Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 Er inne på flere formym for småbarnsmødre. Og føler at ALLE andre jenter er mindre enn mi. JEg er temmelig overvektig selv, og faren like så. Livredd for at jenta vår skal bli tjukk. Ekkelt når alle sier "åååhhh så tjukk å go hun er" Blir fornærmet jeg da. Hun var 7460 gr og 65,5 på 5 måneders kontrollen. HS sier det er greit. Men ærlig talt, er jenta mi for feit? Hun får bare mme, men vi begynte med grøt forige uke. Er nesten redd for å gi henne, for at hun ikke skal legge på seg for mye..........
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 19. mai 2006 #2 Skrevet 19. mai 2006 Det der synes jeg ikke du skal bry deg om! Hva folk får seg til å si! Men, hvis dere er overvektige, er kanskje den lille jenta den ekstra motivasjonen dere trenger til et sunnere og ev. slankere liv?
Lavendel*06*10* Skrevet 19. mai 2006 #3 Skrevet 19. mai 2006 Hærlighet.. Hun er IKKE feit.. Dummeste jeg har hørt!!!!
Sophie juli 2005 Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Hei! Her er en fin graf som viser vekt/lengde/alder for jenter: http://www.ammetaka.no/Baby/percjente1.jpg Så vidt jeg kan skjønne er din baby godt innenfor normalen! Jeg mener ikke å bagatellisere bekymringene dine, for de er viktige for deg, men selv har jeg opplevd at mange rundt meg er for opptatt av potensiell overvekt hos babyer. Min svigermor ville sette jenta vår på diett da hun var 5 uker gammel!! Da ble jeg sinna da :-) Noe av det viktigste som foreldre her er å være gode forbilder etter hvert som barna vokser opp - sunn mat og mosjon, begrense tilgang til godteri og komme seg ut av godstolen i helgene. Du har sikkert verdens skjønneste lille jente - så kos deg med grøtmåltidene og tenk langsiktig mht sunn mat/livsstil for hele familien fremover. Lykke til :-)
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 Nei! Nå får du gi deg!!! Hun er en BABY!!!!! Ville du heller hør "Oj! Hun så tynn og pjuskete ut!" Nei, babyer skal være tykke! Det er et tegn på at de er sunne og friske og spiser som de skal! Vær så snill! Ikke begynn med slankehysteri SÅ tidlig! Da ødelegger du bare jenta di! Det kan resultere i spiseforstyrrelser i alt for ung alder! Gi henne grøt! La henne spise seg mett! Hun er ikke feit! Hun er bare god og rund som en baby skal være!!!
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 Altså hun høres lang i fra feit.. jenta mi var 6210 på 6 ukers kontrollen hu og 60 cm.. Ikke vært på 3mndres kontrollen enda, men har veid hun her hjemme og hun veier godt over 7 kilo.. Så synes ikke hun er noe feit nei... Synes små babyer skal være gode og runde jeg... Og selv om både du og din mann er overvektige så trenger ikke jenta di bli overvektig når hun vokser opp.. Et venne par av pappa er ganske overvektige begge to og jenta dems er 13 år nå og ikke feit en plass.. Dere kan vell kansje bare være litt ekstra forsiktig med søtsaker o.l når hun blir eldre, vi skal hvertfall være det, både med tanke på tennene og slikt...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 Det ER en forskjell på mm og mme babyer. Mm babyer vokser LETT av seg babyfettet siden dette er naturlig hjernecelle fettceller. Mme babyer kan ha problemer med å få fettet av seg siden mme fettet er et kunstig fett som lagrer seg i kroppen. Det ER en grunn til at man IKKE skal og bør gi for mye mme. Da skal man heller begynne med grøt viss babyen er SÅ SULTEN at den må ha MYE melk. Fettet i mme gjør at de fleste (ikke alle) legger ugunstig mye på seg. Overvekt er et STORT problem i dagens samfunn og grobunnen legges tidlig i barne og babyårene. En baby som er GOD OG RUND på mm kan ALDRI bli kalla feit, dette er naturlige fettceller som er VIKTIGE for babyen. Men, mme babyer kan faktisk kalles overvektige. Mange (langt i fra alle...) overforer ungene sine på flaskemelk med mme og mange av disse babyene har høye vektkurver. Dette kunstige fettet legger seg lettere på kroppen, og er ikke særlig bra. Sorry, vet jeg sikkert for mye pepper nå fra (uvitende) mme-bruker, men fakta må opp og frem uansett!
