... :o)

Jenta var god og rund, 4300 gram og 50 cm. Nesten 38 cm rundt hodet, men jeg måtte ikke sy et eneste sting! :o)

Og hun er selvfølgelig verdens vakreste!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...