Skrømti Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Hm, var hos legen på tirsdag, var da 13+6. Da jeg skulle "gå i luka" og bestille ny time kikka dama på en eller annen lapp og sa at jeg skulle ikke komme tilbake før uke 28!!! Blei så skuffa. Fikk ikke bestilt engang, for legen hadde ikke skrevet opp plan så langt fram... Om 4 uker skal jeg til jordmor for første gang, og jeg ser virkelig fram til det. Selv etter jordmorbesøket blir det ganske lenge til legebesøket, så jeg har rett og slett tenkt om jeg skulle spør om jeg kan komme til jordmor en gang til før legebesøket i uke 28.. Hmpfr, som Donald ville sagt..
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Det synes jeg var rart at du måtte vente så lenge. Jeg var hos legen da jeg var litt kortere enn du er nå, så skulle jeg bestille time etter at jeg hadde vært på ultralyd. Det samme med jordmor.
Gjest Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Det er få kontroller ja... Jeg var på første kontroll hos jordmor i uke 11 (går foreløpig kun hos jordmor). Neste kontroll er i uke 24, sa hun. Men jeg fikk en ekstra kontroll i uke 16 pga at jeg hadde en litt tøff start (mistet tvilling). Men det er jo et langt sprang fra uke 11 til 24 da syns jeg. Selvfølgelig kom ultralyden i mellom, men likevel...
*Lucia* Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Jøss, syns det er så mye dårlig ute å går. Jeg er super heldig og får komme når jeg vil............... :-)
Gjest Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Var hos legen på mandag og ho kunne fortelle at det er just kommet nye retningslinjer ang svskapskontoller. Antallet et redusert ja! Fra første kontroll ca uke 8, skal man ikke tilbake før uke 26, ultralyd ca uke 19 teller som en kontroll. Etter dette blir det kontroll hver mnd, hver 14 dag helt på slutten. dette gjelder de som har født før, tror kanskje førstegangs har noen flere. Der er ikke bare antallet kontroller som er blitt redusert, innholdet er og noe forandret, legen min måtte sitte med disse nye retningslinjene foran seg pga av at dette var helt ferskt.
Har byttet nick ! Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Jøss så forskjell det er. Jeg hadde første kontroll i uke 12, deretter en gang i måneden, i utgangspunktet annenhver gang hos jormor og lege, men kan velge som jeg vil. Trodde dette skulle være ganske likt rundt omkring jeg!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Jeg var første gang i uke 7,nå i uke 13 og skal til jordmor uke 14 og så skal jeg til lege igjen uke 17 og UL i uke 19,hadde også en UL i uke 9,synes jeg blir godt fulgt opp jeg.
Lilje74 Skrevet 19. mai 2006 #8 Skrevet 19. mai 2006 Det er staten som har satt grenser for hvor mange kontroller vi kan få. Legen min var veldig frustrert. De har kuttet ned på rutinetester legene kan ta også... Legen min ville veldig gjerne spare noen kontroller til siste trimester når jeg trenger det mest...
energica Skrevet 19. mai 2006 #9 Skrevet 19. mai 2006 Hei Legen min vil gjerne ha meg der ofte har jeg merket, for de tjener rått på oss, vi er bare innom en liten tur, de kjenner litt på meg, tar 5 min. Er hyggeligere å dra til JM, spør om å få komme dit du :-)
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 19. mai 2006 #10 Skrevet 19. mai 2006 Det er mye merkelig om dagen. jeg fikk ikke jordmortime igjen før i Juni, og jeg skal ha tvillinger. Forrige kontroll hos jordmor var i april. Så jeg kan ikke si jeg har merket noe til dette med ekstra oppfølging i tvillinggraviditet. Men legen min er jeg hos hver måned. Ellers hadde jeg reagert sterkere på det.