Mor til et enebarn Skrevet 19. mai 2006 #8 Skrevet 19. mai 2006 Nei, ærlig talt! Jenta di er ikke for feit. Da jenta vi var 5 mnd veide ho 8240g. Syns det er bra at det er litt å ta i... og om det skulle skje noe, så har de litt å gå på også
hebbe lille, fødeklar Skrevet 19. mai 2006 #9 Skrevet 19. mai 2006 jenta di er nesten eksakt like stor som gutten min var da han var på 3 mnd kontroll:)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #10 Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for alle positive tilbakemeldinger. selv synes jeg egentlig ikke hun er feit, men jeg er veldig sensitiv og deffangsiv når det kommer til dette temaet. Synes det var vanskelig å se det der skjemaet...litt utydelig... Men jeg ser jo at det er så mange andre jenter som er mindre..... Er så redd Anonym litt lenger opp her har rett, at jenta mi ikke får av seg mishelin-mann valkene. Men vi skal følge nøye med. En balansegang dette, å følge med, uten at hun merker at kanskje mor har litt vansker med dette. Men takk for støtte. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #11 Skrevet 19. mai 2006 Jenta mi var både tyngre OG kortere på 4 MND-KONTROLLEN hun! Hun var nesten 8 kg og 64,5 cm, så hvis jenta di er feit, så er mi smellfeit, hehe...Men det er hun jo såklart ikke:) Akkurat passe er hun, og følger fint sin kurve.
Anita&LilleMathias Skrevet 19. mai 2006 #12 Skrevet 19. mai 2006 Nei, hun er ikke feit. Jenta mi på 5 måneder veier 8225 og jeg kaller ikke henne feit. Ho er bare god og rund, som babyer skal være :-)
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 19. mai 2006 #13 Skrevet 19. mai 2006 Hun er bare en skikkeli baby....syns babyer skal være litt runde eg..og dessuten jevner det seg ut når hun begynner å bevege mer på seg...sønnen min var 8,4kg og 64 cm på 4 mnd kontrollen.....men syns ik han er feit!! No er han snart 5mnd og har vokst 3 cm....jevner seg fort ut....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #14 Skrevet 19. mai 2006 nei vet du hva... hun er slett ikke feit !! små barn SKAL ha litt å gå på . kan ikke tenke meg noe styggere enn magre barn. snuppa mi var 64 cm og 8070 samme dagen hun var 5 mnd. hun er nå 10 mnd og 10 kg .. hun er perfekt og god å ta i (både jeg og sambo er normale).. det at de er litt runde er for det første bare søtt og for det andre ser de mye frisker ut enn tynne barn .. du kan trygt være stolt av jenta di .. er sikker på at ho er kjempesøt dessuten vil vekta stagnere litt når ho begynner å krype og gå
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #15 Skrevet 19. mai 2006 fakta ????? bullshit sier jeg da !!!!!!! jeg hadde ei jente som gikk på mme fra hun var tre uker og på ettårskontrollen veide hun 8300 g .. jeg har også et barn som ble fullammet til fem mnd hun veide betydelig mer .. så dette er bare bullshit etter min mening .. og jeg har peiling på dette området..
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 20. mai 2006 #16 Skrevet 20. mai 2006 enig i at hu ikke er feit...men utsagn som at " babyer skal være tykke" og " hu er bare god og rund som en baby skal være", kan jeg spare meg for...alle er da forskjellige, og man kan da være sunn og frisk selv om man er liten og nett. pike 24?
