Gå til innhold

Noen med erfaring fra igangsetting?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang da jeg fikk minstemann, dette grunnet overtid.

Fikk tre kurer med gele først, for å modne mormunnen så mye som mulig, før de tok vannet. Da hadde jeg vært på sykehuset i nesten to døgn. Etter at de tok vannet satte riene igang, men de var ikke spesielt effektive. Ble satt på drypp, og gjett om det er effektivt!! Ble nok skrudd opp ganske mye, for riene ble utrolig hyppige og intense. Jordmoren anbefalte epidural, og hun sa også at de fleste som ble satt igang med drypp på den måten fikk epidural nettopp fordi det blir så kunstig høy frekvens og styrke på riene av dryppet.

Etter epiduralen var det som å komme til himmelen, fikk full åpning på to timer:-) Brukte likevel lang tid på å presse gutten ut, både pga størrelsen og pga av at han hadde valgt å ha en arm langs hodet.

Det er jo en medisinsk vurdering leger og jordmødre foretar når en blir satt i gang. Du må bare slappe av og stole på at du er i de beste hender! Og hvis riene setter igang av seg selv, etter kanskje bare en gelekur eller to, så er det jo supert.

Lykke til!! Uansett er det ikke lenge til du har barnet ditt på brystet!!

Ble satt igang på dag 15, hadde da hatt uregelmessige rier i to døgn og ingenting skjedde selv om åpningen var på to cm. Ble strippa men hjalp ikke. Fikk modningstablett i skjeden kl 1330, lå en time og da gikk vannet, riene tok seg opp og jeg ble sendt på fødestue. Var uhyggelig vonde rier, fikk lystgass og fentanyl, men hadde aldri innbilt med at en fødsel skulle være så vond. Gikk seint, trodde det i gjennomsnitt var 1 cms åpning i timen, men neida, pressriene starta ikke før rett før tolv på natta, og 0019 var hun ute på dag 16.

Gikk greit, og jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag siden jeg er førstegang, men tror riene ble vondere og mindre effektive fordi jeg ble igangsatt, og at det ville gått lettere om det starta av seg selv.

Jeg ble igangsatt to dager over termin- og det var ikke noe særlig nei, uten at jeg skal gå inn ¨på den historien.... MEN legen og jordmor ga meg noen tips for at fødsel skulle settes igang av seg selv (kan hende du allerede har prøvd det????) gå lang tur, pump brystene dine (melkepumpe hvis du har det, eller håndpump)- dette utløser hormoner som visstnok skal sette igang sammentrekninger, og sex da- spermen skal helst smøres rundt skjedeåpningen..........jeg prøvde alt dette og det funke ikke så bra da- men jeg merka at jeg fikk mange sammentrekninger/ kynnere. Hvis du er tre uker over skulle en tro at du er ganske moden og klar for fødsel- så kanskje det virker??????

Annonse

Dette var interesant. Jeg skal på sykehuset for å snakke om igangsetting nå til uken. Håper jo å føde normalt, men iom at jeg har svangerskapsdiabetes så får jeg ikke gå lenger enn til termin. Jeg gruer meg til evnt å bli satt i gang da fødselen med nr1 gikk kjempelett, og det virker som om det ikke går så lett når man blir satt i gang!

Nå håper jeg vannet går og jeg er igang før tirsdag!

Takk for svar! I dag er jeg 14 dager over og dro innom sykehuset for å sjekke at alt var bra. Hadde i tillegg smårier i natt, som ikke ble skikkelig vonde. Ble strippet og ble sendt hjem med råd om å ha sex! Nå er jeg veldig spent på om det kommer til å skje noe, men nå har det gått 4 timer siden sexen! Har 3 cm åpning og jordmora mente det kom til å bli nok med å ta vannet og eventuelt drypp dersom jeg blir satt i gang i morgen. Er litt mindre rett nå etter å ha snakket med jordmora om det. Dessuten var det bra å lese at man kan få epidural selv om man blir igangsatt. Trodde kanskje man ikke kunne få det siden det kan være en sjans for at den demper effekten på riene.

Nå skal jeg finne frem brystpumpa. Er ikke så veldig motivert til å gå tur i dag. Er rimelig øm nedentil, samboeren er på jobb til i kveld og snart kommer bestefar tilbake med lillejenta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...