Gå til innhold

Anbefalte innlegg

som er overalt!! Han reiser seg på alt og står på to ben. rett som det er stuper han på hodet. Sover kun to timer på dagen og holder det gående til han legger seg kl 20. Da jeg har lagt han i sengen reiser han seg igjen og er hysterisk. En hissigpropp av dimensjoner!! Det jeg er redd for er at han har ADHD. Hjelp. Noen med gode råd?? Jeg passer på han hele dagen og er helt utslitt når han endelig sovner...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5093585-har-en-p%C3%A5-10-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også en veldig aktiv gutt på 10 mnd. Han klatrer på alt han finner, og er overalt.. At din sover 2 timer på dagen høres jo bra ut! Før sov min 2 timer på dagen, men den siste mnd har det bare blitt mindre og mindre. Nå sover han bare ca 30 min x 2. Flere som har problemer med dette? Han sover fra ca 19.00 til 08.00 om nettene, men våkner og gråter en del hver natt.

Annonse

Det trenger overhodet ikke å være ADHD!! Mange ADHD-barn blir beskrevet som veldig rolige og lite krevende som babyer, først når de blir 3-4 år blir de skikkelig aktive. I tillegg så er det da ganske vanlig at små gutter har mye energi og stor utforskertrang. Noen mer enn andre, så det kan være vanskelig å sammenligne med søsken... ADHD er egentlig en alvorlig svikt i evnen til å konsentrere seg, derav kommer mangelen på evnen til å sitte i ro og holde på med én ting av gangen. Impulskontrollen er lav, slik at de ofte "faller" inn på andre aktiviteter fordi de ikke klarer å fokusere på en ting av gangen.

Kan sønnen din holde på med en ting/aktivitet i flere minutter? Går det greit å avlede ham fra sinneutbrudd/gråt?

Et lite tips som du sikkert er klar over fra før: ikke "gjør ham" til en hyperaktiv unge, men lag energien til noe positivt og se på ham som en energifull unge som har mange muligheter når det gjelder å utvikle seg motorisk... Kanskje han bare er et av de energifulle menneskene som får til og rekker "alt" som vi andre ikke gjør, når han blir stor? Det er en positiv egenskap, det, selv om det "tar livet av" foreldrene nå...

Tror ikke han har ADHD uten at jeg er noen ekspert. Har hørt om tilfeller med ADHD der babyen sluttet sove på dagen når h*n var 3 mnd.

Snuppa mi sover ikke alltid mer enn to timer om dagen hun heller. Og er aktiv. Hun har akkurat begynt å reise seg, så jeg må passe på henne hele tiden..... Så kjenner meg godt igjen. Er veldig glad når pappaen kommer hjem fra jobb.

Har du noen som kan avlaste deg litt? Jeg må være flinkere til å benytte meg av de tilbudene vi faktisk har til avlastning....

Gutten min er 10 mnd... Jeg har nettop begynt som dagmamma og da må han opp før halv 8... Er i seng til 19 på kvelden og mellom da har han sovet en gang på 1 1/2 til 2 timer... Krabber rundt og reiser seg opp som en ojoj! Men hva er du sliten av? Ta en tur rundt i hjemme og sørg for at det ikke er noe farlig tigjengelig! Du må jo ikke fotfølge han hele tiden... Faller han så er du der for å trøste... Sitt på gulvet sammen med ham! Det gjør jeg! Bruker meg selv som klatrestativ for lille, det er bare SÅÅÅ gøy! :-)

Lykke til! :-)

kan tenke meg at du er utslitt ja!! Var ikke meg som skrev at du skulle slappe av, og jeg har heller ingen erfaring med veldig aktive 10-mnd gamle barn. Vet ikke hva du har prøvd i forhold til barnet ditt, men jeg tenker det at dersom du prøver å roe litt ned, og er rolig og slikt med barnet ditt, så blir kanskje h*n roligere også.. Dersom du er stressa og kaver, så smitter det over på barnet ditt. Så mitt råd er, prøve å være rolig og se om de smitter litt over på barnet. Men som sagt, jeg har ingen erfaring med dette, og jeg kan tenke meg at det er lettere sagt enn gjort å være rolig og behersket når man er trøtt og sliten...

Lykke til!!!!!

Høres helt normal ut den karen der ja. :-) Alle våre har vært sånn, bortsett fra at de allerede har gått skikkelig på egen hånd før de har vært 10 mndr og har sover mindre på dagtid. De har helt sluttet med dagsoving rundt 1 år. Og så har vi samsovet med våre så vi har sluppet problemene på kvelden.

Skjønner jo at det kan virke unormalt når man opplever det for første gang, for de er jo så utrolig mye mer aktive enn oss voksne, men det du beskriver er faktisk ganske så vanlig for den alderen. :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...