Gå til innhold

Expat!

Anbefalte innlegg

Skrev samme spm i tråden om hjerteformet livmor, men kopierer den og setter den i eget innlegg sånn at jeg er sikker på at du ser den:)

Expat:

Takk for link. Har jeg forstått det rett at sjansen for spontanbort er større, at morkaka blir svekket utover i svngerskapet, og babyen har en tendens til å vende hode ned. Følgende stod i artikkelen som jeg ikke forstod: "It's not true that every woman with a bicornuate uterus will carry a breech baby" Hva betyr breech?

I svangerskapet gikk jeg til kontroll hos en spesialist (ingen spes grunn til det da). skulle han ikke ha oppdaget dette? Tror han tok 3-4 ultralyder.

Dessuten antok han at babyen kunne bli over 5 kg basert på ul målinger. Derfor henviste han meg til overtidskontroll på sykehuset 1 uke over term, der det skulle vurderes om jeg skulle settes i gang. På sykehuset mente de at det ikke var grunn til å sette i gang, og at morkaka så fin ut (litt forkalkninger, men ikke nok til at det utgjorde noe fare). 14 dager over term fikk jeg rier, men de var lite effektive. De trodde jeg hadde 7 cm åpning etter 12 t, men oppdaget etter en del timer at den åpningen var borte igjen....de trodde det var en blære som hadde lagt seg der og videt ut, og at blæra hadde trukket seg sammen etterhvert. Så fikk jeg ristimulerende midler, og hadde tilslutt 9,5 cm åpning uten at barnet kom langt ned i bekkenet til at jeg kunne begynne å presse. Så da babyen sin puls begynte å rase (over 200) for så å falle raskt igjen tok de hastesnitt (ca 30 t etter første ri). Gutten min var "bare" 4400 g og 55 cm, og fryktelig medtatt. Han hadde et enormt behov for mat, og fikk masse nan på sykehuset. Jeg spurte hvordan morkaka mi så ut, og de sa at den var medtatt (kan det være derfor han ikke ble så stor som de trodde, og kan det være derfor han hadde behov for så mye nan) Dessuten fortalte de at det var vanskelig å få han ut, at han satt litt fast.

Dette ble fryktelig langt (mye lengre enn jeg hadde tenkt:), men alle de rare tingene som skjedde under fødselen, var det pga den livmora mi? Det at han satt fast, dårlig morkake, mindre vekt enn antatt, dårlige rier, den angivelige åpningen som ble borte(?) osv.

Vi har planer om et barn til, og regner med at jeg må ta meg en god prat m lege på forhånd. Men spør deg og jeg i og med at jeg har registrert at du er litt av et orakel på det meste:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5076752-expat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant bare det jeg la inn til deg, vet ikke så mye mer enn det, men er inne på engelsken da...

Breech betyr seteleie. Og barnet har en tendens til å ikke vende hodet ned, siden det kan passe oppi et av hjertetoppene.

Dette med at livmoren ikke vokser sammen ordentlig kan ha flere grader, fra at den ser ut som den har horn (bi-cornate, to horn) til bare en dert opperst, slik at den blir mer eller mindre hjerteformet. Den starter som to lange greier i fosteret, gror sammen til en, hvis du ikke har det slik er det en medfødt misdannelse som man (tydeligvis) enkelt kan leve med.

Med så mye rart som skjedde hos deg tror jeg det hadde like mye med det store overtidige barnet å gjøre (husk at det er minst 10% feilmargin på vekten de projiserer), hvordan barnet lå etc. Jeg hadde en storhodet stjernetitter selv, vi hadde det mye likt ang fødselen, bortsett at hun til slutt ble dratt ut "hovedinngangen" med vakuum ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5076752-expat/#findComment-5077031
Del på andre sider

Å det betyr seteleie.... gutten min sto pa hode på alle ul jeg tok da. Jeg hadde hele tiden rompa hans under høyre ribben, kan være at han satt fast m rompa i hjertetoppen:)

Takk for svar, tror vel egentlig og de ikke skulle latt han bli så overtidig. Er ikke så enkelt å være førstegangs, men føler meg mer forberedt til neste gang.

Det var bra jeg begynte å mimre litt rundt dette, for det var meningen jeg skulle inn til en ettersamtale 2 mnd etter fødselen. Det har vistnok skjedd en glipp for jeg ble aldri kalt inn til time. Var egentlig litt glad for det da. Men nå tok jeg mot til meg å ringte dem, og de satte meg opp på time nå i juni. Blir spennende å høre hva de sier, føler meg klar for den samtalen nå:) Tusen takk for at du orket å svare:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5076752-expat/#findComment-5077326
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...