mammamamsen Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Jeg fikk ei nydelig tulle 9. mai, på min egen bursdag!!! Iselin,så snill og søt og nydelig!! Nå er jeg så forvirret. Jordmødrene, barnepleierne og helsesøstrene sier at vi bare skal gi så mye pupp og kos som ungen vil ha. Men alle i generasjonen over oss, sier at vi ikke må ta opp ungen med en gang hun skriker, hun må lære seg å ligge litt alene. Problemet er at hun ikke vil ligge i bagen alene, og skriker til vi tar henne opp. Men kan man virkelig sitte med ungen på armen i all hennes våkne tid??? Hun vil ikke engang ligge i bagen når den står i sofaen,og vi sitter ved siden av, hun skal opp på armen hele tiden! Kan man skjemme dem bort, eller ikke??????? Smokk vil hun ikke ha, så den hjelper ikke.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Hei! Gratulerer så mye med den vesle jenta! Hva du enn gjør, ikke la babyen din ligge å skrike! Det at små barn kunne bli bortskjemte av å bli tatt opp når de skriker var noe man trodde tidligere og som man har gått helt bort ifra de siste tiårene. Oppfatningen henger dessverre igjen hos noen av eldre generasjoner, men du bør heller høre på helsepersonell som faktisk har kompetanse på området! Man har tvert imot funnet ut at det er direkte skadelig for et nyfødt barn å ligge og sende ut sine sterkeste nødsignaler uten å bli hørt. De blir ikke bortskjemte av å bli tatt opp, men utvikler tillit til at mor og far er der for dem uansett. Husk at de kommer fra en tilværelse uten hverken sult, tørst, eller andre behov og plutselig kommer de inn i verden hvor de opplever alle disse tingene på en gang uten at de forstår hva det er. Det er sikkert ganske ubehagelig og skremmende! Det er viktig at de får mat, stell og oppmerksomhet så fort de ber om det. Da får du lykkelige, tillitsfulle og harmoniske barn:) Det finnes masse god litteratur på området som du kan støtte deg på, f.eks "Mamma for første gang" av Gro Nylander. Lykke til!
mammamamsen Skrevet 20. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2006 Hei, og tusen takk for svar. Det du sier underbygger det jeg helst vil tro på. Og det er som du sier, helsepersonell har vel greie på det som er riktig. Så jeg og min mann velger nok å lytte til de som har kompetansen. Det går i tråd med våre hjerter. Godt å høre noen som er enige. Takk også for boktipset. Den skal vi skaffe! Klem
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Ja, det som er aller viktigst er kanskje å lytte og stole på sine egne instinkter som mor/far! Du kommer nok til å klare deg helt utmerket som mor:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå