Gå til innhold

amming og brystvorter.

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt med for lite melk, og en lege mente engang at det antakelig skyldtes at jeg har inntrukne brystvorter. De var helt flate, men etter tre runder med amming er de kommet litt ut, heldigvis. Legen mente at barnet måtte suge ekstra kraftig for å få ut melka, og således ble fort sliten, og sovnet før brystet ble helt tømt... Dermed ble ikke brystene mine stimulert nok til å øke produksjonen tilfredstillende. Kan være hun hadde rett for ungene mine har en irriterende tendens til å sovne ved brystet. Når de da blir forsøkt lagt våkner de og vil ha mer mat.... Måltidene blir liksom aldri ferdig på den måten, og jeg opplever situasjonen som slitsom. Har ikke lyst til å sitte å amme HELE dagen heller. Når kvelden kommer har barnet tydeligvis allikevel ikke fått nok mat, er urolig, og flaska blir hentet frem. Da blir ungen fornøyd, og det føles som en lettelse. Har også prøvd å bruke pumpe, den blir jo ikke sliten. Har da klart å øke produksjonen noe, men aldri så mye at jeg har klart å fullamme. Det er jo begrenset hvor mye tid man har til rådighet og da med andre barn i huset... Nå vet jeg godt at jeg ikke er den eneste her i verden som er skapt med slike brystvorter, det kan være at det er andre brukere av denne siden som har erfaring med amming med inntrukne brystvorter, og jeg skulle gjerne visst om dere andre lykkes bedre enn meg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5077647-amming-og-brystvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har flate brystvorter selv, men ikke født tidligere. Fant en "innretning" på Reflex som er som en slags sugekopp som man bruker rett før man legger barnet til. Dette trekker ut brystvorten slik at babyen får skikkelig tak. Kostet 150,-. Jeg kjøpte den i alle fall og håper den hjelper ;o)

Håper jeg klarer dette med ammingen selv også. Har merket tendenser til at de strutter mer nå som de fylles med melk, så jeg er positiv...

Lykke til!

Min mening er nå at mange babyer i hele verden fostres opp på flaske og overlever dette. Min mamma brukte kun flaske på meg og min søster for 30 år siden og vi var lite syke som barn, nå tror jeg mange sliter seg unødvendig gjennom mye for at barna på død og liv Må ammes. Synes det er feil og du burde ty mere til flaske for å ikke slite deg ut selv. Noen har andre ikke, synes mammaen selv skal få bestemme seg for hva hun mener blir mest riktig. Hvis barnet ser mett ut med flakse hadde jeg nå fortsatt med dette...søstra mi derimot skulle på død og liv amme og ville ikke se en flaske i huset for det ville hemme melkeproduksjonen. Hun hadde store problemer med brystvortene og da synes jeg det går for langt når man ammer en baby med såre og blødende vorter...:/:/:/stakkar!

Jenta mi er elleve dager idag, og jeg har fått smake bakdelen med å være litt feil anatomisk tilrettelagt for amming. Har brukt skjold, men ble allikevel så sår de første dagene at blodspruten stod. Trodde faktisk hun klarte å suge, men veiing før og etter viste at hun fikk i eg veldig lite. "Mistet" dermed mye av overskuddsmelka jeg hadde i starten. Nå har jeg leid elektrisk pumpe, og håper å få opp melkeproduksjonen, samt få ut brystvortene i mye større grad.

Babyen vår hadde også gulsott, noe som gjorde henne ekstra slapp slik at det ble lite suging. Var sinnsykt fortvilet over situasjonen, men har nå også godt til innkjøp av tillegg som en "back-up" på dager der alt kan skjære seg.

Vil i utgangspunktet fullamme, men har innsett at jeg har mine begrensninger. Ungen får tross alt dt jeg har av melk på flaske, og så får vi se an når hun har krefter til å suge mer om hun kan få direkte fra brystet.

Pumping var hvertfall en utrolig lettelse. Måltidene (pumping + flaske) går nå unna på 30min, mens det kunne gå over 1t når jeg forsøkte å gi henne fra brystet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...