Gå til innhold

skal man tro på statistikk????

Anbefalte innlegg

Jeg lette etter noen oppløftende artikkler i går, og ramla borti en på doctor online, som i og for seg hadde noen bra tips.

Men altså: etter 40 år synker fruktbarheten meg 50 %. etter 45 år synker den med 87% !!!! Videre: det er da 50 % sjanse for abort.

Da har jeg altså 13% sjanse for å bli gravid, og ca 6% sjanse for å føde et barn....Kromosomavvik er det jo også større risiko for.

Er det noen vits egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5075507-skal-man-tro-p%C3%A5-statistikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du skal se alt for mye på den statestikken. Når de skriver % så er det jo ganske viktig hva det er % av. Hvis du som 20 åring hadde en fertilitet som gjorde at du i snitt ville bli gravid etter 2 pp og den synker med 50% vil du i snitt bli gravid etter 4 pp. hvis du regner med 87% blir det vell omtrent 6 pp. I halvparten av de tilfellene går det bra.

Hvis dere har blit undersøkt og det ikke er spesielle funn som tilsier at dere ikke får barn tror jeg dere ligger enda bedre ann. Dette er jo gjennomsnittstall.

Lykke til videre.

Prosenter betyr jo egentlig ingen ting for enkeltmennesket. Annet enn om det er 100% da. For er det prosenter ene eller andre veien, så er det alltid noen i den ene eller andre gruppen. Er jo under 2 % som mister etter uke 15 - og av alle ting så ble jeg en dem. Sjangsen er like stor for at du er en av 6% som føder et friskt barn, som om at du ikke er det. Og så lenge man har barn fra før, og ingen ting er galt, er det jo enda større sjangse for at du er blant de 6%. En har vel ingen garantier uansett, horatio. Det ser en jo nå en leser litt her inne. Er jo masse unge mennesker som strever, og må ha masse hjelp til tross for at prosenten sier at de fleste unge under 30 vil bli gravid og alt vil gå fint. Poenget mitt er at man vet aldri hvilken prosentgruppe man selv havner i, livet er fullt av risiko og av muligheter. Man kan velge bort risiko, men velger da også bort muligheter. Sånn er det med det meste.. og konklusjonen min er ihvertfall at ja, så lenge det finns en mulighet og jeg er villig til å ta risikoen, så er det vits. Men, alltid lurt å ha en back-up plan dersom livet ikke går helt slik vi planlegger.. Som sagt, en har ingen garantier uansett om prosenten er 75 eller 6.

Lykke til horatio, håper det går din vei snart nå. Og ellers høres det jo ut som du har masse positivt i livet ditt ellers også, slik som meg. Så vi har jammen mye å glede oss over.. Vi mangler vel bare prikke over i'en, sjokoledetrekket på isen osv.

Ha en fin dag, klem

Jeg stoler bare på statistikk som er til min fordel!! Og dem er det jo SÅ mange av. Jeg jobber jo på natt i tillegg, noe som skal nedsette fruktbarheten med 30%. Nå har det seg slik at jeg har alltid jobbet natt når jeg har blitt gravid, og med unntak av nr.4 så har jeg blitt gravid på 1.eller 2. forsøk. Da lurer jeg på når jeg skulle blitt gravid hvis jeg jobbet om dagen! Kanskje jomfrufødsel! Med unntak av førstemann, har jeg også ammet når jeg har blitt gravid. Og jeg har vært over 30 år alle gangene.

Leste for en stund siden på en engelsk nettside, en forskningsrapport, som kunkluderte med at nesten alle som hadde "mange" barn var lavt utdannet, hadde sosialle problemer, hadde lav inntekt og lav status i samfunnet. Følte meg på ingen måte truffet der, så hvorfor skal jeg da være blandt de få ved en annen anledning!

Selv om det er 99% sjanse for ikke å bli gravid, så er det tross alt EN som blir det, og hvorfor ikke akkurat deg, eller meg!!

Statistikk er kun statistikk. Det er ikke annet en tall satt i system. Det er greit å forholde seg til, og vi vet allerede at det stemmer. Fordi vi vet ting tar tid når man er eldre. Men det er ingen absolutt regel. Så vi kan aldri vite helt sikkert. Ting kan gå superbra! Sånn er det bare. Stå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...