Gå til innhold

Kan noen berolige meg... fra 1. trimester (og gutt på 2,5 år).... Alkohol før graviditet nr. 2 var kjent..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hører til både her og på 1. trimester på BIM, og søker litt råd... første gutten vår var planlagt, og jeg holdt meg unna alkohol og andre ting som kunne være skadelig i prøveperioden... men denne gangen var ikke graviditeten like planlagt, og jeg har ved to anledninger drukket alkohol før graviditeten var kjent (ca en flaske vin hver gang)... dette var når småen var 11 dager og 18 dager....

Nå er jeg helt i fra meg, og livredd for at dette har påvirket baby'en min... jeg greier ikke å glede meg over graviditeten (selv om vi egneltig begge skulle være veldig glade, vi hadde tenkt på et nytt lite nurk)..

Kan noen berolige meg med noen gode historier? Har søkt en del på nettet ang skadevirkninger, og det jeg finner er ikke akkurat positivt...!!!! (én dråpe kan skade, det er farligst de 12 første ukene+++)

Takk for svar... jeg velger å være anonym da en del av dere kjenner meg her inne, det er ikke for å være kjip, men jeg har fryktelig dårlig samvittighet nå!

Fortsetter under...

Helt normalt å være engstelig, vil jeg tro. Men dette skjer jo med så mange! Jeg visste ikke at jeg var gravid, og både drakk og røkte de første ukene. Barnet mitt er friskt og sunt!

Hei, ikke noe å være redd for. Dette kommer til å gå kjempe bra, vi er heldigvis lagd slik at de første 6 ukene får ikke babyen noe fra oss, vi dele ikke blodbaner de første ukene, det er kun etter at navlestrengen begynner og funger. Dette skjer ikke før i uke 6.

Håper du ble litt roligere nå:)

Skjønner du er egstelig, det var jeg også. Men JM min sa at i begynnelsen er det sånn at enten utvikler det seg, elelr så går det til grunne. Så så tidlig du drakk alkohol ville du nok mista hvis det skulle blitt påvirket,,hvis du skjønner..Litt kronglete forklart men :S

Iallefall det min JM sa:)

Og det er maaaaaange før deg som har drukket alkohol i begynnelsen..og det har gått bra:) Så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over:)

Masse lykke til videre:)

De første ukene lever de vel bare av det som er i plomma? Det tar jo en stund før de får det de trenger gjennom navlestrengen og mor.

Tror ikke det er noe å bekymre seg over.

Lykke til ;o)

Ja, det de andre her sier er helt sant!

De første ukene bruker forsteret kun den næringen den allerede har i egget. Først i uke 6 er barnet koblet sammen med mors blodbane ved hjelp av navnlestrengen. Dette er garantert et meget smart trekk fra naturens side! For i uke 6 har de aller fleste funnet ut - eller i alle fall har misstanke om - at de er gravide og kan begynne å ta sine forholdsregler. Så ikke bekymre deg! Moder jord er på din side! Du har ikke på noen måte skadet barnet ditt. Nå som du jo vet at du er gravid så passer du jo på ikke sant!?! Barnet ditt har garantert ikke tatt skade ev vinen du drakk - uansett mengder.

Men jeg vet hvordan du har det. Det er helt forferdelig. Og man klarer ikke helt å slappe av før man liksom har fått det bekreftet via ultralyd. Om du går på private klinikker så kan du få en ultralyd for å skjekke forholdene. Ettersom du er så tidlig i første trimester må det vel være innvendig ultralyd. Og det koster jo litt da å få det gjort privat. Men det er vært det. Bare si at du er bekymret og hvorfor. Så kan legen garantert vise deg at alt står helt normalt til med den lille. Og så er det ganske fantastisk da å se det bittelille knøttets hjerte slå helt normalt. Ja, kanskje til og med røre seg! Så om du til tross for sunn fornuft ikke klarer å slappe av og går rundt med dårlig samvittighet, skal du ta deg råd til en slik undersøkelse for å få bekreftet at barnets hjerte slår og at alt er helt normalt! Da klarer du nok å slappe av igjen skal du se! Og det er viktig for for bådet barnet ditt og deg!

Gratulerer med graviditeten forresten og lykke til fremover!

Annonse

Hei! Tror ikke du skal tenke noe særlig på dette, jeg spurte legen min om det samme, og han sa at hvis barnet hadde reagert på alkoholinntak så tidlig, hadde jeg mest sannsynlig abortert.

Det er sikkert bare snakk om to "vanlige" festkvelder i din sammenheng også, det er helt noe annet hvis man er alkoholiker.

Min jente er nå 2,5 år og hun er frisk som en fisk, har aldri vært noe annet. Jeg hadde siste mens 30. mai og drakk 19. juni før jeg fant ut av graviditeten 1. juli.

Har ei legevenninne som fikk barn samtidig med meg og hun syns dagens gravide er altfor hysteriske:-).

Lykke til, dette går helt sikkert kjempebra!!

Helt normalt - utrolig mange av oss er i samme situasjon, og det vil som oftest gå veldig bra. Begge mine barn er laget på samme måte, for å si det slik, uten at noen av dem tok skade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...