Gå til innhold

38 år og gravid..


rakrias

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er blant de som er ganske sent ut mht. barn. I februar ble jeg gravid, noe som kom som et gledelig "sjokk" både på meg og samboeren. Det er ikke mye man har satt seg inn i på forhånd, og slett ikke hva man har krav på i forbindelse med graviditeten. Jeg hadde imidlertid hørt at når man har rundet 38 år har man bl.a krav på forstervannsprøve ettersom risikoen øker for sykdom/skader på barnet dess eldre man selv er.

 

Til tross for besøk hos fastlegen i uke 8 fikk jeg ingen informasjon om dette, og neste legetime ble satt opp så sent som i uke 17. Heldigvis har jeg en venninne som er gravid, og hun kunne fortelle at jeg nå kunne ta en blodprøve for å undersøke evt. sykdom på fosteret i forkant av en evt. forstervannsprøve. Men denne testen måtte i såfall gjøres innen uke 14. Jeg ble litt stressa av det og kontaktet fastlegen, som ikke hadde hørt om en slik blodprøve. Han kunne derfor ikke sende en rekvisisjon på en slik undersøkelse før han visste hva dette var. Jeg tok derfor direkte kontakt med sykehuset, og de kunne fortelle at blodprøven jeg måtte be om heter "fosterdiagnostikk og dobbelttest".

 

Ved en slik undersøkelse får man også utvidet ultralyd med tanke på down syndrom (dette kan påvises ved å sjekke om fosteret har en ekstra nakkefold). Via blodprøven får man sjekket fosterets kromosomer, bl.a om det har et ekstra kromosom 13 eller 18. I følge sykehuset måtte jeg få legen til snarest å sende en slik rekvisisjon, da det om kort tid ville være for sent å ta en slik test. Jeg kontaktet fastlegen og informerte han om dette. Han faxet rekvisisjonen umiddelbart..

 

Det fine med en slik blodprøve er at dersom denne er ok, er det lite sannsynlig at det er noe galt med fosteret. Da kan man velge bort fostervannsprøve (som bl.a øker risikoen for abort).

 

Det er litt skremmende at fastleger ikke holder seg oppdatert på hva som skjer av nyvinninger på det medisinske feltet. Jeg ønsket med dette å dele mine erfaringer med andre voksne damer som venter barn, og som kanskje heller ikke kjenner til hva man har krav på når man er blitt gravid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer forresten! Er det din første eller er dette en attpåklatt?

Håper alt gåt bra. Et lite sp.mål: I hvilken uke fikk du UL for down syndrom? Tok denne testen i mitt første svangerskap og husker ikke hvilken uke det var. Nå tror jeg det er umulig å få en slik UL hvis det ikke er noen "gyldig" grunn til å få det. Sånn som feks. høy alder eller DS i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg gratulere deg så mye med graviditeten. Hvilken deilig følelse det må være å ha kommet såpass langt i svangerskapet. Håper alt er vell med deg og den lille og lykke til fremover.

 

Det med fast leger er jeg helt enig i for det jeg har trengt å vite har jeg fått vite på nettet av andre i samme situasjon. Her inne på sidene er det også egne forum for oss over 35 år som jeg vil anbefalle deg å titte innom om du har noen spørsmål som går på det å være gravid i en alder av 38 år. Det ligger under forumet "gravid-moden alder". Masse kloke svar her fra erfarne damer må jeg si.

 

Den testen du skriver om tror jeg heter Duo test om det er noen som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er min første, så det er ganske spennende dette her.

I flg. sykehuset skal en slik UL tas i uke 14. Når man er fylt 37 år, får man ta en denne testen hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...