acb34 Skrevet 19. mai 2006 #1 Del Skrevet 19. mai 2006 Jeg har siden tidligere en gutt som kom i u 34, svangerskapsforgiftning. Jeg jobbet då veldigt mye i slutten av 2 trim. (Jobbet mand- sønd i 4 u og magen var hard og jeg stresset....) og lurer på om dette kan vare orsaken til svangerskapsforgiftningen. Er nå gravid igjen og vil ju så gjerne beholde dette barn litt lenger i maven min.... Min jordmor og legen sier ikke mye så jeg lurer på om det er någon med lignende erfaring?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5090270-kan-stress-utl%C3%B8se-svangerskapsforgiftning-n%C3%A5gen-med-erfaring/
Månetoppen Skrevet 19. mai 2006 #2 Del Skrevet 19. mai 2006 Tror jeg vet hvordan du har det nå! Har tenkt mye på dette selv... Da jeg måtte forløses med keisersnitt i uke 30 sist gang jeg var gravid, hadde jeg enorme kvaler. Tenkte masse på at jeg hadde påført meg selv høyt blodtrykk og dertil sv.sk.forgiftning pga. mye stress (100 % jobb og hovedfagseksamen rett før termindato). En lege på sykehuset sa at sv.sk.forgiftning kunne jeg ikke noe for at jeg hadde fått, men at blodtrykket kunne KANSKJE ha gått ned ved mindre stress, men at dette kunne ingen vite. Hans poeng var at så raskt man får påvist forhøyet blodtrykk, må man roe ned. I dette sv.sk. spurte jeg legen min om jeg kan fremprovosere nok en gang sv.sk.forgiftning. Nei, sa hun... Men jeg vet sannelig ikke. Er i uke 19 nå og er sykmeldt 50 % pga at jeg har et høyrisikosv.sk. og at legen min ikke ville at jeg skal stresse. Prøver å ta det med ro, men det er ikke så lett å la være å ha et aktivt liv med tilløp til stress med en krevende treåring -selv med 50% sykmelding... Håper flere har noen erfaringer på dette området... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5090270-kan-stress-utl%C3%B8se-svangerskapsforgiftning-n%C3%A5gen-med-erfaring/#findComment-5096056
Mor til to gutter Skrevet 21. mai 2006 #3 Del Skrevet 21. mai 2006 Jeg vet ikke om stress kan utløse svangerskapsforgiftning, men for meg ble antakelig symptomene værre pga stress. Jeg hadde høyt blodtrykk og masse vann i kroppen fra 7. mnd i svangerskapet. Jeg ble sykemeldt, men maste meg til å få lov å jobbe en del likevel. Det endte med at jeg ble sendt på sykehuset i uke 33. Der gikk jeg ca 1 uke, og da proteinene i urinen også økte sterkt, endte det med keisersnitt i uke 34+5. Legene ville ikke si at det var stresset som var den utløsende faktoren, men de kunne ikke utelukke det heller. Mitt råd til deg er å ikke stresse i slutten av vangerskapet, det er ikke verdt det uansett hva slags stilling du har. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5090270-kan-stress-utl%C3%B8se-svangerskapsforgiftning-n%C3%A5gen-med-erfaring/#findComment-5109363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå