Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :-)

Har siden uke 25-26 vært plaget med kynnere. De har kommet gradvis oftere, og nå har jeg de hele tiden når jeg beveger meg. Til og med når jeg snur meg om natten så får jeg kynner.Er nå i uke 33+3. Jeg har vært 100% sykemeldt siden uke 20 pga bekkenløsning så jeg tar det generellt veldig med ro.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg har så mye kynnere når jeg hele dagen er rolig??? Dersom jeg sitter i sofaen og reiser meg opp for å gå på do så får jeg kynner med en gang jeg reiser meg.

Har de siste to ukene kjent nedpress mer og mer, av og til føles som om babyen skal komme ut! I tilegg er det også kommet svake menssmerter nederst i magen (like over kanten med kjønnshår).

Er førstegangs gravid og lurer på om andre har det slik ? eventuellt synspunkter på dette.

Fortsetter under...

Hei

Jo da. Dette er det mange som har, og sannsynligvis blir de sterkere frem mot termin. Jeg hadde det ikke som førstegangsfødende, men har hørt om de som har det da også. Jeg har nå disse såkalte maseriene så det holder. Kan egentlig ikke gjøre noen ting som helst uten at det strammer til. Og det skjer også når jeg tenker eller bare sitter og glaner.

Men du er jo kommet såpass langt som snart uke 34, dvs. den største faren skulle være over, selv om fødsel ikke er å foretrekke alt nå. Får du skikkelige trekninger bakover i korsryggen også, og dette vedvarer, da bør du kanskje vurdere en undersøkelse. hva sier den du gåt hos til kontroll?

Det er jo så mye som kan gjøre vondt der inne, og det er klart at så stor som livmoren er nå, kan det presse både på muskler, indre organer og bekken m.m. Livmorbåndene er det jo også noe som heter, og de har jeg trolig kjent litt til.

Det eneste jeg kan si er at skikkelige effektive rier, de kjenner en så godt at en raskt slutter å lure. Det vonde jeg har nå med disse kynnerne er egentlig bare mas og flying på WC og ubehag. Blir så irritert over dem. De skaper så mye uro, også i toppetasjen. Men jeg er ikke redd. Nå i uke 35 har jeg kjent trekninger bak i ryggen ved et par tilfeller, men så lenge dette roet seg er det ikke noe å tenke på.

Det som er kjedelig med disse maseriene er at en blir så sliten av dem, men i allminnelighet er de ikke effektive til virkelig å sette i gang fødsel, men de sies å bevirke modning / delvis starte åpning av livmorhalsen. Derfor ble jeg sjekket for sikkerhets skyld i uke 29. Min livmormunn er litt åpen, dvs. var det i uke 29, men utenpå der var det en flere cm. lang tett livmorhals (eller hva det nå heter). Hvordan ståa er nå, mot slutten av uke 35, det vet jeg ikke, lurer kanskje litt på om det er mer åpent nå, tør ikke og har ikke lyst på badekarbad o.l.

Egentlig skulle jeg ligget i sengen, men kynnere, babyturning så snart jeg legger meg nedpå, urolige føtter og kramper både i legger og lår gjør at det ikke er noen vits i å legge seg. Er også sykemeldt, og det rare er at sent om morgenen og om dagen, da gir kroppen min og banyen meg ro og fred til å sove. Det er spesielt de første timene av natten at jeg har maur i føttene og babyen nekter å roe seg, og når endelig så skjer og jeg sovner, da våkner jeg av jamnerlige vonde legg - nå også lår-kramper.

Tusen takk for et godt svar. Det er godt å høre fra andre i lignende situasjoner, for pr idag så er det rundt meg nervøse på grunn av alle kynnerene. Selv føler jeg ikk at det er noe på gang på noen måte siden det ikke er noe styrke i de som kommer. Jordmoren min har tilbudt meg å få komme til kontroll for å sjekke åpningen på livmorhalsen så gjerne jeg skal vurdere å takke ja til det ved neste kontroll.

Er enig med deg at det er slitsom og ubehagelig pga nattesøvnen bli en del forstyrret ja. Hadde meg et karbad igår kveld men jeg forstår at det gjerne ikke er av beste aktivitet for tiden.

Lykke til videre med ditt svangerskap og fødsel!!

Tror ikke det nødvendigvis er skadelig med karbad, men er det virkelig noen form for åpning, da virker det kanskje logisk å la være. Ville kikket litt på nettet, event. spurt på kontroll eller her inne på BIM dersom karbad føles bra for deg, slik at du ikke dropper noe som i utgangspunktet er heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...