Gå til innhold

Forvirring angående tester

Pashmina

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del om tester og ulike erfaringer her inne, ringte jeg legen min for å få litt mer informasjon. Han kjente ikke til begrepet duo-test (det bekymrer meg litt!), men ga meg time til tidlig UL i neste uke når jeg er ca. 7+3. I tillegg vil han henvise meg videre til utvidet ultralyd i uke 13-14; er det noen som vet om dette faktisk er en del av duo-testen og en blodprøve er den andre delen? Må begge deler taes på sykehus med gynekologisk avdeling eller kan min vanlige lege ta blodprøven?

Jeg lurer også på om den genetiske veiledningssamtalen, som jeg leser at flere her inne har vært på, er noe som skal taes i forkant av duo-testen eller om det kommer i forkant av eventuell fvp? Må samtalen foregå på teststedet og går det lang tid mellom samtalen og undersøkelsen? Jeg bor langt unna sykehus og begynner å se for meg at dette kan bli komplisert, men er selvfølgelig mest opptatt av å få sjekket det som kan sjekkes.

Fryktelig mange spørsmål - det skyldes tilsvarende mye usikkerhet, så jeg håper noen har anledning til å svare!

Fortsetter under...

Jeg tok utvidet ultralyd og blodprøve på Haukeland-kun visse universitetssjukehus som gjør undersøkelsen, Nakkefold måles på ultralyd like etter samtale på med.genetisk senter- blodprøven ble sendt Danmark med svar 1 uke senere. Jeg fikk svar idag...dessverre litt øket sjans..så vi tar kanskje fostervannsprøve i uke 15. Nakkefold måles best i uke 11-14- du bør kanskje få time litt før enn det legen din har bestilt?? lykke til!

Nakkefolden skal taes i uke 11 til 13+6. Det er kanskje best aa ikke vente til siste liten (13+6), i tilfellet feil paa fosteret sin alder.

Med mitt foerste barn fikk jeg ikke maalt nakkefolden foer i uke 14+3, og fikk da beskjed paa forhaand at det kunne vaere for seint. Men resultatene fra UL viste seg aa vaere veldig bra. Legen fikk maalt nakken (helt fin), og i tillegg gjort mange andre observasjoner, som bl.a. sprikende fingre og masse bevegelse, som tydet paa at barnet ikke hadde downs.

Blodproeven taes litt senere, ikke foer tidligst uke 14 (frem til uke 17???)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...