Gå til innhold

nybakt mamma og student?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veit ikkje heilt kva du meinar med heimestudier,men det lar seg gjere. Det forutsetter at du får eit barn som er rolig og ikkje kolikk, for då trur eg det kan bli vanskelig.

Sjølv tok eg nesten heile siste året (på høgskule) med nyfødd baby, og angra ikkje på det. Klart det var hardt av og til der og eg hadde lyst å bryte fleire gangar.

Jenta vår var kjempe rolig, sov masse og hadde ein pappa som stilte opp.

Det kjem nok mykje an på babyen og innstillinga di. Eg tenkte at det tross alt ar bedre å studere med ein baby sov som masse, enn å studere med eit barn på 1 år og oppover...

jeg gjør det. Bare du har selvdisiplin, er sta og virkelig vil klare det. Må legge til at jeg går nettbasert deltid på OPUS, og har leksjoner 1 gang og to ganger i uka, tre timer på kvelden. Resten må jeg gjøre hjemme. Det er hardt, men fy så deilig det er å klare det

Hei kjære deg.

Jeg er mamma og er student. Jeg fikk Lisa da jeg gikk 2.året på lærerskolen. Jeg tok ikke permisjon, men mannen min tok 5mnd. Jeg fortsatte fullt, og det gikk helt greit. Det er klart at det viser på karakterene mine at jeg ble mamma. Prioriteringene i livet blir helt annerledes etterpå, men jeg har fullført alle eksamener, og er veldig fornøyd med det.

Nå skal vi ha baby igjen. Han kommer i september, og jeg skal ta et års permisjon denne gangen. Jeg skal ha eksamen nå tirsdag, og da har er jeg ferdig med 3.året. Det betyr at jeg har et år igjen etter permisjonen som jeg må fullføre med en 1åring og en 3åring i bhg. Jeg tror det kommer til å gå helt fint, selv om jeg ikke kommer til å kunne satse på en karakter i toppsjiktet!

Nå sier ikke du hvilket studie du holder på med, men lærerstudiet er i alle fall greit å kombinere med barn. Jeg kjenner mange som har gjort det samme.

Bare spør hvis det er mer du lurer på.

Har lest alle svarene og tenker ennå.. Jeg tenkte å studere språk eller utenriksstudier. Har store ambisjoner til hva jeg vil få til med utdannelsen, men er klar over at selve utdannelsen kan bli vanskelig. Mye å lese, ikke obligatorisk oppmøte annet enn ved eksamen. Har så lyst.. Er veldig lei av å jobbe og ønsker meg ikke tilbake dit etter permisjonen min..

Annonse

Jeg vurderer å gjøre det samme - er ferdig utdannet, men synes det er kjempe gøy å lære nye ting og tenker å benytte sjansen til litt jobbrelevant etterutdanning.... Kanskje er det helt urealistisk med ammetåke og det hele, eller kanskje ikke? Kommer jo sikkert også litt an på hvor mye mannen din jobber og hvor mye avlastning du får...

Det er jo bare å prøve... ikke værre enn det... Jeg tenker at det blir lettere å gjennomføre hvis jeg ikke stiller for høye krav eller setter meg uoppnåelige mål... Det går f.eks. an å begynne på pensum den første høsten og så se hva man føler man kan klare til våren... (Jeg har termin 5. september).

Jeg har et språkgrunnfag fra universitetet fra før... og kan fortelle at det ikke akkurat er noe slaraffenliv... mye hard jobbing med grammatikken måtte til for min del... men jeg koste meg veldig med historien, geografien og litteraturdelen av studiet da...

Selvfølgelig kommer det veldig ann på hva slags unge vi får. Et barn med kolikk gjør studering vanskelig, men hvis det kommer en liten engel som sover fra klokken 7 om kvelden, blir det god tid til lesing.

Min erfaring er den at de som har barn er flinkere til å strukturere lesingen. Av mine studiekammerater er det i alle fall rart å se at de som ikke har fått barn i studietiden og de som har bare seg selv å tenke på, er de som har utsatte eksamener hengene over seg. Når du får barn, må du planlegge. Det nytter ikke å tenke at æsj, jeg leser heller i morgen. Hvis du har barnevakt, leser du da, for det er kanskje eneste muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...