Molait Skrevet 19. mai 2006 #11 Skrevet 19. mai 2006 merkelig det ja. UL teller som en kontroll. så uke 13, uke 18 (ca, ul) evt. uke 22-23 hos JM og da uke 28 hos lege igjen..joa ikke så gæli da. Hvorfor ta jm time omtrent samtidig som ul? Jeg ville spredd kontrollene mer. Men samtidig mener jeg å huske at det er vanlig å ha vært en gang hod jm før ul-kontrollen. Ikke at det har så mye å si egentlig da. Går ikke til lege denne gangen jeg. Fastlegen min har tatt perm i 3 år!!! og da går jeg likesågreit til jm. Synes det er bedre der og for hun har bedre tid og er mer inni "babyverden" liksom. Skrømti, ring å hør med jm hva hun synes. Du kan og ringe å få legetime før faktisk. Men det kan jo vente til etter ul da. Kontrollene er færre, ja!! Men kvaliteten på disse har også økt. Det skal settes av mer tid pr. kontroll og kvinnene skal få bedre oppfølging pr. kontroll. Skulle det være behov har kvinnen full rett til å ringe å bestille flere kontroller (gratis som de andre kontrollene) Så faktisk synes jeg denne ordningen er mye bedre jeg. Personlig har jeg behov for få kontroller, da er det jo bedre at denne tiden og ressursen blir brukt på de som har behov for fler. Er man nervøs, sliter med depresjoner, angst..kanskje man har fysiske plager som høyt/lavt blodtrykk, blødninger... For min del ser jeg ikke behovet for flere kontroller. Jo klart kos å høre hjertelyd og se vekstkurver og slikt, men så lenge jeg blir fulgt opp det som er nødvendig, og jeg ikke har noen plager, kjenner normalt med liv og sånn, ser jeg ingen grunn til å ta opp jm/leges tid når andre kan trenge det mer. Førstegangs har fortsatt flere kontroller forresten:)
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 19. mai 2006 #12 Skrevet 19. mai 2006 hei hei ! det er veldig vanlig at man går annenhver gang til Jordmor og lege.. ca 1 gang pr mnd-- kanskje han trordde automatsik at du skulle til Jordmor i mellomtiden ? Jeg går annenhver gang til Jordmor og lege.. det fungerer veldig greit;=)
Amalita+lillegull, 17.09.06 Skrevet 19. mai 2006 #13 Skrevet 19. mai 2006 En liten oppdatering: De nye retningslinjene for svangerskapsomsorgen sier at man som førstegangsfødende skal ha åtte kontroller (tidligere var det 12). I min hjemkommune er det vanlig å fordele disse kontrollene mellom lege og jordmor og vi får velge selv hvordan vi fordeler dem. Jeg har valgt fem hos jordmor. :-) Nå er det selvfølgelig også slik at de gravide som trenger det, skal få flere kontroller. Hensikten med å redusere kontrollene fra 12 til åtte, var å frigjøre ressurser, slik at gravide med spesielle behov får flere kontroller. De som er friske og raske trenger i grunn ikke mer enn åtte kontroller, ifølge myndighetene. Hvis jeg var deg Skrømti, ville jeg bestilt en time hos jordmoren din mellom uke 17 og 28, for eksempel i uke 24. Da slipper det å gå så lang tid til neste kontroll. :-)
UnePune äntligen hemma! Skrevet 19. mai 2006 #14 Skrevet 19. mai 2006 Jeg er andregangsfødende, men legen setter opp time hver måned likevel, eller dvs at jeg skal annenhver måned til jordmor og lege =) Du bestemmer selv hvor ofte du vil gå til legen, så da kan du jo bare bestille time selv. Husk å spørre legen om han har bestilt ultralyd-time til deg da, siden du ikke skal til han før i uke 28(noe jeg synes er altfor lenge til!). Spør jormor om en time til i mellom, hun synes sikkert også det er for lenge å vente vil jeg tro =) Lykke til!
Sunniva- og Majamamma Skrevet 19. mai 2006 #15 Skrevet 19. mai 2006 Sånn avtale har jeg også - en time i måneden, og jeg er andregangs. Spurte legen om dette, og da sa han at han selv ønsket det gamle systemet og hadde valgt å fortsette med det. Forsto det slik at det er mye opp til den enkelte lege..... Høres for øvrig ut som om legen din tror du går til jordmor i tillegg, for da blir det jo ca 4 ukers intervaller (med ordinær UL). Du får sikkert flere timer om du ber om det, lykke til!
tullla Skrevet 19. mai 2006 #16 Skrevet 19. mai 2006 Ja samme her, jeg var hos legen i uke 13 og skal til jordmor ca i uke 24, deretter til legen igjen uke 28. Men jeg synes det er litt godt jeg da egentlig. Det blir litt mer naturlig og litt mindre "sykdomspreget" når man slipper å fly til legen og veie og måle og sjekke mot normalen hele tiden! Men det føler jeg bare fordi alt gikk så veldig knirkefritt sist. Og jeg var veldig fornøyd med at det var så bra med kontroller første gangen. Men nå føler jeg meg trygg nok uten!
Lillegulli06+spire11<3 Skrevet 19. mai 2006 #17 Skrevet 19. mai 2006 Jeg kunne også ønske det var flere kontroller... Er førstegangs, var hos legen i uke 10, jordmor i uke 14... neste kontroll er hos legen i uke 26... litt lenge imellom synes jeg...men tror det har litt med at jeg haater å vente! Er så utålmodig;P Kunne gjerne hatt kontroll en gang i uken fra starten av! Men slik har nok ikke helsevesenet tid eller ressurser til! Så vi får smøre oss med tålmodighet jenter!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå