Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man få ungene til å skjønne at det ikke er mat, selv om man begynner på middag? I verstefall er det en time igjen. Snuppa setter seg til bordet hun, når jeg begynner med middagen.

Hvis jeg tar henne ned, og sier at det er lenge igjen til mat, begynner hun å hylskrike. Hun er ikke nødvendigvis sulten heller. Bare glad i mat. Ikke snakk om å få lage mat i fred.

Noen ganger vil hun sitte ved bordet og tegne litt, da. Har dere det sånn? Noen gode tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5087452-nei-det-er-ikke-mat-enn%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei har vel egentlig ikke noen gode råd. har ei jente på 19 mnd og sliter med samme problemet. har prøvd som deg å få henne til å tegne og sånn noen dager fungerer det andre ganger ikke. når hun venter på mat skal hun helst gjøre alt det hun ikke får lov til som å tegne alle andre steder enn på arket eller rive ut ting av skaper hun vet hun ikke får lov til skru av og på komfyren og lignende.

løsningen blir desverre ofte middager som går fort å lage som fiskeboller fiskepinner joika kaker ol. hvertfall den uka pappan jobber ettermiddag og jeg er helt alene med henne. med andre ord middag som stort sett lager seg seg selv. hun er heldigvis veldig glad i grønnsaker så å hjelpe til å putte grønnsakene oppi kjelen er veldig gøy men hylskrik når det ikke mer å putte oppi. må spare noen gullrøtter som hun kan gnage på til middagen er ferdig.

hun syns også det er gøy å hjlpe til å dekke på.

hun har ikke ro til å vente mens jeg skreller poteten hennes og hvertfall ikke vente til den er kald hehe. er som du sier at de egentlig ikke er sånn kjempe sultne heller. ved middags tider er det jo bare 2 timer siden forige måltid. men hun elsker middag akkurat som ditt barn

dette innlegget gav deg ikke akkurat noen løsning men viser hvertfall at det er nadre som har det som deg så får vi håpe nen andre har en super løsning. hehe

kan hun kanskje være med å lage middagen? Om ikke annet kan hun kanskje stå på en stol ved siden av deg og se på hva du driver med. Kanskje kan hun røre litt i grytene mens du hjelper henne? Det pleier å hjelpe hos meg.

Min eldste var en stund så glad i å lage middag at han ble dypt ulykkelig om middagen var klar når han kom hjem fra barnehagen;-) Nå som vi har to barn er det kamp om den beste plassen ved kjøkkenbenken.

Ja, det går kanskje an. Iallefall når jeg bare har henne. Det blir verre når er dagmamma for de andre ungene og. Blir vel bare kaos om alle skal stå og røre, og i verstefall brenne seg.

Bra det er flere som har det som meg. Får vel bare bruke fantasien og holde ut. hehe. Man kan ikke regne med å få gjøre ting i fred, så lenge man har barn vel. ;o)

Et eller annet å gnage på (rå gulrot, potet eller annet), litt puffa ris i sin egen kjele som hun kan røre i/spise litt av eller at hun sitter på kjøkkenbenken/står på stol ved siden av funker nesten alltid. Hvis dette ikke funker tar jeg henne på ryggen i slynge, sjal, ergo eller mei tai, og med litt musikk, dans, synging og prating går det som regel veldig fint.

Skulle gjerne hatt noen tips selv. Min elsdte på 3,5 år kan fortsatt sette seg til bords med store sultne øyne og ville ha middagen servert på sekundet, så jeg lurer også på når de virkelig skjønner dette her. Jeg har funnet det nødvendig å lære ham klokken, og det hjelper (men det er jo din litt for liten til enda), han kan ikke klokken skikkelig altså, men forstår at han må vente med mat til den store viseren f.eks peker på 5 tallet. Jeg tror også dette er litt interesseorientert. Eldstemann er og har alltid vært svært glad i mat og ventet på maten "i alle år", mens minstegutten på 20 mnd ikke har samme iveren for mat og heller ikke venter på maten slik som broren.

Annonse

la henne hjelpe med matlagingen.

Josephine står på stol og "hjelper" til. Jeg skreller poteter og skjærer grønnsaker, og hun putter oppi gryten. Tar seg en bit av det som blir lagt oppi, og så synes hun at det er kjempegøy. Da slipper jeg maset om at hun vil ha mat, og så føler hun seg til nytte.

Hun vasker også opp når det trengs..

Hun er nå 23 måneder, men har gjort dette siden hun var rundt 11/2.

Hei, min høres nesten ut som din , jeg starter med maten rundt 16.15 , men det er aldri mat før 17.10 når mannen min kommer hjem. AV og til er han med og lager mat, ellers så ser han litt på elias redningsskøyta, han elsker den også får han 2 tørkede aprikoser i biter(brokkoli eller litt knekkebrødi biter), det holder han i aktivitet en stund.... Han elsker også å rydde i kjeleskapet....

Kanskje ikke så mange råd å gi, men du er ikke alene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...