Gå til innhold

stress


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor farlig er stress for det lille frøet inni vårt? Jeg er inne i min 6. uke idag, og jobber som lærer i barrneskolen. Pga enkelte elever som krever ekstra mye, føler jeg at enkelte dager er ekstra slitsomme. Sånn som idag, følte jeg meg helt utslitt når skoledagen var slutt for elevene. Var helt tømt for energi, og orket ikke gjøre noen ting.

Har ikke fortalt at jeg er gravid til noen, vurderer om jeg burde fortelle det til rektor...

Føler meg så "pysete" på en måte. De fleste gravide ser jo ut til å klare seg fint, og jobber som bare det. Er bare så redd det skal gå galt med babyen jeg ønsker så sterkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ingen spesialist på området, men jeg kan fortelle om min erfaring.

Jeg er sykepleier, og i midt første svangerskap jobbet jeg på en intensiv avdeling med meget høyt tempo.

Jeg jobbet i en 100% turnus, fordelt på 50% dag og 50% natt.

Dette medførte at jeg var sliten og sov lite hele svangerskapet.

Jeg jobbet helt frem til permisjonen startet, fikk bare noen mindre nattevakter på slutten. Jeg var hele tiden bekymret for om mitt stress ville påvirke barnet i magen, denne bekymringen var nok værre enn stresset i seg selv. Jeg fødte en velskapt gutt en uke på overtid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, tusen takk.

pratet nettopp med sambon om jeg kanskje skal fortelle det på jobb, kun til ledelsen... slik at de har forståelse for det hvis jeg kanskje er i dårlig form eller lett reagerer emosjonelt på ting...

ikke helt sikker enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velger å ikke fortelle det før 12 uker er gått, siden man da kan være mer sikker på at det skal gå bra.

Men det er viktig å huske på at de første 12 ukene ofte er de tyngste, det er da vi er mest trøtte, slitene og kvalme. Hverdagen blir kanskje litt lettere hvis sjefen vet at du har god grunn til å feks bli hjemme en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orkan, jeg vet... vi tenkte egentlig vente til 12. uke med å fortelle noen..

vil helst fortelle familie først. men tenker selv at hverdagen kan bli lettere hvis sjefen vet...

For jeg merker det på humøret og formen allerede, at jeg er gravid.

Skulle det gå galt, er det forsåvidt greit at sjefen vet om det på forhånd, så de da også vet hvorfor jeg har det tungt i såfall...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet hvordan du har det! Er også lærer i småskolen, og av og til er jeg helt utmattet! Hadde jeg vært deg ville jeg fortalt det til teamleder først, og så prøvd å finne en løsning hvor du kanskje kunne gått tidligere noen dager, kanskje få gå når det er teamtid eller fellestid. Men er det sånn at du blir utslitt kan det være skadelig for barnet, og da ville jeg bedt om å bli sykemeldt. Selv om du kan roe deg ned ganske fort, vil barnet i magen oppleve stress sterkere og bruke lengre tid enn deg til å roe seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...