Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jenta som nettopp har passert 6 mnd, og kan vel da bruke skrikemetoden som siste utvei. Vi har i snart 2 mnd slitt med legging både dag og kveld. Eneste som virker når jenta skal legge seg for kvelden, er å sitte ved sengen og holde hånden 30-45 min. Synes dette er litt slitsomt jeg, da jeg i tillegg bruker hele dagene til å få tulla til å sove lur når hun er trett. Må alltid trille (leeeeenge) henne i søvn, 4-5 ganger om dagen. (Hun sover bare 20-30 min pr lur) Noen som har noen gode råd til oss? Lurer på om skrikemetoden kan være noe for oss? iallefall på kvelden når hun legger seg for natta, eller må jeg rett og slett også gjennomføre skrikemetoden på dagtid?? Hvis ikke kanskje hun undres på hvorfor hun må ligge å gråte om kvelden og ikke på dagen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5076200-er-s%C3%A5nn-i-tvil-ang-skrikemetoden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står opp 7.30, og vil gjerne ha en halvtimes lur i 10 tiden. Så våken til 12.30, pleide tidligere å sove 3 timer da, men sover nå bare en halv time, er fortsatt trett så jeg triller henne i søvn igjen, og slik holder vi på til hun har fått ett par timer. Er da blid og fornøyd. Vil igjen ha en lur i 17.30 tiden. Også da en halvtime. Legger seg for natten i 20 tiden. Våkner 1-2 ganger for mat i løpet av natten. Ca tider jeg har oppgitt her nå da...

Hei alle barn er jo så forskjellige.

Jenta mi er 2 måneder og hun sover virkelig ikke 1/2 time 4-5 ganger om dagen.

Kanskje hun sover tilsammen 2 timer på dag på en 3-4 ganger, og hun er jo mye mindre.

Kanskje jenta di ikke har behov for så mye søvn på dag. Når legger hun seg på kvelden. Jenta mi sovner 22-22.30, men da sover hun natta gjennom også, til 07-07.30.

Har ikke prøvd det, men kan forsøke... Prøver det ikveld. Igår var hun tydelig trett da jeg la henne, og da ble hele leggingen et mareritt, holdt på fra 19.30-22.00, og snuppa ble bare mer og mer overtrett. Blir ikke noen alenetid hvis vi må holde på slik. Er jo helt utkjørt når hun endelig sovner, og da må jeg jo gå å legge meg jeg også.

Annonse

Jeg har allerede sagt noe om dette under et annet innlegg, men jeg husker selvsagt ikke hvor.... Vi benytter aldri skrivemetoden for vår datter på 3 mnd. Det virker ikke riktig for meg. Jeg er har funnet ut at det er vanskelig å legge henne når hun er overtrøtt, derfor passer jeg på at hun får sove med ca 2 timers mellomrom. Tidlig på dagen pleier hun å ha en 3-4 timers lur, senere er det ca 30 minutter. Dersom hun skriker veldig når hun skal legge seg, tar vi henne opp og går en tur med henne i noe som minner om babybjørn. Etter å ha vært en halvtime på tur, kan vi legge henne og hun kan ligge i ca 30 minutter og mer og vente på at jon blund kommer. Og det uten å skrike. Vi har bært henne mye på kroppen helt siden hun var nyfødt, slik at hun har fått mye kroppskontakt hele tiden. Kanskje det er derfor hun også kan ligge mye alene?

Lykke til.

Hei på deg!

Kanskje jenta di holder på å få tenner? Gutten min fikk også vanskelig for å sovne i perioden før de to første tennene kom frem, pluss at han sov mye dårligere og kortere av gangen. Plutselig sovnet han ikke med en gang jeg begynte å trille vogna lenger, heller - han måtte bæres. Nå som de første tennene har kommet, er jeg glad jeg hørte på ham og brukte den ekstra tiden på å kose og bære ham slik han trengte siden han ikke følte seg på topp. :-)

Kanskje du kan prøve å legge deg sammen med henne i en periode på dagtid? Det fungerte for gutten min - da sov han mye lenger av gangen og kom inn i en bedre rytme. Å prøve å legge henne litegrann tidligere er også et godt råd - og hvis du ser at hun ikke kommer til å sovne på en time, kan du jo bare ta henne opp igjen og prøve igjen litt senere. Med så små barn er det jo barnets behov som må styre - det er altfor tidlig å bekymre seg om "oppdragelse".

Skrikemetoden er jo egentlig ikke en "metode". De fleste jeg kjenner som har brukt den, har måttet gjennomføre nye "skrikekurer" igjen og igjen og igjen. Nevøen min skrek en time hver kveld til han var tre år! :-/

Jenta di er jo også så liten ennå at mye kommer til å forandre seg ganske ofte. Så mitt råd er vel egentlig å ikke stresse altfor mye med sovingen, men prøve å "jenke det til" med trilling og bæring, synging og kosing, og ta tid og tålmodighet til hjelp.

Babyperioden er kjempekort - kos deg og nyt den! :-)

www.sleepsense.net

boka er på tilbud ut uka.via denne linken: http://www.sleepsense.net/mothers_day

Det er litt annerledes enn skrikemetoden, pluss at den gir en god innføring i søvn-teori, som gjørdet lettere å skjønne hva man holder på med, og å holde motivasjonen oppe når det grines som værst. Den tar for seg både legging om kvelden ,og soving på dagen. Har funka bra for mange jeg kjenner. Vi er på 8. natten, med gode resultater så langt.

Har ikke så mange gode råd, men jeg ville prøvd å droppe luren kl. 18.30. Ettersom hun begynner å bli større nå kan det hende det er for tett opptil leggetid. Jeg har i alle fall erfart at jenta vår (7 mnd) ikke bør sove noe serlig senere enn 16. nå, og hun legger seg 19. Da får hun heller være litt grinete før leggetid. Ellers sliter vi litt selv med legging om dagen, så jeg har ingen fasit.

Hvis du er i tvil, så skal du ikke bruke skrikemetoden. For å kunne ha nytte av noen form for metode/strategi så må du ha tro på det selv og ha tenkt igjennom hva du skal gjøre dersom du ikke får ønsket resultat med en gang. Og hva som skjer dersom dere faller tilbake til det gamle.

Jeg synes at sovingen og hvor lett det er å legge poden varierer mye, med måltidsrytme, aktivitetsnivå, støynivå (han sovner faktisk lettere hvis han har litt bakrunnsstøy å høre på!) og sånne ting. Så det kan godt hende du skal prøve å ta en kikk på hele døgnet og se hva du kanskje kan prøve å forandre for å se om det hjelper!

Har tenkt endel idag, og funnet ut at jeg ikke klarer skrikekur, iallefall ikke enda. Skal prøve noen av rådene jeg fikk fra dere her. I kveld droppa vi luren i 17 tiden, og la henne heller litt tidligere. Først lå hun å pratet litt, men begynte å gråte etterhvert. Jeg prøvde å gå inn, gi smokk å ut igjen uten hell. Tilslutt sto jeg bare ved siden av sengen hennes, slik at hun så jeg var der, men strøk henne ikke i søvn. Hun klarte sovne selv! Blir spennende å se hvordan det går i morgen.. Takk for mange gode svar.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...