Gå til innhold

Hvor gammel var din baby da du tok nattavvenningen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

..mitt svar er ikke særlig oppløftende her for min sønner 21 mnd, og jeg ga meg med å amme på nettene da han var 5,5mnd, men han våknet bare engang for mat i løpet av natten så det var jo bra ,men han sover fortsatt ikke igjennom, våkner melleom 2-7 ganger hver natt, men han er ikke våken våken, bare gråter og er fortvilet - lykke til

vet av mange som har det sånn enda når babyen er eldre også, men hører det helst av de som ammer... ikke som en oppfordring til å slutte å amme, men sier bare hva jeg har erfart og hørt. min gutt avvente seg gradvis av seg selv fra vi begynte å gi han flaske da han var 4,5 mnd. da han var 5 mnd fikk han flaske til hvert måltid også om natten. og da vi var oppe i 2 grøtporsjoner om dagen har han siden sovet gjennom hver natt:) begynte med grøt da hyan var 3,5 mnd gammel da...

men hvis søvn betyr mer for deg enn at han får mm til alle måltider ville jeg vurdert å gi han ei flaske mme til kvelds til å begynne med... jeg synes i alle fall søvn er viktig for dagen etterpå, både for meg og gutten min:)

hei!

uff,det der er så variert..

jeg var så heldig i henhold til det, jenta mi avvente vel egentlig seg selv..da var hun 7 og en halv måned. noen netter prøvde hun seg litt men overga seg fort da vi var konsekvente.

da hadde hun spist grøt siden hun var fem måneder.

huff, nattamming er tøft..de sier på helsestasjonen at når barna er seks måneder trenger de ikke nattmat lenger.

men det kan hende det blir færre nattmåltider nå som gutten din får grøt - lykke til, håper han sover gjennom snart!!

Min lille pike på 8 mnd får ikke pupp men får ei flaske mme i løpet av natten. Dette skal jeg nå, i løpet av neste uke, venne henne av med. Gruer meg som en hund for jeg tror det blir en eller flere skrikenetter.

Min jente avvendte seg selv da hun var 4,5 mnd - så det kan gå enkelt. :) Hun begynte først å spise kun ett måltid klokka 05.00 og så sove til 08.00 ca. Men nå sover hun til 07.30 og spiser først da.

Vi legger henne klokka 20.00.

Kanskje hun skjønner at hun ikke trenger næring på natta nå? Ikke vet jeg.

Håper den rutinen ikke blir heeelt skeis nå som hun er syk...

Annonse

Min helsesøster sier at man skal vente til babyen spiser tre faste måltider om dagen, og når man da venter med å innføre flere måltider til de spiser godt på de første måltidene, så er jo det en stund til for deg...

Vi tok nattavvenningen når han var 7,5 måneder, da hadde han fått fast føde fra 5,5 måneder, men hadde hatt litt problemer med magen, så vi drøyde et par uker ekstra på grunn av det.

Søvnmønsteret kan jo bli påvirket av maten, da vi begynte med fast føde tror jeg det stimulerte appetitten hans så han ba om pupp oftere enn før, både dag og natt.... men etterhvert som vi innførte flere måltider, så gikk det bedre.

Uansett, når det nærmer seg nattavvenning, så anbefaler jeg at du venter i fem minutter med å ta opp babyen om natta. Det er tungt å høre på gråting i fem minutter, men vi gjorde det som en forberedelse til nattavvenningen, og etter en uke så sov han natta igjennom, helt av seg selv! Selv om han hadde fått pupp de gangene han hadde grått i mer enn fem minutter. Han har selvsagt våkna om natta etter det, og pappaen har fått prøvd seg på nattetrøst, men jeg tror at kroppen hans har funnet ut at hvis han må jobbe så mye for nattmaten, så kan det være det samme...

Vi snakket endel med helsesøster og de andre på barselgruppa om dette. Helsesøster sa at man ikke bør nattavvenne før de får minst to fulle måltider om dagen. Noen begynner å sove hele natta av seg selv, men dette var faktisk sjelden. Man måtte som regel venne de av med det. Når de er 6 mnd og får grøt/middag i tillegg til mm/mme, så har de ikke lenger behov for mat om natta. Da våkner de bare av vane. Da blir det vår oppgave¨å lære dem å sove hele natta. Det medfører som regel endel protester i form av gråt, men da er det viktig å være konsekvent (man må bestemme seg skikkelig først), ikke ta barnet opp eller gi det vann, men vise at man er der, stryke på kinnet e.l. til det sovner igjen. Vi tenkte vi skulle begynne med nattavvenning til helgen, da er jenta vår 7,5 mnd. Men alle foreldre må gjøre det de synes er best. Men helsesøster mente at barn som regel ikke plutselig slutter selv, det er vi som må sette grenser og hjelpe barnet til å lære å sove hele natta.

Ja, det tenkte vi også, men helsesøster anbefalte det ikke. Da vente man barnet til at det skulle få noe når det våknet, mens målet er jo at de skal kunne sovne av seg selv igjen og sove hele natta.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...