Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått i den "fella" og tru at nestle grøtene uten tilsatt sukker er ok å gi.Men når jeg leser her så forstår jeg at de er de reneste sukkerbombene de også? Er jo en skam at det kun selges usunn barnemat i butikkene? Må på helsekost for å få i noe som er brukandes?

Fortsetter under...

Grøt inneholder jo så mye annet som er sunt. Min gutt har behov for MASSEVIS av kalorier så ekstra kalorier i form av sukker er ikke noe problem for oss så.

Hvis du er av de som er redd for sukker så kan du kjøpe Småfolks usukrede, for den er bare tilsatt litt malt. (smak så kjenner du forskjellen).

Ikke en topptrent idrettsmann klarer å holde det aktivitetsnivået en liten grøtspisende baby har engang. De skal ha kalorier!!! Og det er karbohydrater i massevis i frukt. Skal ikke ungene få frukt,da? Klart, de trenger ikke få is og sjokkoladepålegg når de er 7 mnd. Men herregud, skal man ha dårlig samvittighet for å gi de grøt også,nå????

Det er langt langt over alle støvelskaft dette med sukker til de små. Kjempebra at man er bevisst det! Men nå er det jaggu på tide å roe ned.. Ungene trenger mat, de trenger kalorier,de trenger foreldre med sunn fornuft!!!

(Tenk hvor søt morsmelka er!! Nesten som sukkervann.Det burde man vurdere å forby,eller??? Hva blir det neste....

Dere jenter.

Min datter hadde kolikk i 3 måneder.

Og barnelegen ga oss beskjed om å gi sukkervann.

3 ml pr time.

Og gjett blandingsforholdet mellom sukker og vann................

2 SS sukker på 1 DL vann.

Da snakker vi myyyye sukker.

Jeg uttrykte bekymring over å gi så mye sukker til barnet, så ofte, 3 ml pr time blir en del det....når dette skjer fler timer pr dag i borti 3 måneder.

Men barnelegen, som var kolikk spssialist sa at det var HEEELT UFARLIG.

Da er ikke usukret barnegrøt fra Nestle farlig heller!!!!!!!!!!!!!

Annonse

Nestle grøten er ikke tilsatt sukker, men innholder mye kullhydrater, hvilket for så vidt all grøt gjør (har sett av tidligere innlegg at det er mange som sammenblander dette og sier at grøten innholder 80% sukker da den innholder 80% kullhydrater og de konkluderer da med at det er en sukkerbombe, hvilket altså ikke er riktig). En ting man skal tenke på hvis man velger grøten som selges på helsekosten er at den vanligvis ikke er tilsatt jern, og det er spesielt med tanke på at barnet skal få i seg nok jern som man skal begynne med fastføde ved 6 måneder. Man bør da gi C-vitaminrik frukt sammen med grøten for så øke jernopptaket. Selv gir jeg jernberiket grøt for å være på den sikre siden. Det finnes jo selvsagt andre grunner til å unnvike Neste (er ikke noe etisk foretak akkurat), men det er en annen diskusjon.

Tro det er få som tror at Nestlegrøt er 80% suker altså.-)

Vi brukte bare helsekostgrøt til snuppa vår(hun spiser Bjørns havregrøt nå, 20 mnd, og kommer til å gi helsekostgrøt til lillesnupp også)

Jeg tok en telefon til Helios som importerer Holle og snakket med en som var ansvarlig for grøt. Han var mye i Tyskland på fabrikken der, og hadde snakket om det at grøt er tilsatt jern her i Norge. Dette er ikke noe tema i Tyskland, og de skjønte ikke hvorfor det var det.

Jo mere raffinert(bearbeidet) maten er, jo mindre næringsstoffer. En Hollegrøt inneholder mye mer naturlige næringsstoffer enn feks Nestle sin(som jeg sier det igjen; virker som oppmalt kjeks) og dermed naturlig jern. De kornsortene som brukes i grøten inneholder naturlig mer jern.

