Gå til innhold

Eeehh... sjekk denne kommentaren fra sjefen min jenter....

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt 50 % pga ryggsmerter og plagsomme kynnere. Men jeg jobber likevel mer enn 50 %, for jobben min har bare blitt tilrettelagt "sånn ca" 50 %. Tror jeg jobber 60 % eller noe sånt nå, og jeg kjenner faktisk på kroppen at det er litt for mye. Jeg blir veldig sliten av det, jobber både dag og kveld nemlig.

Da jeg sa fra til sjefen om at jeg jobbet mer enn jeg skulle, sa han: "Er det noe problem da?"

HALLO?????

Nå har de på jobben fått klar beskjed om at sykemeldingen min værsågo får respekteres, og at jeg ikke var interessert i å føde på gulvet deres.

Får se hva som skjer nå... :)

For øyeblikket velger jeg forresten å være

Fortsetter under...

Det er faktisk ulovlig å arbeide når du er sykemeldt. Er du 50% sykemeldt, kar du ifølge regelverket IKKE lov å arbeide mer enn 50%. Sånn er det bare. Si det til sjefen din du!

Jeg blir rett og slett sur når jeg hører slike ting!!!

Jepp!! De FORVENTER at jeg skal jobbe mer, fordi de har problemer med å finne folk. Jeg blir ikke spurt engang!

"TROR du at du klarer en liten halvtime ekstra idag? Tusen takk!!"

Det hadde ikke vært lov det heller, men da hadde det iallfall vært litt respekt med i bildet! Nå risikerer de jo bare at jeg blir sykemeldt 100 %. Idioter...! Jaja, jeg har ikke dårlig samvittighet for deres skyld. De burde ha dårlig samvittighet for at de presser en høygravid dame...

hadde jeg vært deg, ville jeg i tillegg til andre forslag her sagt at hvis det virkelig er et problem å få til å tilrettelegge at du jobber 50%, må du se deg nødt til å sykemelde deg 100%..

da blir det helt sikkert fart på sakene!!!

lykke til... ikke slit deg ut. husk å tenk på babyen din.. det er jo for å beskytte BÅDE deg og barnet at du er sykemeldt.. blir du utnyttet må du snakke med doktorn din!!

Annonse

Takk. Det er jo ikke mitt problem at de har vanskeligheter med å skaffe folk. Men jeg jobber privat, og da er liksom "regelen" at du fikser saker og ting selv, og gjerne går på akkord med deg selv for arbeidsplassens skyld. DET er det negative ved private bedrifter - de utnytter arbeidskraften utover både det som er forsvarlig og lovlig....

skjønner akkuratt hvordan du har d, nettopp sånne sjefer og lederstil som gjorde at jeg måtte sykemeldes 100%. De ba meg regelrett komme meg på hode og ræva ut pga jeg spydde og var kvalm. Har slitt litt m akkuarett det der, så jeg har ikke vært innom en eneste gang siden jeg jobbet siste dagen i beg på des 05. Jævla idioter...

Skal si meg opp ganske snart nå.

Dere som sier at det ikke er lov å jobbe når man er sykmeldt, eller jobbe mer enn 50% når man er 50% sykmeldt: Dette er faktisk ikke riktig. Du kan jobbe så mye du vil over 50%, men siden du får 50% lønn fra trygdeetaten, har du ikke lov å motta lønn for mer enn 50% stilling fra arbeidsgiveren din, du skal jo ikke ha mer enn 100% lønn. Du får med andre ord ikke betalt ekstra for de timene du eventuelt måtte jobbe over 50%. Måtte bare ha dette klart for ordens skyld.

En annen sak som du, hovedinnlegger, har helt rett i, er at sykmeldingen din skal respekteres og du skal på ingen måte føle deg presset til å måtte jobbe mer enn 50%. Det er sjefen din sitt ansvar å sørge for at du ikke blir pålagt mer arbeid enn du kan håndtere på disse timene. Be ham/henne om å lese arbeidsmiljøloven. Der står det en del han/hun tydeligvis ikke er klar over.

Takk for svar alle sammen. Skjønner at jeg jobber på en rævva arbeidsplass. Altså - folkene der er faktisk greie, men det er den der privatgreia som gjør at man liksom skal presse seg til det ytterste for arbeidsplassens skyld.

Vel, jeg har som sagt gitt beskjed om at helsa mi kommer før dem, så nå får vi se. Jeg kommer uansett til å gå hjem når halv arbeidsdag er gått, så får de sitte der med skjegget i postkassa! :)

I følge min mann som har arbeidet noen år med personalansvar (deriblant sykemeldinger) for 1500 mennesker er det strengt forbudt å arbeide mer enn det som står i sykemeldingen. Arbeidsgiver bryter loven og kan risikere enorme bøter, samt den sykemeldte kan miste rett til stønad.

Jeg vil anbefale deg, dersom du føler deg presset til å jobbe mer, å kontakte fagorganisasjonen din og snakke med legen din.

Annonse

Når jeg satt sammen med min avd.leder for å finne ut hvilke dager jeg skulle arbeid, ville ikke programmet godkjenne det hvis det ble under den angitte sm%, gikk det litt over var det greit. Men gikk det under sa maskina bare "pling" også kom det opp en beskjed om at gitte % ikke var oppfyllt...

Hørtes ut som en veldig grei måte å sikre at alt ble gjort riktig på! Skulle vært slik der jeg jobber også. Men der er det bare: "Kan du komme da og da, og så har du heller fri den dagen, bla bla bla..." Ikke så proft med andre ord, hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...