Gå til innhold

Handler det om å være flink/ikke flink og amme barnet lenge?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjære vene. Jeg er hovedinnlegger på det andre innlegget. Regner med du har lest det og sikter til det.

Hvis du leser det en gang til så vil du se at det har absolutt INGENTING med at de som ikke klarer å amme ikke er flinke! Skjønner ikke hvorfor det blir blåst slik opp. Det handler ikke om å være flink eller ikke. DEFINER FLINK!

Nå må vi begynne å tenke litt lenger! Vi er oppegående mødre som gjør alt for barna våres. Morsmelk eller ikke. Vi sitter på en babyside etter barna er lagt for natten, det sier jo også sitt!

Vi er alle flinke!!!!!! Og nå skal vi være stolte av oss selv! Og drite i om vi gir MM eller MME eller hva pokkern vi gjør!

Smiiiiiiiil :)

Jada.. jeg tenker ikke å blåse det opp.. men det fikk meg bare til å undre litt om hvordan man definerer "flink".

Jeg har ikke noen problemer med å gi barnet mitt MME, men jeg synes det er flott at mødre klarer å amme barna sine lenge! Og selvfølgelig skulle jeg jo helst sett at jeg hadde klart det jeg også!

Men det er en del spøsmål som kommer opp igjen og igjen.

Dette med amming, ikke amming... Og om man har vært "flink" og født uten smertestillende!

Egentlig synes jeg disse to temaene er helt tullete og diskutere.

Men enkelte ting synes jeg blir litt dumt å kalle "flinkt".. det var bare det! No hard feelings.. :o)

Gjest SuperGunda

Dersom du fullammer barnet ditt til det er 6 mnder, og barnet ditt ikke trenger annen næring i denne tiden fordi det vokser og er fornøyd - synes du ikke selv du er flink da?

Det handler jo ikke om at andre - som ikke fullammer til 6 mnder, eller som gir MME IKKE er flinke - det handler jo om at du har gjort det du mente var bra for ditt barn. Du er like flink dersom du ser at barnet ditt ikke får nok næring fra melka og gir grøt, man trenger jo ikke på død og liv fullamme til 6 mnder (selv om det høres slik ut på noen helsesøstre)

Innlegget fra dama som fikk ros fordi hun hadde fullammet til 5,5 mnde handlet jo ikke om at andre IKKE var flinke - var det galt at hun fikk ros synes du? c",)

Annonse

Innlegget mitt handlet jo egentlig om at jeg var overrasket over at jeg fikk ros for det.........det sier jo sitt.

Men enig med deg jeg da. Det blir dumt å kalle enkelte ting for "flinkt" som du skriver.hehe....men det er lov å få litt ros og være stolt av det man har gjort uten at man skal få dårlig samvittighet fordi andre ikke klarer det.

Ha en strålende kveld.

Anonym over og det andre innlegget :)

Hmmm, det med amming er virkelig et ømtåelig tema...og jeg kan jo skjønne det også.

Jeg ammer mine barn, og for meg er det den naturligste ting i verden. Tar det helt for gitt at jeg kan amme, og tenker virkelig ikke mer over det. Så for de som gjerne vil amme, og av forskjellige grunner ikke gjør det, kan jeg skjønne at det er sårt. Men syns når jeg leser div ammetråder at de som roper høyest er de som gir barna sine mme, og tenekr kanskje at det er forsvarsmekaninske. At angrep er det beste forsvar liksom. Og det oppmuntres jo så mye til amming her i landet, og det er jo flott at de fleste barn får mm, at for de som ikke gjør det kan det bli et press. Det er leit, men er det ikke greiere å bare heve hodet og drite i hva andre synes da?

Jeg ammer ihvertfall, og bryr meg ikke så mye om hva andre gjør....

