Gå til innhold

Oktober: Dåp eller navnfest?


Nicita73

Anbefalte innlegg

Har dere snakket om det?

Vi hadde en liten diskusjon om dette i går, og der hadde vi dessverre delte meninger. Vi er ikke kristne noen av oss, ingen i familiene våre er det heller, så sjansen er vel ikke så stor for at vår lillegutt skal bli kristen heller. Så navnfest er jo det naturligste valget for oss.

Men på en annen siden, mente jeg at om vi døpte han fikk han et valg, og om han ville komfirmeres(nå ble jeg usikker, skrives det sånn?) kristelig slipper han å døpe seg først.Min samboer mente at om han absolutt ville komfirmere seg kristelig var det ingen sak om døpes først. Ok, det er nå så. Blir nok navnfest her. Men gruble litt må jeg jo, det ligger jo i mammas bekymrede natur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir det navnefest, slik vi også hadde for datteren vår da hun fylte 1 år. Vi feiret det helt "privat" på ettårsdagen hennes, med middag og fest for nærmeste familie. Kjempekjekt! For oss er det et prinsipielt valg, ingen av oss er medlem av statskirken, vi er ikke kristne, derfor blir det helt feil å døpe barna. Hvis de bestemmer seg for at de vil konfirmere seg i kirken når de blir eldre, får de også være voksen nok til å la seg døpe da. Dette skal ikke være et "lett" valg som man tar bare fordi alle de andre gjør det, jeg synes det er mer alvorlig enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss er spesielt kristne, men begge barna er døpt i kirken og det kommer tredjemann til å bli også. De er forresten døpt i samme kirke som både pappan og meg, hvor vi og skal gifte oss :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss er spesielt kristne heller, men vi er nå medlem av statskirken da... Vi valgte å døpe sønnen vår, og neste barn skal også døpes. Vi ser på det rett og slett som en hyggelig tradisjon. Egentlig på lik linje som å gifte seg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal velge dåp da begge er medlemmer av statskirka og begge ble døpt og konfirmert kirkelig. så giftet vi oss i kirka for 3år siden så dåp er vel det mest naturlige valget for oss.

Vi er ikke spesielt kristne vi heller men det føles mest naturlig men dåp så får barnet bestemme selv når det blir litt større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok verken dåp eller navnefest her i huset. Jeg er ikke døpt og har absolutt ikke noen kristen tro. Samboeren min er døpt og står i statskirken, men han vurderer å melde seg ut. Han har ikke noe kristent livssyn han heller. (Han er vel som de fleste døpt pga tradisjonen). Jeg er glad for at han deler mitt syn om at det blir hyklerisk å stå i kirken og skulle døpe den lille inn i den kristne tro og love at vi skal følge det opp. Nei, kommer barnet vårt når det nærmer seg konfirmasjonsalder og vil døpes så er dette helt greit så lenge det er et gjennomtenkt valg og ikke bare fordi "alle andre er døpt og skal konfirmeres i kirken".

Navnefest blir det nok heller ikke, men det er fordi jeg ikke har noe forhold til det. Jeg har aldri vært i navnefest... Men jeg må si at det høres spennende ut - tror jeg må lese litt info om det.

 

Må si jeg er spent på hva svigerfamilien sier til at det ikke blir dåp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal døpe barnet vårt, av den enkle grunn til at det er tradisjon i vår familie. Men vi har kommet opp i det problem at den ene fadderen vi hadde tenkt å velge ikke er kirkelig konfa, og det må fadrene være... Men vi kommer nok til å velge kirkelig dåp uansett! Verken jeg eller sambo har vokst opp i noen kirkelig tro, men jeg har ikke noe i mot å ta med barna mine i kirka, eller de skal få gå på søndagsskole om de vil det. Har selv gått der, og har ikke tatt noen skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke døpt da jeg var barn, men ble døpt noen uker før jeg konfirmertes (igjenn,skrives det sånn?) Angrer på en måte at jeg ikke stod på mitt og tok en borgelig konfirmarsjon istede, men foreldrene mine opplyste meg jo heller ikke om at dette var en mulighet. Eneste som var bra med og være medlemm i statskirka var at jeg kunne få gifte meg i en helt fantastisk kirke. Men det hadde nok vært like fint i en hage eller på en strand eller noe. Vi har ikke peiling på hva vi skal gjøre, synes det på en måte blir galt og døpe, da vi ikke er helt enig med det kristne livssynet i kirka.....blir så forvirra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...