Gå til innhold

Flere premature barn...

Anbefalte innlegg

Gjest -lilly-
Skrevet

Noen som har flere premature barn? Jeg har en gutt på 18mnd som ble født i uke 34. Er gravid nå, og lurer på om det er stor sjangs for at denne også kan komme for tidlig. Får god oppfølging denne gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på! Er livredd for å bli gravid jeg da... men jeg har jo så lyst innerst inne og :( hva var grunnen til at du fødte for tidlig?

Gjest -lilly-
Skrevet

Hei Hege:)

De fant aldri ut hvorfor han kom for tidlig. Fødselen startet med rier. Hvorfor fødte du for tidlig og hvor lenge før termin?

Jeg er nå gravid i uke 30. Går ofte til UL og får målt livmorhalsen (som fortsatt er lang og lukket).

Skrevet

Jøss.. ja det er vel noen ganger de bare vil ut for tidlig!! ;-/ Ikke gøy.. dattern min kom "bare" 5uker før tida, fikk morkakeløsning -så jeg har en helt forferdelig utenkelig fødselsopplevelse jeg da men.. 5uker før tida var nok slitsomt og deprimerende... usj.. hun var jo såååå liten stakar.. men sikkert mye for andre (hun var 1900g.) Jeg får sikkert utrolig mye oppfølging neste gang og, men de fant ikke ut at morkaka hadde løsna første gang, så hvordan skal de det nå?! hmmm.. Håper virkelig det går bra denne gangen for deg da :-) du får nesten glede deg over hver uke som går :) alt er et skritt i riktig retning! Huff.. stå på!! :) heia heia!!

Gjest -lilly-
Skrevet

Uffda.....morkakeløsning hørtes jo ikke bra ut. Men legen min snakte om at hvis jeg kjente en gjevn smerte i magen (riene kommer jo og går) kunne det være morkakeløsning og at jeg da måtte kontakte føden med en gang. Det var meget alvorlig. Kjente ikke du smerter når den løsna hos deg?

Gutten min var 2200 gram, så for meg hørtes 1900 gram lite ut (til å være født i uke 35). Fikk du vite om hun hadde noe vekstavvik?

Babyen min har vekstavvik på -22% nå, så den er jo en del mindre enn gjennomsnittet. Håper h*n holder seg inni magen en stund til ja.

Hvor gammel er jenta di nå?

Skrevet

Oh Yes!! Jeg kjente smerter ja! Skal jeg love deg! Begynte etter uke 25 engang, vi vanka på fødeavdelinga omtrent! Smerter smerter.. og jeg var jo ikke så stor så jeg skjønte liksom ikke at det skulle gjøre så vondt allerede! Og jeg hadde STERKE kynnere hele tida.. den siste uka før det skjedde var vi oppe hver dag, jeg hadde begynnende rier! Men jeg visste jo ikke.. og de mente vel jeg bare var en overnervøs førstegangs fødende.. men neida! De bør jo skjønne at man kjenner sin egen kropp og! Jeg visste noe var galt, det skulle jo ikke være sånn!? Så siste natta hjemme så klarte jeg ikke gjøre noe som helst, magen var steinhard!! Og våknet opp av at blodet fosset.. FÆRLT!! KRISE!! Så bar det avsted og innen en time så var hun ute! ble selvsagt katastrofesnitt.. Har ikke fått høre noe om at hun hadde vekstavvik, Fikk også veeeeeeeeeldig lite informasjon på sykehuset, de var altfor opptatt med ammepressinga!! men noen ganger lurer jeg for morkaka hadde nok begynt å løsne ganske tidlig og hun har nok ikke fått all næringen hun burde :-( Så jeg er så sinna og kjempe trist for at de ikke så dette (hadde utallige ultralyder) og det har ødelagt drømmen min om å få en til... men jeg vil så gjerne!! Så det er godt å høre at andre tør :)Du vil hvertfall være bedre rustet om det skulle skje! Du vil sikkert være litt mer "laid back" Tvi tvi!! Håper bebisen holder seg inne hvertfall 5uker til da!! ;) Hører gjerne fra deg og hører hvordan det gikk!