Ranveig R Skrevet 20. mai 2006 #17 Skrevet 20. mai 2006 Måned 5 Nå runder gjennomsnittsjentene 7 kilo, og er 65 cm lange. Guttene veier gjennomsnittlig et halvt kilo mer, og er 67 cm lange. * Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 5.7 og 8.5 kilo, og lengde mellom 61 og 69 cm. Guttenes normalverdier er 6.1 til 9.1 kilo, og 63 til 72 cm. (kopiert frå www.babyverden.no) ----------------------------- Guten vår var 7140g og 65cm då han var TRE mnd gamal. Har aldri høyrd eit kvekk om at han skulle vere tjukk. Vektkurven flatar som regel ut rundt 6 mnd når babyen begynner å bli meir aktiv. Då guten vår var 7mnd gamal var han 8,8kg og nesten nede på gjennomsnittleg vekt for gutar. Alt går seg til.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #18 Skrevet 20. mai 2006 Ja jeg ser også dette. MEN, det er ikke til å stikke under en stol at de fleste her inne og på andre sider er lettere enn min jente..... og det må da si noe??
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #19 Skrevet 20. mai 2006 Herregud, slutt å overfør dine angster over på en uskyldig baby. Babyer skal være runde, så har de noe å gå på hvis de blir syke etc. Ikke vær så usikker, og slutt å sammenligne med andre, ingen babyer er like. Hvis du er overvektig og ikke liker det så slank deg selv isteden da.
**Leia** Skrevet 20. mai 2006 #20 Skrevet 20. mai 2006 ingenting å bekymre seg for.. gutten min er 7 mnd i dag - og 10,5 kg..
Ranveig R Skrevet 20. mai 2006 #21 Skrevet 20. mai 2006 Eg må "desverre" sei meg einig i det anonym her skriv. Jenta di er heilt normal, det er mange babyar her inne som er lettare, og mange som er tyngre. Det virkar som du har eit problem med di eiga vekt, og då bør du kanskje heller ta tak i det enn å bekymre deg for babyen din som ikkje er eit halvt år gamal enno (og HEILT normal i størrelse). Eg meiner ikkje å vere stygg med deg (har vektproblemer sjølv - begynte på Grete Roede på mandag, så får vi sjå kva som skjer) men du bør kanskje heller fokusere på deg sjølv enn på babyen din. Det er klart at det er ein fare for at jenta blir overvektig viss heile familien har eit usunt forhold til mat. Så det er nok det du burde ta fatt i, og få orden på før jenta di blir så veldig mykje eldre. Eg var for øvrig veldig glad at guten vår hadde nokre gram "til overs" då han blei sjuk og nekta å ete på ei veke. Han gjekk ned eit halvt kilo på det, og har ikkje lagt det på seg igjen. Tenk om han hadde vore undervektig frå før då...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #22 Skrevet 20. mai 2006 nei hjelpes, hun er da ikke feit. Gutten min er 3 mnd og veier 7 kg og er 60 cm....go og rund. Men d er et sunnhetstegn at de er litt runde jo. Dessuten kommer det til å jevne seg ut når hun bynner å krype og gå
fox`y Skrevet 20. mai 2006 #24 Skrevet 20. mai 2006 syns ikke jenta de er feit,langt ifra også.. onga ska vær litt go å ta i,likere d enn at de er tynne og pjuskete synes jeg.. gutten min var større enn jenta de når han var 5 mnd å han har alldrig vert feit.kraftig beinbygning har han,men syns han er passe jeg.. ikke bekymre deg for slike ting,de er jo bare babyer ennå... er nå helt annet vist barna er svært overvektig ved skolealder,for da må man begynne å ta tak i problemet..kos deg masse med jenta de du=O) Klem=O)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2006 #25 Skrevet 20. mai 2006 Det er tydelig at du ikke har peiling når du kaller fakta for bullshit! Hehehe.. Mange, men ikke alle, mme babyer blir for runde. Din mme-baby ble tydeligvis ikke for rund og godt er det for den og deg. At din baby tilhørte den gruppen som ikke blir tykk betyr ikke at ingen blir det. Det er passe idiotisk med folk som uttaler seg så bastant og hissig og tydeligvis ikke vet hva de prater om. Spør en hvilken som helst barnelege!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå