Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk svangerskapsforgiftning, og måtte ta haste ks i uke 33. Har lyst på flere barn. Noen som har erfaring med svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel. Lurer liksom på om sjansene er store for at det skal skje igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg fikk også akutt sv.s.forgiftning og måtte ta hastesectio i uke 29. Fikk beskjed av legen at sannsynligheten for at det skjer igjen er relativt liten, men du må kreve å bli fulgt nøye opp av lege slik at man isåfall kan behandle preeklampsien tidligere... Man har jo desverre aldri noen garantier uansett liksom... Lykke til=)

Skrevet

jeg fikk det begge gangene.. første gangen fikk jeg i uke 31+2 andre gangen fikk jeg i uke 27.. min erfqaring er at det ble mye verre andre gang.. jeg lå 2 dager på intensiven etter haste ks.. men lykke til.. jeg trur ikke at det er så stor sjans for at dere får den en gang til.. lell om at jeg møtte flere på sykehuset som hadde fått dette to ganger.. men dere får veldig bra oppfølging frqa sykehuset:)

Skrevet

Hadde hastekeisersnitt i uke 30 forrige gang med HELLP-syndrom, og nå er jeg i uke 38... Sjansen får at det skal skje er til stede, men relativt liten, og nå er jo faren over for denne gang for min del. Husk at sjansen øker hvis du får barn med en annen mann enn faren til nr. 1!

Skrevet

hadde hellp jeg å.. og det er samma far til begge mine barn.. men jeg vet.. maks uheldig.. hehe.. men det går bra med dem begge da:)

Skrevet

2 prinsesser hadde du hellp på begge dine? jeg hadde også hellp, så er spent på min neste..

Skrevet

ja jeg hadde hellp begge gangene ja.. men denne gangen så viste jeg litt mere så jeg opplevde det ikke så dramatisk som det var.. som legene fortalte meg i etterkant.. og det er jeg veldig glad for.. men jeg ønsker dere viskelig lykke til dere som er gravid en gang til.. og håper at det går bra den gangen her..

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at om jeg skulle ha flere barn skulle jeg inn på sykehuset og få blodfortynnende fra den dagen vi bestemte oss for å prøve. Nå skal vi ikke etter planen ha flere, og jeg skal ærlig innrømme at det delvis skyldes at jeg ikke tørr et svangerskap til. Nå har jeg hatt 3 og alle med div komplikasjoner, før det siste nesten tok livet av meg og jenta.

Skrevet

jeg fikk blodfortynnende jeg.. men det hjalp ikke noe særlig nei.. men som sagt så opplevde jeg ikke det så dramatisk som det egentlig var.. jeg trur dem slet sem to dagene som jeg var på intensiven.. men.. jeg lever jeg.. og begge døtrene mine.. men jeg får ikke lov til å få flere.. for da overlever jeg ikke har dem sagt.. men jeg er fornøyd med to unger så jeg skal ikke leke med livet flere ganger:)

Skrevet

Jeg fikk også hellp og fødte 28+1........Er redd for å få det igjen neste gang, det virker som at de fleste blir rammet enda tidligere i svangerskapet ved neste graviditet, og jeg syns uke 28 er tidlig nok.

Hvorfor skal dere få blodfortynnende? Er det noe jeg antagelig vil få også?

Skrevet

ja jeg må si at 28 er mer enn tidlig nok ja.. men du trenger ikke å få det.. vi får blodfortynnende for at boldet skal strømme bedre i kroppen og inn til fosteret.. fordi det ikke er så bra strømning med blod og da jobber kroppen mere for å få blodet til å strømme til fosteret.. ble litt rart skrevet men jeg håper du forstod:)

Skrevet

Takk for svar :o)

Tror jeg forstår.......kan det også hemme svangerskapsforgiftningen litt, pga at kroppen kanskje ikke må jobbe så hardt da for å skape gode vekstvilkår for babyen?

Skrevet

ja det kan den.. veldig viktig å beggynne med det så tidlig som mulig trur jeg.. desverre så begynte jeg med den ikke før uke 17.. fordi legen min ikke viste noe om det og sykehuset viste ikke noe om at jeg hadde fått svangelskapsforgiftning forgje gang.. forstå det dem som kan.. hehe..

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å begynne fra den dagen vi bestemte oss for å prøve å evt. få en til. Dette skulle gjøres i regi av sykehuset, og jeg måtte snakke med dem før evt. nytt svangerskap.

Skrevet

Ja da sitter jeg her i uke 40 og har fått forhøyet blodtrykk og protein i urinen, samt ødem i kroppen og skal ta nye tester i dag... Føler meg ikke syk, (ikke mer enn hva graviditet i uke 40 får deg til å føle tror jeg:) ) men føler meg litt sviktet av kroppen min... Heldigvis får jeg nå ikke noe prematurbarn denne gangen uansett, men kroppen er visst ikke helt fornøyd med at jeg er gravid!

Blir jeg lagt inn i dag, så går det fint, og så får vi heller ta et evt. 3 svangerskap (tar et om gangen...) enda mer alvorlig!

Ja, ja, føler uansett at et nytt svangeskap er helt verdt den risken som finnes!

Skrevet

jeg fikk svangerskapsforgiftning begge de siste gangene.

barnet ble tatt med ks i uke 35, det siste ble tatt med ks i uke 25+1.

Skrevet

jo for deg som det gikk bra andre gangen så forstår jeg at du vil risikere et svangelskap til.. men dette gjør ikke jeg.. og ingen leger som vil det heller.. alle sammen har sagt at jeg ikke må gjøre dette en gang til for da vet dem ikke hva som skjer med meg..om jeg overlever eller ikke.. jeg synes ikke det er verd det.. har to flotte barn og unner dem å ha ei mor.. ikke et søsken til uten mor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...