Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei. jeg hadde en ganske tøff fødsel sist og mistet masse blod . jeg måtte også fjerne morkaka kirurgisk fordi den ikke løsnet. var mye styr og den deilige tiden etter fødselen så jeg ikke noe til. husker bare at jeg lå å gråt på oppvpkningen når de kom med barnet så han kunne suge. ellers bare mørket. har termin i januar og har vært hos legen og da nevnte jeg hvordan det var sist og da lurte hun på om jeg ville ha keisersnitt. men dette vet jeg ikke noe om, noen som kan fortelle litt om dette. har jo lyst denne gangen å få oppleve den kosen og de første timene me dbarnet. hjelp meg er dere greie.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5086765-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha keiser snitt selv, og jobber på oppvåkningen, så jeg kan fortelle deg det jeg vet. Jeg vil også råde deg til å lese inne på Norsk legeforening og Norsk gynekologiforening, i tillegg til å google på "keisersnitt". Det er greit å være mentalt forberedt.

keisersnitt er ikke en enkel og lettvindt løsning, det tror jeg alle som har vært igjennom det og vurder som et alternativ er klar over. Det er et operativt inngrep som innebærer risiko for både barn og mor. Barnets lunger får ikke tømt seg så fort for fostervann som ved en vaginal fødsel hvor barnet presses ut fødselskanalen. Dette kan bety at noen av barn begynner mesd stridorrespirasjon - dvs. litt forsert, anstrengt pust en tid etter fødselen, og noen må ha litt ekstra overvåking i noen timer. Det er ikke farlig, men kan være litt ubehagelig for forledrene å ikke være i lag med barnet. En har også en noe økt risiko for mekoniumaspirasjon ( dvs. hvis det er barnebek / avføring i fostervannet pga. f.eks stress hos barnet kan barnet lettere få dette i seg ved en KS fødsel. Da får barnet oppfølgning på nyfødtavdeling med antiobiotika.

Ellers har KS barn en noe forhøyet sjanse for å utvikle egg og melkeallergi da de ikke utsettes for den bakteriefloraen som er i skjeden / fødseselskanalen. Forbrukerportalen har flere linker om dette fenomenet.

Ang. mor så har hun økt risiko for bløsning. en anslår ec gjennomsnittsblødning etter / under KS på 500 ml +/-. Det er større risiko for utvikling av blodpropp, som til en viss grad kan forebygges ved å komme raskt opp på bena og holde seg i aktivitet. Infeksjon i urinblæren pga kateter ( som ligger litt over 1 døgn) og infeksjon i såret er andre risikofaktorer. enkelte leger hevder KS kan ha innflytelse på en ny graviditet, men her er det bred uenighet. En anbefaler ikke mer enn 3 KS etter hverandre pga svakheter og arrdannelse i livmoren.

Selve inngrepet foregår slik:

Dagen før ankommer du fødeavd. på formiddagen. Det taes journalskriving, blodprøver, legesamtale, fødselslegesamtale og en snakk med anestesilege ang selve bedøvelsen ( epidural eller spinal).

Du får navnelapp, blir skrevet inn som pasient og vist til et rom. Bor du nærme sykehuset kan du få permisjon og enten komme tilbake til kl 21 samme kveld eller møte på føden 7.15 dagen etter. Skal faren eller andre være med må de være der rundt 7.30. Faste fra kl 24.00 kvelden før.

Når du ankommer føden dagen etter, får du sykehustøy på, blir vist til en seng, og så kjørt inn på operasjonen. far venter utenfor og får hjelp til å kle seg i grønt mens spinalen / epiduralen settes. Deretter kommer han inn. Det henger et stort tøystykke over magen din så hverken du eller far kan se operasjonsstedet. Det går an å avtale med jordmor at dersom alt er bra med barnet så kommer det opp til deg først, og deretter vaskes osv etterpå hvor far er med. Det går også an å be sykepleierne ta bilder av den lille nye familien så pappa kan fokusere på sittt nye barn han også.

Selve syingen tar ca. 30 min, selve forløsningen tar under 5 min, og spianlen / epiduralen 10 - 20 min.

etterpå trilles du inn på oppvåkningne og skal være der til du ansees som stabil ( både i pust, blodtrykk, ingen kvalme, lite smerter). Du får hyppige tilsyn av jordmor som kjenner om livmoren din har trukket seg sammen, og har du fått spinal er hun der mye i begynnelsen for å prøve å kjenne mest mulig før denne går ut. Det er nemlig ikke så behagelig... Ved planlagt snitt får du oxycontin 10 mg om morgenen og oxynorm 5 mg i tillegg til paracet når du kommer inn på oppvåkningen. Dette er morfinbaserte smertestillende prepaprater, men da det er sjelden at melken kommer igang før på 2 - 4 dag grunnet snittet så er det ufarlig å gi mor dette. Oxycontinen er langtidsvirkende og gies x 2 dgl. Du kan få noe luftsmerter grunnet spinalen og morfinrn ( som nedsetter bevegelsene i tarmen) men da kan du be om laktulose og miniformtbl.

Etter en liten stund kommer far og barnet, og dere får være alene. Jordmor kommer inn og ut og legger barnet til, og dere kommer opp på barsel alle tre sammen.

Et lite råd / tips til sist:

Ikke vær redd for å be om smertestillende. altfor mange går med smerter hvilket nedsetter kroppens helingsmuligheter og det tar lengre tid å komme seg. Det kan hende du må vente på å få tbl du ber om, vær derfor ute i god tid.

Husk at du ikke må bære tyngre enn 5 - 7 kg de første 6 ukene, og må ikke begynne å trene magemuskler på 3 mnd.

Du vil få en renselse på lik linje med vaginal fødsel, og har du født før så kan det hende etterriene vil oppleves som noe mer intense. Da har du paracet du kan få.

Benytt deg av fysioterpeutens råd om stillinger for å komme inn og ut av sengen.

Ta laktulose 4 dager i forveien så er du ikke hard i magen når du skal på toalettet etter fødselen og trenger ikke bruke ås mye magemuskler.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5086765-keisersnitt/#findComment-5088786
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hej

Ta KS!!! Det hade jag och jag fick massa kos tid med min lille gutt! Och han var ændå fødd før tidigt samt att jag fick akut ks. Trots detta fick jag kos tid med den lille och sjælva ks gick jættebra! Var vaken under hela tiden och fick honom sedan i mina armar- underbart:)

På mig låter det som om du absolut borde kæmpa før att få ks, tror du skulle må bra av det. Jag har i alla fall bara positivt att sæga (det enda negativa ær att det tar ett par dagar extra att komma sig, men det går snabbare æn man tror:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5086765-keisersnitt/#findComment-5277367
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...