Gå til innhold

farlig fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hej alle sammen...

jeg har spørgsmål ang. fisk. jeg er meget glad i sushi, jeg ved at jeg ikke må spise tuna, og gør ikke det, men hvad med smørfisk og stein bit, håber ikke at de er farlige for jeg spiste dem i går og idag har jeg det mærkeligt i magen. jeg er 17 uker på vej.

klem en lidt fortvivlet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet egentlig ingenting om dette... men jeg har spist steinbitt flere ganger, og har ikke fått noe ubehag av det. Og alt står bra til med babyen:)

Skrevet

Det skal ikke være farlig å spise sushi i Norge, i og med at det er lovfestet at den må fryses først, i følge mattilsynet. Smørfisk ville jeg holdt meg unna, fordi det er lett å få matforgiftning hvis den ikke varmebehandles. Steinbit går fint.

Se denne linken om smørfisk:

http://matportalen.no/Saker/1106228189.17

Her er fra matportalen:

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

Blåkveite over 3 kilo.

Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...