Gå til innhold

Symfysemål rundt uke 30.

Anbefalte innlegg

Jeg har vœrt hos legen min i dag og målt mitt symfysemål for første gang! Er i uke 30 og det var 26 cm.

Hva med dere andre? Hva er/var deres mål rundt denne uka?

P.S Grunnen til at dette er første gang er at jeg har bodd i Italia og der måler en ikke symfysen. Legen kjente bare innvendig og utvendig hver gang og sa at alt var i orden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5083280-symfysem%C3%A5l-rundt-uke-30/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hei hei :)

Første symfysemålet mitt var i uke 25 hos fastlegen - 22,5 cm.

Så helt på gjennomsnittet. Andre gangen var hos jordmor i uke 29+2 - da var målet på 25 cm så litt under gjennomsnittet. Men så lenge en holder seg innenfor det grønne området er alt helt OK :)

Jordmor sa også at småen lå lavt i magen helt sammenkrøpet på den ene siden og at dette kunne påvirke målet. Det sies og at det er rettere mål dersom den samme personen tar målet hver gang :)

I uke 30 er det gjennommsnittlige symfyse-fundus målet 28 cm, 90% ligger mellom 25 og 30 cm, og da ligger altså 10% med normalt svangerskap enten over eller under dette. Dette kan dere alle se på helsekortet deres, bare å lese av kurven. Den røde streken er gjennommsnittsverdi, det grønne feltet er 90% konfidensintervallet, altså der 90% vil ligge innenfor. Så kan dere selv se hva som er ormalt i de andre ukene.

Lege

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...