Gå til innhold

hvordan virker dette ?

Anbefalte innlegg

hei !!!

jeg venter en liten jente 1 oktober, men jeg vil prøve å starte på høyskolen til høsten uansett. 1 året på førskolelærer .

er det noen andre her som har tatt dette året ? er det hardt ?

pappaen skal ta permisjon fra jobben å utenom de første 6 ukene som jeg må ta er det han som blir hjemme .men har han da rett på alt permisjonen jeg hadde hatt rett på viss det var jeg som hadde permisjon ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5073346-hvordan-virker-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har rett på permisjon har han også rett på permisjon. Hvis du ikke har rett på svangerskapspermisjon kan ikke han heller få det. Slik har iallefall jeg forstått det... Tror også at det er knyttet opp mot inntekt... slik at du må ha tjent nok til å kunne få permisjon....

jeg avslutter snart 2. året på førskolelærer. Det første året hos oss var aldeles ikke tungt. vi hadde sjelden fulle uker og nesten aldri mer enn 4 timers dag.

dersom pappaen ha mulighet til å ta permisjon så kan han gjøre det mens du går på skolen. dersom du da ikke har rett på fødselspenger vil du får engangsstønaden på ca 30 000. I tillegg får du forsørger stipend fra lånekassen på ca 9000 i mnd.

Nei nei...mor har ALLTID krav på permisjon. Men far har KUN krav på permisjon hvis mor har jobbet 50% før fødselen. MEN han kan ta din permisjonsdel, hvis du ikke tar den, etter 6 uker (tror det var det de sa på trygdekontoret) SELV om du ikke har jobbet 50%, men da må du ut i jobb igjen. Når det gjelder studier, vet jeg ikke helt hvordan de gjør det..

Men hvis du har vært i støtteberettiget utdannelse dette året eller de siste 6 månedene, har du krav på fødselstipend.

Alle høyskolestudier er vel travle nok. Tidligere var både lærer- og førskolelærerhøyskolen kjente for mye obligatoriske forelesninger, gruppearbeid. Kan jo bli hektisk nok med en liten baby. Jeg hadde ikke hoppet på et fulltidsstudie selv, men kjenner til folk som har gjort det.

Dersom mor er fulltidsstudent har far krav på hele permisjonen, dvs. 54 uker minus de tre ukene før termin og 6 uker etter fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...