Gå til innhold

Hvordan håndterer vi denne situasjonenm da? Noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Den eldste jenta mi er 2,5 år (Eli). Vi fikk en ny liten jentebaby for 1/2 år siden. Eldstejenta har ikke vist noe særlige tegn på sjalusi. Men de siste månedene har hun vært ekstra mammadalt. Det har alltid vært god tone mellom henne og pappaen, men i det siste er det bare mamma som teller. Jeg skal gjøre ALT, fra å ta av henne smekken til å legge henne. Vi har vært flinke med at jeg er mye sammen med henne alene etter at babyen kom til verden. Nå føler jeg heller at vi må gjøre det motsatte, at hun og pappaen får en del tid alene sammen.

Jeg er litt usikker på hvordan vi skal takle dette. Vi gjør det ofte sånn at den ene steller henne om kvelden og den andre legger henne, og det går stort sett greit. Men av og til gir vi oss, og lar henne få bestemme at mamma gjør noe som pappa hadde tenkt å gjøre.

Hun er nesten på grensa til å være litt konstant "uvenn" med pappaen nå, og det er sååå synd.

Har noen noen gode råd til hva vi kan gjøre?

Fortsetter under...

Jenta mi var også slik når hun var like gammel (hun har også en lillebror). En tid skulle jeg gjøre ALT. Så var det plutselig pappa som skulle gjøre ALT. Og det ble jo litt vanskelig iogmed at han arbeider mens jeg er hjemme med barna.

Jeg gjorde alt til henne når jeg kunne gjøre det. Men hadde jeg ikke tid eller holdt med på med noe annet, så fikk hun bare hyle. Etter en stund så gikk det over.

Tror nok det er alderen som gjør det. Og ikke at hun har en lillebror. Hvis det er en trøst:-)

Jeg har hørt om flere liknende tilfeller der storeøster ikke har værtsjalu når babyen kommer, men at det kommer en reasjon som du beskriver etter flere måneder. Det er vel ofte da det går opp for storesøster eller -bror at dette nye vesenet har kommet for og bli og faktisk tar opp endel oppmerksomhet fra henne.

Fortsett som dere har gjort - gi henne mye oppmerksomhet, kanskje spesielt fra deg som er mye med baben. Har venner i liknende situasjon som deg, de lar mor gjøre mest mulig med den store når pappa er der og kan ta babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...