I tillegg vil jeg påstå, og sikkert få halve DB etter meg, at folk som velger å bruke grøt kjøpt på helsekost er mer bevisste når det gjelder mat og kosthold enn kanskje det store flertallet. Derfor har de et naturlig sammensatt kosthold som dekker de vitaminer og mineraler vi skal ha, og ikke trenger å kjøpe det tilsatt.

Vi feks kokte og moste aprikoser som vi frøs ned og puttet i grøten i terninger. Dette inneholder mye c-vitaminer som gir et økt jernopptak. Så dermed dekker vi jernbehovet på en naturlig måte.

Jeg selv er ingen helsekostfrik, og det er stor sett grøt til barna og Weledaoljer til stell jeg kjøper der.

Og det å velge å gi barna slik grøt framfor feks Nestle er jeg litt lei av å bli hengt for hele tiden. Det handler slik jeg ser det, og å ta et bevisst valg når det gjelder hva jeg putter i munnen til mine barn. Og det må jeg vel få lov til uten at "Nestlemafian" tar helt av alltid:-)

Fro meg blir det å gi en grøt fra Nestle det samme som å gi barnet mitt ferdigmat hver dag, og det ønsker ikke jeg. Ønsker å gi mat med naturlige næringsttoffer i.

Altså den sukkersaken har blitt helt vill...man må ikke glemme at ungene også skal ha i seg sukker. Så lenge de ikke drikker saft og får syltetøy på nestlegrøten er det jo ingen fare. Synes at det har blitt for mye styr rundt dette sukkeret. Sønnen min får søtt til fest og normalt kosthold til hverdags. Når jeg spiser frokostblanding til frokost er det jo sukker i den også...

Det er virkelig helt feil at man skal ha i seg sukker. Hvitt, raffinert sukker er helt tomme kalorier og har ingen som helst næringsstoffer i seg.Og det har ingen sammenheng med at man skal ha karbohydrater, fordi raffinert sukker inneholder ikke noe du trenger.

Så ta heller debatten på om man skal holde sukkernivået på 0-punktet eller om man skal unne seg det. Det er en annen sak og har ingen ting med om vi trenger sukker....for det gjør vi ikke! En annen ting er fruktsukker osv, men bland ikke dette med hvitt sukker.

Så det er helt villedende å påstå at man trenger det i kosten sin. Jeg selv prøver å holde et veldig lavt sukkernivå til barna, mens andre igjen ikke bryr seg om det. Det får være opp til hver enkelt hva man velger, men det går på personlige ønsker osv.

Men er det noe set ikke er noe tvil om, så er det at hvitt sukker er helt unødvendig i kosten vår. At du spiser frokostblanding med sukker, er jo bare for din egne smak, ikke en nødvendighet. Spiser du 4-korn, er det ikke sukker....men dette er som sagt smak og behag.

Annonse

Kjøper litt forskjellig grøttyper jeg, både fra helsekosten og butikken. men styrer unne Hipp sin fordi den er tilsatt sukker, noe jeg synes er helt unødvendig. Synes derimot Hipp har andre produkter som er bra. Tror ikke det er noe som helst i veien med Nestle sine produkter, men prøver å styre unna. Dels fordi de er så markedsledene, og jeg tror de har godt av konkurranse, og dels av politiske grunner som andre har nevnt her. Men er ikke helt konsekvent, da NAN er den mme som har funka best her, så den kjøper jeg. Man er jo ikke nødt til å holde seg til enten det ene eller det andre. Tror variasjon er bra jeg.

Huff, så mye hysteri på disse sidene... Snakket med helsesøster om det siden jeg var bekymret for det meste; sukker, salt, parabener, sol/solkrem, osv osv. Da kom vi inn på disse sidene. Hun mente de nesten burde være forbudt. Skremmer folk på den måten.

Skal også huske at det er svært få av de som skriver her som er fagpersoner, og de vet vel strengt tatt stort sett ikke hva de snakker om!

Bestemt meg for å følge mitt eget hjerte og ikke høre på alt dette maset, jeg.

Usukret er godt nok for meg, og ikke minst for snuppa. Hun koser seg med maten, og trenger kaloriene. Frukt og grøt er sunt!! ;O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...