Anonym bruker Skrevet 19. mai 2006 #1 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg har så utrolig lyst på et barn til. Jeg har ei jente som blir 6 år i juli, og selv går jeg på sykepleien. Planen var å bli ferdig med skolen før jeg i det hele tatt begynte å tenke på flere barn, men nå vet jeg ikke om jeg klarer å vente så lenge. Forloveden min har også lyst på et barn til. Grunnen til at vi bestemte oss for å vente til jeg har fullført utdanningen, var vel egentlig av økonomiske årsaker. Men jeg har lest at en kan få fødselspenger fra lånekassen det året en tar permisjon. Så da er jo ikke pengene noe problem lenger. I tillegg jobber jeg ved siden av skolen, men får jeg noe penger derifra hvis jeg har fødselspermisjon? Jeg lurer også på hvordan det blir å komme tilbake på skolen etter fødselspermisjonen. Hvis du for eksempel går ut i permisjon i vårsemesteret, må du da ta hele semesteret på nytt, eller fortsette der du slapp? Det høres kanskje dumt ut å planlegge at en skal ta permisjon fra utdanningen for en vil ha barn, men sånn er det. Jeg har to år igjen på sykepleien, og det er normalt å jobbe en stund etter endt utdanning, før en går ut i permisjon. Dermed blir datteren min 9 år før hun får søsken. jeg synes det er for stor aldersforskjell. Hva sier dere? Bør jeg vente, eller tror dere det går greit å ta permisjon fra utdanningen? Klem fra "baby-gal" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5091646-lyst-p%C3%A5-barn-nummer-to/
solstråle :) Skrevet 22. mai 2006 #2 Del Skrevet 22. mai 2006 Hei =) Vi venter nr to, og jeg har ennå to år igjen av utdanningen. Hvorfor i all verden vente til en er ferdig med den? Da må du jo også jobbe i minst seks mnd hvis du skal få noe penger i permisjonstiden.. vi har en gutt som blir 3 i år, og hadde ikke lyst å vente lenger med nestemann Får du barn mens du studerer, får du fødselspenger fra lånekassen tilsvarende det du har fått som lån og stipend tidligere (bare at da er alt stipend). Dette får du om du går ut i permisjon eller ikke. I tillegg vil du få fødselspenger fra trygdekontoret. Har inntekten vært over et visst beløp (husker ikke hvor mye), vil du får en månedlig utbetaling tilsvarende det du ville ha fått i lønn. Har du tjent mindre enn dette beløpet, får du en engangsutbetaling på rundt 33000kr. Så økonomien blir jo da den samme som før Snakk med skolen om hvordan de anbefaler at du gjor det i forhold til permisjonen. De aller fleste er veldig hjelpsomme. Mange steder kan du levere oppgaver og ta eksamen selv om du er i permisjon, og du fortsetter der du slapp. Men som sagt, snakk med skolen om dette, så finner dere en løsning som passer for deg. Lykke til uansett hva dere velger! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5091646-lyst-p%C3%A5-barn-nummer-to/#findComment-5118023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå