Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha tatt celleprøve hos legen i uke 9 fant de celleforandringer, som i følge brevet legen sendte meg, "rutinemessig" måtte sjekkes på sykehuset. Men når jeg nå ringer sykehuset for å sjekke noe ang. timen så kan hun fortelle meg at jeg skal følges opp med slike tester gjennom hele svangerskapet! Jeg har enda ikke fått noen forklaring på hva slike celleforandringer er og begynner nå å bli litt nervøs!

Noen som vet noe om hva det kan være?

ps: er 18 uker på vei nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5074148-utvidet-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Celleforandringer skal alltid følges opp, men det finnes ulike alvorlighetsgrader som følges ulikt opp. Ved mistenkt alvorlighetsgrad nr 3 (CIN-III) blir det tatt en utvidet prøve - hvis denne bekrefter mistanken går man gjennom et lite operativt inngrep som de uansett sjelden gjør med gravide. Jeg har vært gjennom en slik konisering og det er helt OK om ikke akkurat morsomt.

Du har vel kanskje ikke CIN-III siden du skal følges opp med tester - ved CIN-I og -II er det vanlig å følge opp med vanlige tester/utvidede celleprøver avhengig av vurdering, og for gravide er de mer tilbakeholdne med å gjøre store inngrep og tester pga fare for småblødninger og dermed problemer med å få klare resultater. Mindre celleforandringer er dessuten vanlig hos gravide. Dermed kan det være de vil ha noen tester over tid, men kanskje vente med en samlet vurdering til etter fødsel? Har skjønt at det skjer med endel gravide.

Skjønner du er nervøs, men jeg ville prøvd å ta det så rolig som mulig. CIN-I og -II er statistisk sett ikke uvanlige tilstander som hos enkelte kan følges av mer alvorlige forandringer ganske langt frem i tid. Det er derfor man følger med på dem - for mange går det over av seg selv. CIN-III er heller ikke uvanlig, og også er det snakk om år før det eventuelt kan utvikle seg til kreft hos en del, langt fra alle. Altså er du i de beste hender. Ikke alle sykehus informerer så godt om dette, men de som vurderer det er proffe. En utvidet prøve er dessuten ikke noe å grue seg for - litt ubehagelig og kanskje litt vondt i 5 sekunder, men raskt går det og det er fort glemt.

Se lyst på det! Det at du er gravid er i seg selv et tegn på at kroppen og underlivet er normalt! Jeg ble ikke gravid i over et år, sannsynligvis fordi noe ikke var helt som det skulle være. Så prøv å legge nervøsiteten til side, og be fastlegen din gi deg mest mulig informasjon underveis. Jeg er sikker på at alt viser seg å gå helt fint.

Hei, jeg har også vært borti dette, men før jeg ble gravid. Hadde celleforandringer grad III og er også konisert (hatt en operasjon der de fjernet litt av livmorhalsen). Først: celleforandringer i livmorhalsen er relativt vanlig!! Det er jo derfor de sjekker der. Celleforandringer KAN være et tegn på (forstadie til) (livmorhals-)kreft, men trenger ikke være det, og trenger ikke utvikle seg til det. Slike endringer kan også gå tilbake av seg selv. Det er derfor man ønsker å følge med, hvis man får konstatert slike endringer. Det er først ved celleforandringer grad III at man foretar inngrep. Og det vil uansett ikke skje før etter at du har født :) Når de vil følge deg opp ekstra nå, så betyr det sikkert bare at de vil sjekke med jevne mellomrom om cellene forandrer seg enda mer -enten det er til en mer alvorlig grad, eller til det bedre. Prøvene de tar gjør ikke vondt! (Med mindre du må ta en biopsi/vevsprøve, dette varer som hun over sier i fem sekunder og så er det over).

Les mer på nettet hvis du lurer, det gjorde jeg da jeg fikk vite at jeg hadde dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...