Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang. dette... Håper det er noen eksperter her...

(Har termin i begynnelsen av september og har tenkt til å ta perm med 80% lønn i 54 uker. Faren har ikke rett på perm og trygdekontoret har sagt at jeg vil få hans perm når jeg søker om det.)

1.)

...finnes det noen regler for hvor mye ferie man kan ta ut i permisjonstiden?

2.)

Min plan er å ta ut resten av årets ferie som er 20 dager, rundt desember tider. Dette utgjør alle arbeidsdagene i desember + 1 dag.

Der jeg jobber får vi feriepenger utbetalt i juni i stedenfor lønn, og vanlig lønn hvis vi tar ferie utenom juni. Dvs. at jeg får utbetalt lønn når jeg tar ferie.

Men hvordan regnes det ut? Vil jeg f.eks. få vanlig lønn i perioden 30/11 - 31/12. eller kuttes helgene ut? Og hvordan blir permisjonen forskjøvet... inkludert helgene? ...eller uten? Har forstått det slik at helgene inngår...

3.) Hvordan blir det med neste års ferie? Kan jeg ta ut alt i løpet av våren? Har jeg egentlig rett på 5 uker ferie til neste år? ...eller hvordan regner jeg ut hvor mye ferie jeg da har krav på?

På grunn av farens arbeidssituasjon i utlandet planlegger jeg å ta permisjon uten lønn for at vår lille venn og jeg kan følge med den perioden hans engasjement varer....

4) Hvis man her perm uten lønn en stund etter at svangerskapspermisjonen er over... får man da feriepenger hvis man f.eks. sparer en ukes ferie til juletider? Eller til siden? Hjelp... hva lønner seg?

Fortsetter under...

Hei Lilje,

Noen ekspert er jeg ikke, men jeg gjorde noen erfaringer rundt ferieuttak i min forrige permisjon:

1) Du kan ta ut så mye ferie som du har opparbeidet (dvs. så mye som du ville fått om du ikke var i permisjon). Vil du ha mer enn dette, blir det permisjon uten lønn.

2) Dette må du høre med din arbeidsgiver om for det varierer hvordan dette praktiseres. Der jeg jobber får vi også feriepenger i juni og lønn resten av året, uavhengig av når ferien virkelig taes ut. Dette gjelder også for de som er i permisjon, dvs at jeg fikk både trygd og feriepenger i juni, og da jeg tok ut ferien i juli/august, fikk jeg ikke utbetalt noen ting.

Permisjonen stoppes i det du tar ut ferie, dvs. at du trenger ikke ta hensyn til helger i den perioden. Har du 5 uker ferie, spiser du ikke av permisjonstiden i det hele tatt i løpet av disse fem ukene (dvs 35 dager totalt, du bruker da 25 feriedager og ingen permisjonsdager. De resterende 10 dager, dvs 5 lørdager og 5 søndager, er fridager i ferien). Spiller ingen rolle hvilken måned det er, og hvis det kommer helligdager innimellom feriedagene, har dette ikke noe å si. (dvs. du får en positiv effekt, for hvis du var i permisjon ville helligdagene spist av perm.tiden)

3) Du har krav på full ferie hvis du har vært ansatt i hele år og denne kan taes ut når som helst i løpet av neste år.

4) Hør med arbeidsgiver, som sagt under pkt2 varierer det litt, ikke alle utbetaler når du tar ferien - mange har utbetaling én fast gang i året og da må du spare opp litt i tilfelle du får en periode uten utbetaling.

Det skal i utgangspunktet ikke ha noe å si NÅR du tar ferien din. For deg blir det litt spesielt siden far ikke skal ha sin "kvote" i det hele tatt. Da kan det lønne seg for deg å ta ut ferie over perioder som inkluderer helligdager ettersom du da vil få forlenget permisjonstiden tilsvarende. For meg som skal dele perm med far, spiller det ikke så stor rolle, for hvis jeg har ferie f.eks i jul eller påsken - vil jo far ha permisjon da ettersom de 54 ukene betalt permisjon må være sammenhengende.

Ble langt og kanskje litt rotete dette...men håper sånn nogenlunde forståelig, lykke til!!

Hei Franklin!

Tusen hjertelig takk for langt og bra svar!! Det var veldig nyttig å lese om dine erfraringer! F.eks. fikk jeg endelig svar på dette at når man tar en ferieuke stoppes permisjonen og helgen regnes også med... Tar jeg ferie i kalenderuke 12 stoppes permisjonen altså, inkludert helgen! Veldig bra!

Antakelig lønner det seg for meg å ta ut litt ferie i desember, for deretter å overføre resten av ferien til neste år og fordele den utover uker med helligdager etc.

Enig?

Det som det nå gjenstår å finne ut er hvor mye ferie jeg har tjent opp for neste år når jeg nå går ut i perm rundt midten av august... Det må jo økonomikonsulenten min eller personalkonsulenten min vite...

Feriepengene fra trygdekontoret (som regnes fra 15 av svangerskapsukene når man har 80% lønn) har jeg forstått er litt utenom feriepengene fra arbeidsgiver? At de kommer i slutten av mai uavhengig av andre feriepenger eller noe slikt? - Så de kommer antakeligvis ikke helt med i det regnestykket...? Eller noen som vet hvor mange dager det blir?

Ja, enig med deg ang ferie i desember.

Det har ikke noe å si for antall feriedager at du går ut i permisjon i august. Du opparbeider full ferie hvis du har vært ansatt hele kalenderåret (du er ansatt også når du er i permisjon, og opparbeider rett til å ta ut feriedager. Men feriepengegrunnlaget, dvs det du får utbetalt neste år igjen, er begrenset).

Hvor mye du får utbetalt i feriepenger er avhengig av hvor mye du tjente året før. Dvs. for kalenderåret 2006, som utbetales en gang i 2007, får du fra arbeidsgiver for perioden januar til august og fra trygdekontoret for august til desember, avkortet til 15 uker. I 2008 hvil du få en minimal utbetaling, faktisk ikke noe hvis du har perm uten lønn ut året etter endt permisjon i 2007 (de 15 ukene trygdekontoret betaler deg for, rekker vel du å opparbeide i 2006, slik at de kommer med på utbetaling i 2007).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...