Gå til innhold

Innvilges keisersnitt pga av hellp sist gang?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.Utviklet hellp sist graviditet og det endte i keisersnitt etter ¨å ha prøvd å bli satt i gang i dagesvis. Det å bli satt i gang i 4 dager uten resultat, kun kynnere, synes jeg var en psykisk påkjenning, og jeg lurer på om jeg kan få innvilget planlagt keisersnitt neste gang jeg blir gravid hvis jeg utvikler svangerskapsforgiftning/hellp? Noen her som har fått det?

Noen som har erfarig med om det er vanskelig å få innvilget planlagt KS på Ullevål?

Fortsetter under...

Gikk du 4 dager med HELLP ?

Uansett, jeg fikk HELLP sist svangerskap og lillegutt ble forløst med KS samme dag det ble oppdaget. Hadde ikke noen tegn på svangerskapsforgiftning i forkant.

Da jeg ble gravid igjen denne gang fikk jeg beskjed om at jeg skulle føde på normalt vis hvis jeg selvfølgelig ikke utviklet HELLP underveis, da ville det bli akutt snitt som sist.

Fikk med andre ord ikke noe planlagt snitt i utgangspunktet. Men etter forrige gang har jeg klart å utvikle angst for fødselen. Sliter med å stole på personalet på sykehuset osv. Det har da resultert i at jeg har fått innvilget snitt alikevel, men det er nå grunnet angst.

Anbefaler deg å få en samtale på sykehuset hvor du skal føde hvor dere kan diskutere mulighetene du har, evt planlagt snitt eller at du evt får en avtale om snitt hvis fødselen ikke starter av seg selv.

Hadde tatt dette opp med jm og fått en henvisning til sykehuset slik at du slipper å gå rundt å tenke på dette.

Lykke til !!!

Klem

Takk for svar. Vet ikke om jeg gikk 4 dager med hellp, men hadde høyt blodtrykk, kraftige ødemer og protein i urinen da jeg ble lagt inn, og ble prøvd satt igang i 4 dager.. Lå på overvåkningen siste natta før keisersnittet.

Visste ikke at jeg hadde hatt hellp før jeg så på papirene et par dager etter jeg :-) Men de ville kanskje ikke si noe pga det høye blodtrykket mitt?

Hei!

Jeg hadde HELLP i første svangerskap, men ble satt igang og måtte føde vanlig for jeg hadde for lite plater til å ta KS. Var forespeilet at ved neste svangerskap var KS ikke noe problem å få siden opplevelsen var så traumatisk. Gikk på oppfølging pga HELLP'en på sykehuset nå og sa jo fort ifra at jeg ikke så noe annet alternativ enn KS. Gjennom flere samtaler med fødselsleger ble vi tilslutt enige om å sette igang fødselen litt før tiden. Fikk en skjønn gutt for to dager siden. Fødte vanlig uten smertestillende (hadde egentlig planlagt epidural, men det gikk så fort og fint). Opplevelsen var kjempefin, var en fantastisk opplevelse å være frisk både før og etter fødsel. Kjempefornøyd at jeg "lot meg overtale".

Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Lurer egentlig på det samme som deg. Hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige gang og fødselen ble satt i gang. Etter mye vondt var det den 4. dagen fortsatt bare 1 cm åpning. Da tok de vannet. 11 timer og en tang seinere var det heldigvis endelig over. Syntes ikke dette var noen god opplevelse i det hele tatt og har skikkelig angst for nok en igangsatt fødsel. Har blitt fortalt at en igangsatt fødsel går mye greiere når man har født før, men jeg vet ærlig talt ikke om jeg tør å tro på det. Orker bare ikke det samme en gang til. Om jeg får svangerskapsforgiftning igjen og noen vil sette i gang fødselen kan jeg da nekte og kreve KS eller er det da for seint? Må KS avtales i lang tid på forhånd?

Annonse

Nei,et KS må ikke nødvendigvis være avtalt på forhånd. Men man vet jo ikke hvordan det blir når dui først er der, noen leger vil si ja andre vil si nei.

Ville nok anbefalt deg å gi beskjed tiol jm/lege om hvordan du har det slik at du kan komme inn til sykehuset å få en samtale der. DA kan du få forklart din redsel og at du ikke ønsker igangsetning ved evt. svangerskapsforgiftning.

Tror nok det kan lønne seg å snake med dem på forhånd !

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...