Gå til innhold

Smerter i arret ved graviditet etter keisersnitt.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde keisersnitt for 3 år siden. Alt gikk bra, og har ikke hatt noen plager i etterkant av snittet. Nå er jeg 26 uker på vei, og er begynt å få smerter nederst i magen. Spesielt nåe jeg bøyer meg, løfter noe, eller nyser. Da kjennes det ut som om noen skjærer med kniv tvers over magen nederst. I tillegg har jeg nesten konstante murringer/smerter som ikke plager meg så veldig mye. Jeg lurer på om dette er vanlig etter keisersnitt, eller om jeg bør bekymre meg?? JM visste ikke helt, hun sa hun aldri hadde hørt andre keisersnittdamer hadde klaget over dette.Nå sla det sies at hun er veldig ung og nyutdannet, og dermed uerfaren... Har snakket med lege på telefon, men hun kunne ikke si så mye før hun hadde undersøkt meg, så jeg skal dit på tirsdag. Derfor tenker jeg at det kanskje ikke er noe alvorlig, siden jeg ikke ble bedt om å komme inn i dag...???

Noen andre som har erfaringer med dette?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ble gravid rundt 3 måneder etter hastesnitt, og er nå 23-24 uker på vei... Jeg har ikke hatt de smertene som du beskriver, men har lest (ett eller annet sted på nettet..) at det ikke var uvanlig at det gjorde vondt når arret i livmoren ble strukket litt i forbindelse med ny graviditet. Det er nok ikke noe alvorlig, men fint at legen vil sjekke.

Gi tilbakemelding når du har vært hos legen, og lykke til!!

Heisann.

Jeg har 2 tidligere akutte keisersnitt, og har et arr som går opp til navelen. Jeg er nå 34 uker på vei, og har stort sett hele tiden vært plaget med at det føles så innmari stramt. Spesielt helt nederst, og iogmed at pjokken ligger så langt ned, så føles det vel ekstra ille. Regner jo med at det ikke er farlig, og at arret ikke sprekker opp, men har aldri tatt det opp med legen.. Har også litt ekstra vondt ved hosting og nysing, og må liksom holde på magen i de tilfellene, men det går jo greit, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Under min andre graviditet hadde jeg mere følelsen av kniv-smerter (i solar plexius...eller hva det nå heter...), men det har jeg heldigvis ikke kjent no til denne gangen.

Gleder meg til man om 1 uke, for da får jeg dato for 3. keisersnitt =)

Lykke til.

Klem ;o)

Hei, jeg tok hastekeisersnitt for 18 måneder siden og er nå 27 uker på vei med baby nr. 2. Jeg har også hatt smerter i arret under dette svangerskapet - og det kjennes akkurat ut som din beskrivelse! Noen ganger føles det nesten som om magen holder på å sprekke, spesielt hvis jeg hoster eller nyser kraftig. Det har bekymret meg en del og jeg har spurt både legen min og to forskjellige jordmødre (begge to med mye erfaring), og alle har sagt at det er helt normalt og ikke noe å bekymre seg for. Jeg snakket også om faren for såkalt livmorsruptur med en av jordmødrene som fortalte at en ruptur kun kan skje etter mange timer med rier (og da er sjansen fremdeles mikroskopisk), så det kunne ikke skje noe slikt med arret under selve svangerskapet.

Har du vært hos legen nå? Hva sa han/ hun?

Takker for svar. Legen mente det mest sannsynlig er livmorbandene som strekkes på, men det var heller ikke usannsynlig at det kunne oppstå brokk i arret. Dette fordi jeg også har vondt litt oppover på venstreside av magen, spesielt når det trykkes der. Han kunne ikke kjene noe til et brokk nå, men jeg må bare følge nøye med. Ellers så kunne det også komme av at jeg feilbelaster når jeg går, at jeg rett og slett spenner meg for mye. Jeg har under tidligere sv.skap vært plaget med ischias-smerter, og er live redd for å få det tilbake. Derfor prøver jeg å unngå det jeg vet kan fremkalle ischias, og dermed feilbelaster bekkenet og anspenner muskler og livmorband. Må bare ta det med ro og ikke løfte mye og tungt, men det er veldig vanskelig når jeg jobber som sykepleier på et sykehjem... Men ellers har babyen det bra, hun sparker og turner til den store gullmedaljen inni magen=)

Er 25 uker på vei med tredjemann. Har to keisersnitt fra før (siste fødsel var for 19 mnd. siden). Har ikke kjent noe ubehag i arret noen av gangene, annet en det vanlige når livmorbåndene strekker seg. Men det er sikkert forskjell på hvordan vi danner arrvev osv. Håper smertene deres gir seg. Lykke til videre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...