Det beste for et barn er jo å få morsmelk, det er ikke til å stikke under stolen. Å ja jeg føler meg flink siden jeg får til ammingen, for det er jævelig vanskelig! Å at man får kommentaren at man er flink, ja det synes jeg er fint. Jeg røyket 3 mnd av mitt svangerskap, å fikk beskjed fra jordmor at jeg var så flink som hadde sluttet! Hun kom ikke med en regle om hvor dum jeg var i utgangspunktet. At jordmødre er flinke til å "dra frem" det som er positivt, det synes jeg bare er bra jeg. Man føler seg kanskje inkompetente på enkelte ting, men føler seg som en god mor når man får skryt, uansett hva det er.....

Ja, det blir rart å bruke ordet flink i denne sammenhengen fordi vi alle har så forskjellige forutsetninger for å få til ammingen. Noen trenger ikke tenke over at de ammer, fordi alt går på skinner, mens andre må slite seg gjennom de fleste ammeproblemer før de er i mål. Og hvor lenge man ammer avhenger jo også av babyene. Noen babyer slutter jo selv, lenge før mammaene hadde tenkt til det!

Så i mine ører blir det slik at hvis noen er flinke så må det også være noen som ikke er så flinke... Og det blir jo dumt!

Men det er kjempebra som hun over her sa at helsesøstre og jordmødre er veldig flinke til å trekke frem positive ting, så i så hensyn vil det falle naturlig å applaudere en som ammer lenge - ikke fordi man er så flink, men fordi det er bra for mammaen og babyen! Og med tanke på at ammeproblemer er temmelig vanlig, så vil det såklart føles flott at man får litt klapp på skulderen for å ha kommet gjennom det.

Men en som slutter å amme tidlig - f.eks. etter å ha strevd for å få det til - vil jo også få positive tilbakemeldinger for å ha prøvd!

Og i forhold til MME - veldig mange som gir MME begynte jo også med helsesøsters velsignelse - fordi det var det beste for mammaen og babyen!

Så bruken av ordet flink er nok kanskje litt villedende, og bør ikke brukes som grunnlag for sammenligning...

Når bruker vi ordet "flink" da? Når barnet tar sine første skritt.....ååååå så fliiiiiink du er (selv om at det er en selvfølge at de fleste barn går da). Når jenta di lærer seg å rekke opp hånda på skolen......sier læreren sååååå flink du var nå (selv om jenta di burde ha lært det for lenge siden i og med at hun går i 3. klasse) Når eldstemannen tar lappen på et lattelig lavt timeforbruk....sier kammeratene kult, flink du! (selv om mange har gjort det før han) Og når en nybakt mamma fikk til å amme babyen sin i 6 mnd......sier HS sååååå flink du har vært(selv om mødre flest får dette til og).

Skjønner bare ikke at vi ikke skal få lov å motivere hverandre. Synes det er skikkelig jantelov...... IKKE TRO AT DU ER NOE. Huff synd at vi ikke kan være mer god mot hverandre.

Annonse

Nei, jeg tror du misforstår meg litt.

For jeg mener ikke at man ikke skal kunne si at noen er flinke. Det kan man selvfølgelig, for all del. Men det betyr ikke at de som IKKE ammer IKKE er flinke..om du skjønner..Det er vi jo enig i.. Og en ting er at helsesøster sier til en mor at hun er flink. En annen ting er hvis vi i en stor forsamling trekker frem at en som ammer lenge er flink, og dermed risikerer at dem som ikke ammer føler seg mindre flink..om du skjønner tankegangen min?

Så er det jo også sånn at spesielt amming for mange kan være et sårt tema. Jeg var heldig, og fikk til ammingen, etter myyyyye strev. Jeg hadde forventet å skulle amme (som en selvfølge), og da babyen kom og jeg ikke fikk det til så ble jeg så satt ut, og så nedbrutt, at jeg ikke klarte å tenke på noe annet. Og om jeg hadde måttet gi opp ammingen så vet jeg ikke hvor lang tid det ville tatt meg å forsone meg med det.

I de fleste sammenhenger vil jo ingen løfte et øyenbryn hvis man kaller noen flink.. Og i mange sammenhenger er det bra (selv om det er noe med det der at man skal prøve å bruke litt alternative ord rundt barna slik at ikke de blir så opptatt av å hele tiden være flink - og dermed presse seg selv, og glemme den indre gleden av å få til ting..) - men akkurat i forhold til amming vs. flaske så synes jeg vi skal være litt ydmyke.