Gjest -lilly-
Skrevet

Nei for en forferdelig historie. Forstår VELDIG godt at du ikke tørr å bli gravid igjen med det første. Du har jo opplevd både et fælt svangerskap og en forrferdelig fødselsopplevelse. Men det trenger jo ikke være sånn neste gang. Morkaka er jo ny for hver baby, så da går det nok mest sansynlig bra ved neste svangerskap.

Synd at du fikk så lite informasjon på sykehuset. For det virker som om du absolutt skulle snakket med noen. Håper at minnene fra den forferdelige opplevelsen blir "svekket" etterhvert slik at du tørr å få en til baby siden du ønsker det så veldig.

Er det lenge siden du fødte?

Skrevet

Det er liksom terapi i seg selv bare å skrive det ned og snakke masse om det :) Det går bra nå, men det sitter fortsatt i kroppen så klart men -akkurat det med å få en ny baby i magen igjen virker så altfor skremmende.. og det var så vanskelig når hun ble født for tidlig... de som har født til termin aner ikke hvor vanskelige ting man må gjennom gitt! De er så heldige!! hehe..

Snuppa mi er 8,5mnd. nå :-) Alt gikk så bra til slutt altså! Men jeg følte meg helt LOST på sykehuset.. og den biten med å dra hjem fra sykehuset uten henne!! Hufff... herregud.. Det var hardt det! Surrealistisk! Men ellers har vi det bra nå altså :)

Gjest -lilly-
Skrevet

Så bra da at ting går bedre ;)

Kanskje litt tidlig enda med en ny baby. Kanskje du er mer klar for den tanken om et år eller to. Det går nok bedre med tiden skal du se :)

Ja det å føde lenge før termin er ikke like lett. Det virker som om andre folk ikke helt forstår hva vi måtte gå gjennom. Å bli foreldre så mye før termin, og at vi enda ikke var helt klar på en måte. Det er jo en grunn for at vi skal gå gjennom et svangerskap i 40 uker. Tror både kroppen og sånn tankemessig vi trenger så lang tid på å vende oss til at det skal komme en et nytt familiemedlem i huset. Og når det da skjer så uventa og brått så får vi liksom et lite sjokk.

Hvis du er interessert i å ha mer kontakt så er jeg ofte innpå msn (hvis du har det). Adressen er: [email protected]

Klem

Skrevet

Jeg har msn ja :) koselig! Alltid godt å snakke med noen som vet! Hadde jo vært koselig å fulgt deg også! Og høre at alt går som det skal denne gang!

Vi snakkes ;-)

Klem tilbake

Skrevet

ja jeg har det.. førsta ble født i uke 31+2 og nr to ble født i uke 27..

Gjest -lilly-
Skrevet

Oi....det var tidlig... Hva var grunnen til at de kom så tidlig? Fikk du bra oppfølging da du gikk gravid med nr 2?

Skrevet

jeg hadde svangeslkapsforgiftning jeg da.. begge gangene.. hadde ikke så bra oppfølging i første del av svangelskapet av sykehuset for dem viste ikke noe om at jeg hadde født fortidlig første gang.. men dem fant det ut på ul da.. så da ble det kontroll der å.. men legen min var fantasting undere hele svangelskapet mitt da.. gikk på kontroll hver uke.. men jeg ble advart at jeg kunne få fortidlig en gang til siden ul ikke var så bra.. føler at alt gikk bra under andre svangelskap å.. lell om at det var tidligere enn det jeg hade håpet.. jeg hadde håpet at jeg kunne gå til uke 30..

Skrevet

Kan jeg få spørre hvor store prinsessene dine var da de ble født?

Skrevet

nr en var 1455 gram og 40 cm.. nr to var 720 gram og 32 cm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...