Gå til innhold

Permisjonsfrustrasjon. Noen som vet?..

9ls1

Anbefalte innlegg

Hei. Vi venter ei lillesøster og en lillebror i august og har begynt å undersøke litt i forhold til permisjonsrettigheter. Jeg har vært langtidsarbeidsledig/hjemmeværende og har ingen fødselspengerettigheter. Takk og lov at det blir dobbelt opp med engangsstønad! MEN, - hva med pappas rettigheter? Slik vi oppfatter folketrygdloven, har han ikke rett på annet enn to uker i forbindelse med fødselen. Det vi imidlertid ikke finner ut noe om, er om han kan få de 5 ekstra tvillingukene? Når både mor og far har fødselspengerettigheter kan jo disse ukene tas ut samtidig,- også de første seks ukene etter fødselen! Jeg skal ikke krisemaksimere, men med storesøstre på 2 og 4 år ser jeg for meg at 14dager pappaperm blir litt i minste laget for denne mammaen... Det eneste lille smutthullet vi sålangt har oppdaget er hvis jeg på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta meg av barnet. Da kan pappaen få opptil 29 (+5) / 39 (+7) uker fødselspermisjon. Er det meningen at jeg skal gråte meg til en sykemelding i barselperioden for å få hverdagen med to knøtt til å fungere? Håper noen har svar!

Fortsetter under...

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg. Jeg blir litt stressa av å ikke vite! Da er det godt å få lufta frustrasjonen litt og få litt 'feedback' så man ikke føler seg så alene.

Vi har finkjemmet informasjonen jeg har funnet både i folketrygdlovens paragrafer på 'lovdata.no' og på nettsidene til trygdeetaten, blant annet på den informasjonsdelen du tipser om. Vi tolker det også slik at far kan ta ut de fem tvillingukene uansett. Håper vi har rett!

Når det gjelder fedrekvoten synes jeg derimot informasjonen er tvetydig. På den ene siden sies det at når mor ikke har rett til fødselspenger, så må et av fem vilkår oppfylles for at far kan ta ut fødselspenger (i opptil 29 / 39 uker). (1:Arbeid, 2:utd, 3: kombinasjon arbeid + utd, 4:sykdom eller skadesom gjør at mor ikke kan ta seg av barnet, 5:mor innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet.)

På den andre siden står det at farens rett til å ta ut fedrekvoten ikke er avhengig av hva moren gjør i denne perioden.Ulønnet permisjon eller ferie er ok, men hva med 'ikke yrkesaktiv?' Jeg blir kjempeglad hvis det viser seg at vi får 2 fødselspermuker + 5 tvillinguker + 6 fedrekvoteuker sammen!

Det vil vise seg. c",)

Det ville jo vært fint om dere kunne få så mye tid sammen. Det kommer helt sikkert til å være godt. Vi får ikke de 6 ukene sammen. Siden jeg er yrkesaktiv må jeg tilbake i jobb. Men jeg skal ha tre uker ferie samtidig med samboers uker. Nå håper jeg bare på at jeg klarer å holde ungene inne til 1.juli slik at han får 6 uker og ikke 5. Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...