Gå til innhold

kan man klappe og kose med katter når man er gravid?


junece

Anbefalte innlegg

Et forferdelig teit spørsmål egentlig, vet jo om mange som har hatt katter og har fått barn....

Men har lest litt her og der og det står flere steder at man helst skal unngå å ha kontakt med katter. Skjønner det med kattebæsj og jord... Selv har jeg tre katter og jeg liker selvfølgelig å kose og klappe på de, er det noe fare, begynner jeg å bli hysterisk??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har også katt...Men koser med den jeg! Men vasker meg på hendene etter på (gjør det ellers å da,når jeg ikke er gravid...)

Men det er vel gjennom avføring man kan bli smittet av Toxo tror jeg....

Men det er sikkert greit å være litt forsiktig,å være nøye med hygienen. Kattene driver jo med litt av hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var godt å høre, har blitt nøye med å vaske meg på hendene etter klapping og kosing, hendene mine skriker noen ganger etter fuktighet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med å kose med fremmede katter, og aldri komme i kontakt med sin egen katts avføring. Koser fortsatt med katten min jeg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fremmede katter det betyr. De du har hjemme fra før må det da gå bra med- uten at jeg skjønner d med katter...hund derimot...

Toksoplasmose-smitte det kan være fare for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bli smitta av Toxoplasmose av sin egen katt også. Hvis katten din er en utekatt ville jeg vært veldig forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er JA. Katten er jo ikke innsmurt i toxoplasmose heller....

 

Det er tømming av avføringsboksen til kattene du bør få noen andre til å ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg koser med katten min. nesten umulig å ikke gjøre det, da han er "mammadalt" :)

bare vær nøye med håndhygienen, og hold deg unna kattesanda, hvis du har det!!

lykke til videre!

klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For oss som har egne katter er ikke faren for toxoplasmose så stor fordi vi etter all sannsynlighet allerede har vært smittet før og dermed er immune. Dette kan man ta en blodprøve på hos legen for å være sikker.

Ellers er det jo uansett greit å være hygenisk og vaske seg på hendene etter å ha tatt i dyr og deres ting/bur/do etc.

 

Kos deg med både graviditeten og kattene dine du, lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du kan skifte kattesanden, men gjør det med gummihansker.Eller la far gjøre det.

 

Unngå å klappe området rundt halen og stumpen, dvs .nær endetarmsåpningen.

 

Ellers klapper jeg mine katter litt mindre enn før.Men jeg lar de ligge og slafe'n i stresslessen sammen med meg :-)

 

Pppprrrrr......

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...