Kan'ke alle sammen bare bli flinkere til aa ta et kompliment? Ta i mot et klapp paa ryggen, litt ros for aa ha jobba godt (hva det naa er man har faatt til), og saa ta energiinnsproeytningen det gir? Denne norske angsten for aa vaere flink (jantelovrelatert) gjoer meg gaaaaal!!! Si takk (selv om det foeltes ufortjent) og gaa videre...

Naa tar jeg meg en kopp kaffe, tror jeg trenger det ;)

Jeg er flink selv om jeg ikke amma lenger enn 3 mnd jeg.. Med flink mener jeg da at gutten min får all den kos, kjærlighet, trygghet og mat han trenger. Han legger på seg godt (er 6 mnd og 9 kg) og trives også godt. En rolig og harmonisk unge, og det tror jeg beror en del på meg og min måte å behandle han..

Nå har ikke jeg lest alle innleggene over her, så vet ikke helt hva andre har sagt før, men det å være flink har ingenting med om en ammer/hvor lenge en ammer. Jeg blir litt sint når jeg hører folk si "så flink du er som ammer enda". Er ikke jeg flink da? Er ikke jeg en like god mor som de som ammer? Ingen som sier "så flink du er som gir flaske" liksom....

Heldigvis har jeg bare fått støtte for mitt valg om å gå over på flaske, både her inne og blant familie og kjente. Takk for det!

Vi er flinke alle sammen, på hver vår måte..

Det er det som er hele poenget: Vi er flinke alle sammen, på hver vår måte. Ja da må vi jo få si det til hverandre, ikke sant? Hvorfor bli sinna da for at noen sier at noen er flink som ennå ammer. Det handler jo ikke om deg.....men om den som fikk litt ros. Mannen min sier ofte at jeg er fin og god, og det er mens vennene våre er sammen med oss. Skal mine venninner bli sint da og tolke det som om at han sier at de IKKE er stygg og slem? Det blir helt rart for meg.

Dette er min mening, og bare for understreke så ammer jeg ikke og jeg synes det er kjempetrist. Jeg måtte gå mange runder med meg selv før jeg forsonet meg med dette. Men jeg klarer likevel å se at ros til andre ikke er kritikk til meg.

nei det handler ikke om å være flink eller ikke ... det handler om at barnet skal vokse og å bli mett og å være fornøyd .. selv har jeg ammet to og gitt mme til to og jeg har ALDRI følt meg flinkere enten jeg har gitt mme eller fullammet eller i det hele tatt.. fordi det handler ikke om å være "flink".. blir litt irritert jeg når folk vil ha skryt for at de fullammer så og så lenge .. det er klart man vil gjøre det beste for barna sine ,men det er ikke alle som kan fullamme i 6 mnd, men hvorfor må de som får det til ha skryt for det ? ..

Jeg tar det ikke som kritikk mot meg at folk sier dette, det er ikke det jeg sier. Jeg mener bare at det ikke handler om å være flink, og en annen ting er at mange som må slutte å amme opplever dette som veldig sårt. Da blir det utrolig ubehagelig å høre folk si at andre er "flinke" fordi de ammer.. Jeg har vært der, jeg opplevde heldigvis ikke ammepresset så sterkt(fra andre enn meg selv), men jeg vet det finnes så det holder. Når vi hører at mødre er "flinke" som ammer er dette enda et stikk til oss som ikke ammer (det oppleves slik selv om et ikke er ment slik), og det bygger enda mer opp under ammepresset.. Desverre...

Jeg syns at du er flink som har klart at føde et barn,at du har klart at bli med barn.

Amming er bagateller,du kan ikke få et barn i en pose,son som du kan med mme.

Jeg syns at alle folk er flink på et eller anna vis,hva så om du ammer til barnet er 14 mnd ja du er en flink mamma,men det er sannelig og en mamma som har git mme i 14 mnd,hun må jo vaske hver flaske,sørge for at blande rett mme pulver rett i flaska,altid sørge for at mme er med i bilen og flasker.

Vi er alle flinke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...