mosse_fikk_sin_prins Skrevet 17. mai 2006 #1 Skrevet 17. mai 2006 Har planer om å invistere i brystpumpe, men lurer da på hvordan jeg skal oppbevare melken på best mulig måte. Har jeg lyst på ett glass rødvin en kveld er det jo greit hvis jeg har melk liggende. Kan melken fryses, og hvor lenge holder den seg da? og hvordan tiner man den? Noen bedre måte å oppbevare den? Håper noen vet dette
Gjest Skrevet 17. mai 2006 #2 Skrevet 17. mai 2006 Jeg mener at i fryseren kan melka oppbevares i tre mnd. og i kjøleskap i tre dager. Jeg ville pumpet meg og lagret den i brødposer beregnet for frysing og tint melka i en bolle med varmt vann. Hvis du bare skal ta deg et glass kan du jo også pumpe deg rett før så du ikke får brystspreng mens du koser deg:) Det står vist mer inne på "A til Å" tror jeg. Lykke til!
Aga:-) Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Heisann! Jeg har alltid brukt manuell brystpumpe, og anbefaler andre også dette. Får bedre kontroll over pumpingen da, er min erfaring. Dette er hentet fra Ammehjelpens nettsider, veldig fine og informative sider! "Disse anbefalingene gjelder morsmelk som skal gis til friske og fullbårne barn. Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap. I fryseren er melken holdbar i 3-6 måneder. Denne lagringstiden er oppgitt som et intervall avhengig av hvor god kontroll man har med temperaturen. Dersom man har god kontroll med at lagringstemperaturen er riktig, kan maksimal lagringstid brukes. Er man derimot usikker, bør morsmelken lagres kortere. Melken kan uansett forandre smak etter ca. 3 måneder. Test selv. Unngå å fryse melken i plastposer da fettet lett henger igjen, og det er vanskelig å håndtere melken på en hygienisk måte. Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med engang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner. Det er best å tine morsmelk langsomt. Hvis det er behov for rask tining, kan melken holdes under rennende kaldt vann. Tint melk bør bare varmes èn gang og deretter kastes. Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn. Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Den varmes best i lunkent vannbad. Melk som er frossen transporteres i kjølebag med fryseelementer. Fersk melk som transporteres over lengre tid bør også være i kjølebag."
mosse_fikk_sin_prins Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2006 Tusen takk for flotte svar!!
frøken Mamma og lille Jonas Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Hei, Mossemor Jeg har Avent brystpumpe, og fra den serien får du kjøpt spesialbegere til oppbevaring og frysing av melk som er veldig fine. Jeg kjøpte mine på Simo-butikken i Moss. Forresten: Har du fått med deg at det blir et lite BIM-treff mandag 22.mai på Møllhausen i Moss? Kl 12.00, treffes utafor. Du er hjertelig velkommen!
en av hver Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Hei. Hvor ligger simo-butikken? (Er fra Moss, men bor ikke der lengre, og her finnes ikke Avent, skal derfor sende mamma..) Og i forrige innlegg står det fra ammehjelpen: Bør ikke fryses i plastposer. Gjelder det "vanlige" plastposer bare? For det produseres jo avent-poser(og andre merker) nettopp til det formålet?? Noen som vet?
Aga:-) Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Så lenge melka tines opp i posen, burde det gå bra...tror jeg. Det er jo fordi fettet i melka, som er utrolig viktig for barnet å få i seg, sitter igjen på posens vegg. Vil bare slutte med til anbefalingene vedrørende Avent frysebegre, de er utrolig kjekke. Brukte de mye da jeg pumpet meg på jobb, smekket de rett på pumpen og satte på lokk og rett ned i frysebagen. Utrolig kjekt! Disse selges på Apotek1 også, vet jeg.
Licel Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Nå har ikke jeg hørt om Avent frysebegre eller sett hvordan de ser ut, men mulig det er litt det samme som mitt tips. Jeg har ikke gjort dette selv, men hørt et godt tips om å fryse ned melken i isbit-poser! Da har du mulighet til å kun tine det du har bruk for og spare resten. Synes det hørtes lurt ut :-)
frøken Mamma og lille Jonas Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Hei, du. Simo-butikken ligger på Høyden, inn til venstre ved Kiwi-butikken i rundkjøringa før du kommer til Bajazzo/SATS/Plantasjen. I den veien nedover mot Ørejordet. Har ikke sett Avent-poser der, men de har noen kjempefine begere med lokk i 10-pakk som jeg skal bruke =o)
mosse_fikk_sin_prins Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2006 Hei hei! Ville bare si at jeg ikke er fra Moss, hehe. Mossemor, er ett kallenavn mine foreldre brukte når jeg var liten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå