Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo! Har noen pilates-spørsmål jeg håper du kan svare på...

Det gjelder pusting! Hva er egentlig riktig?

På Winsor pilates (tv-shop) Sier hun at man skal puste "in through the nose and out through the nose" (ble det riktig engelsk? hehe..)

vel, og på www.iform.dk: "Pustingen skal foregå slik: Inn gjennom en spiss munn, som når du skal si "ukrutt". Du skal kunne høre det når du puster ut"

Og har du noe erfaring med winsor pilates- er det "bra" pilates eller mest bare svada for å tjene penger?

Kanskje du kan nevne noen viktige prinsipper for pilates, hvordan man skal gjøre øvelsene riktig med tanke på pusting, stramming o.l?

Blir takknemlig for svar ;)

Hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5094772-mdde1-pilatessp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg sier når det gjelder riktig pust, er at du puster! Gjør det som er naturlig for deg, slik at du føler det behagelig. For meg er det unaturlig å puste inn og ut av nesa. Jeg føler at jeg ikke får nok luft når jeg puster slik. Jeg puster selv inn gjennom nesa og ut gjennom munnen. Jeg bruker mer yoga pust, in gjennom nesa og hørbar pust ut gjenom munnen, hvor jeg tenker meg at jeg puster slik jeg ville gjort for å lage dugg på ett speil, hvis du skjønner?

Når du puster inn, fyller du brystet med luft og ikke ned i magen, puster så ut med å tenke deg at du presser luften ut meg magen, slik at du strammer magen ennå mer.

Pilates består av 29 øvelser som er de orginale øvelsene Joseph Pilates lagde, så har det i ettertid blitt endel nyutviklet øvelser. Winsor pilates er en retning med noen av de basic øvelsene og noen nye. Helt grei dvd, men endel øvelser er i det vanskeligste laget for nybegynnere. Dessuten er jeg ikke så positiv til slike dvder, fordi at du umulig kan klare å gjøre øvelsene riktig ved bare å lære fra en dvd.Desverre.

Vanskelig å forklare hvordan du skal gjøre øvelsene riktig over nettet, oxo over en dvd. Pilates krever nye teknikk, og veldig lett å gjøre feil. Det beste er å få en instruktør til å vise deg. Evt være med på noen timer, slik at du lærer å trene pilates riktig, så bruke dvden hjemme, da er nok effekten av treningen mye mye bedre.

Tusen takk for svar!

Ja vil tro det er vanskelig å gjøre øvelsene riktig etter å bare se på en dvd, særlig når det er på engelsk også....

Det er bare så synd at det ikke er noen pilatestimer på noen av treningssentrene rundt her ( er jo bare to da... )

Kanskje jeg får begynne som pilatesinstruktør selv! Hehe ser jo ut som en klovn der jeg ligger og sparker på gulvet etter winsor pilates, kanskje jeg heller burde la være....

Nei, ikke la være. selv om effekten er mye dårligere når du ikke gjør det riktig, er det bedre enn ingenting. Men så lenge du ikke får smerter av noen slag da.

Når noen spør meg ang pilates, om teknikk og øvelser, har jeg så lyst til å komme gjennom pc`n å vise dere det dere lurer på, men ikke så lett kanskje :-) Pilates er en genial trenings form å vil anbefale det til alle! Spesiellt for magen og holdningen. Så mye magetrening jeg har bak meg, men det var først etter å kombinere med pilates, at resultatene kom for fullt!

Jeg bruker også tv shopp pilates. Og nå etter ca 2 mnd. får jeg til alle øvelsene.

Jeg spurte mannen min om han kunne se på meg mens jeg gjorde øvelsene. ( følte meg ganske dum...) Det hjalp veldig, for da kunne han se om jeg gjorde riktig med hele kroppen...

Lykke til!

Annonse

øvelse gjør mester! å det hjelper nok å få noen andre til å se etter feil. Men uansett så er det feil som er let å gjøre å vanskelig å se hvis en ikke har teorien der, desverre. Men som jeg sa over, bedre å gjøre så godt en kan enn ikke å gjøre noe i det hele tatt.

Lykke til jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...